וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפזמונאי שמעון ספיר ("ברחוב הנשמות הטהורות") הלך לעולמו בגיל 75

עודכן לאחרונה: 22.2.2023 / 10:15

ספיר, שכתב בין היתר את הקלאסיקה "ברחוב הנשמות הטהורות", הלך לעולמו בגיל 75. למרות הצלחתו כפזמונאי, הוא העדיף להתרחק מעולם התרבות והבידור והפך לפרופסור בכיר בחוג לקלינאות תקשורת

שמעון ספיר. אילן בשור, מעריב
שמעון ספיר/מעריב, אילן בשור

פרופ' שמעון ספיר, שכתב בין היתר את הקלאסיקה "ברחוב הנשמות הטהורות", הלך לעולמו בגיל 75. למרות הצלחתו כפזמונאי, הוא העדיף להתרחק מעולם התרבות והבידור והפך לפרופסור בכיר בחוג לקלינאות תקשורת וראש החוג הראשון בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה.

ספיר גדל ברמת השופט והיה חבר בצוות הווי חטיבת הצנחנים לצדו של דודו זכאי בראשית שנות השבעים. הוא זכה לפרסומו כפזמונאי כשבשנת 72' שירו "ברחוב הנשמות הטהורות" הולחן ובוצע בפי המוזיקאי נתן כהן, אז חבר בצוות הווי הנדסה קרבית. ספיר כתב שירים נוספים כדוגמת "שניים" (הנשמות הטהורות), "אהבה של סתיו" (דודו זכאי) ו"זוכרים אתכם" (אבנר בנימין גאנם). אך למרות הפוטנציאל שלו כפזמונאי וכחבר בלהקה צבאית, התרחק מעולם הבידור (אך לא מכתיבת שירים) והפך לפרופסור בעל שם עולמי למדעי הדיבור והשמיעה.

בריאיון למעריב ב-2019 סיפר ספיר את הסיפור מאחורי הלהיט הענק שכתב: "הייתי מגיע לתל אביב מקיבוץ רמת השופט, שבו גדלתי כילד חוץ. בדרך מהתחנה המרכזית הישנה לסבתא שלי בשכונת התקווה, הייתי נתקל בגילויים של אלימות ובכל מיני טיפוסים מוזרים. כנער זה הצית את הדמיון שלי וכתבתי מתוך מחאה גם על דברים שבכלל לא היו במציאות. כל זה היה בסתירה לשלטי רחובות בשכונה, שנשאו שמות של רבנים וצדיקים".

עוד סיפר: "כחבר צוות ההווי של הצנחנים, הכי טבעי היה לי למסור אותו להלחנה ליאיר רוזנבלום, המלחין של הלהקות הצבאיות. אבל ידעתי שהוא עסוק וחיכיתי. כמה פעמים התקשרתי אליו ועדיין לא היה לחן. בסוף הוא אמר לי בקול הצרוד שלו: 'עם המילים שכתבת השיר לא יוכל להיות שלאגר'. אז העברתי את המילים לדודו זכאי, שעם השחרור שלו עמד לצאת בשלישיית 'דרך הגב' עם אמיר גינת ממשמר העמק ומיכה אדיר מרמות מנשה, כדי שיעביר אותן למלחין צבי שרף מקיבוץ דליה, שהיה המנהל המוזיקלי של ההרכב".

"הלחן של צביקה לא תפס", נזכר ספיר. "השארתי מחברת עם שירים אצל מיכה, שיראה מה יוכל לעשות איתם, וטסתי לאמריקה. כשבאתי הנה לחופשת מולדת, אמרה לי אחותי אביבה: 'אתה לא יודע מה נהיה עם השיר שלך'. רק אז שמעתי לראשונה איזה להיט עשה נתן כהן מהשיר שקיבל ממיכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully