וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט הקודם היה הלהיט הכי גדול של נטפליקס. גם לסרט ההמשך מגיע להצליח

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 17:21

ארבע שנים אחרי ההצלחה המסחררת של "תעלומת רצח", אדם סנדלר וג'ניפר אניסטון חוזרים עם סרט ההמשך, אבל הפעם את ההצגה גונבת מישהי אחרת. כך או כך, צפוי לכם ערב מהנה מול המסך של נטפליקס

טריילר הסרט "תעלומת רצח 2"/נטפליקס
דירוג כוכבים -שלושה כוכבים. מערכת וואלה, עיבוד תמונה
דירוג כוכבים -שלושה כוכבים/עיבוד תמונה, מערכת וואלה

הפרק הראשון בסדרת סרטי "תעלומת רצח" עלה בנטפליקס לפני כארבע שנים. זה היה קצת לפני הקורונה, ולפני שפלטפורמת הסטרימינג הפכה סופית לכוח המשמעותי ביותר בעולם הקולנוע, ובכל זאת הסרט הפך להצלחה עצומה - הגדולה בתולדות השירות עד אז.

למעטים שלא ראו, נזכיר את העלילה: אדם סנדלר וג'ניפר אניסטון מגלמים זוג ניו יורקי ממוצע - ניק ואודרי. הוא עובד במשטרת ניו יורק, והיא במספרה. השניים הם הכל חוץ מאנשי העולם הגדול, ויוצאים לראשונה בחייהם לטיול, לכבוד 15 שנות נישואים.

במהלך המסע, מתברר שניק שיקר כי קודם לתפקיד בלש, בשעה שהוא עדיין שוטר "פשוט". ההזדמנות להפוך את השקר למציאות מגיעה כשהשניים מתחברים עם מיליארדר, שמזמין אותם ליאכטה שלו. הם פוגשים על הסיפון שלה אורחים שונים ומשונים, וכמיטב המסורת של אגאתה כריסטי, אחד מהם מוצא את מותו בנסיבות מסתוריות. הזוג התמים הופך לחשוד ברצח, וכדי להוכיח את חפותו צריך למצוא את האשם האמיתי.

יש כל מיני סיבות למה סרטים מצליחים. לעתים קרובות מדובר בגורמים חיצוניים - רוח הזמן וכדומה. במקרה של "תעלומת רצח", אני חושב שהסיבה בסיסית יותר: התסריט של ג'יימס ונדרבליט היה פשוט מושלם, מכל צד שלא תסתכלו עליו, והביצוע שלו היה ללא דופי. לא בכדי סנדלר ואניסטון הם שני הקומיקאים הפופולריים בימינו, ובלהיט הזה הם היטיבו יותר מתמיד לבנות דמויות מעוררות הזדהות ולהפגין תזמון קומי.

מתוך הסרט "תעלומת רצח 2". נטפליקס,
בלתי נמנע. מתוך "תעלומת רצח 2"/נטפליקס

בעקבות ההצלחה המסחררת של "תעלומת רצח", היה ברור שיגיע סרט המשך, וזה קורה בסוף השבוע הקרוב. "תעלומת רצח 2" עולה בנטפליקס ברחבי העולם, בלי שביקר באולמות הקולנוע, והפעם התקרה שלו גבוהה יותר - מובן מאליו שיתפוס את המקום הראשון בטבלאות הצפייה של השירות ויהפוך באופן כללי לאחד הסרטים המדוברים של האביב. כל דבר פחות מזה יהיה אכזבה.

גם ניק ואודרי נמצאים במקום אחר לגמרי בתחילת הסרט. בעקבות כישורי הבילוש המזהירים שגילו בהרפתקה הקודמת, הם ייסדו סוכנות משלהם, אלא שהיא מתקשה לעמוד על הרגליים. ההזדמנות לגאולה מגיעה הודות למהרג'ה, איתו התחברו בסרט הקודם. הוא מזמין אותם לחתונה הנוצצת שלו, בה הוא עומד להינשא לבחירת לבו - צרפתייה בת מעמד הפועלים. כמובן שגם הפעם האירוע החגיגי הופך ל"יום השיבוש", והתעלומה מהפעם הקודמת חוזרת על עצמה: שוב מוצאים מישהו עם חפץ חד עמוק בתוך הגוף שלו, ושוב כולם חשודים - כולל הזוג הניו יורקי.

העלילה הזו מזכירה את הסרט הקודם, ומזכירה גם "רצח כתוב היטב 2", שעלה בנטפליקס רק לפני כמה חודשים. סביר להניח כי בימים הקרובים נשמע הרבה דיאלוגים מהסוג הזה - "ראית את 'תעלומת רצח 2' בנטפליקס?/'רגע, זה לא עלה מזמן'?"

כך או כך, השתלשלות העניינים מובילה הפעם את הגיבורים למסע בפריז, כולל באתרים הכי איקונים שלה - למשל האייפל. השימוש באתרים כמו המגדל הגרנדיוזי הופך את סרט ההמשך לשאפתני מעט יותר, ומושך אותו למחוזות האקשן. ג'יימס גרליק הוא במאי לא מנוסה במיוחד, בטח לא בז'אנר הזה, וסצינות הפעולה כאן בינוניות לכל היותר. "'ג'ון וויק 4" זה לא.

מתוך הסרט "תעלומת רצח 2". נטפליקס,
קאסט בינלאומי. מתוך "תעלומת רצח 2"/נטפליקס

בכל שאר החזיתות, הסרט שוב מספק את הסחורה. ונדרבליט הוא בן לאחת המשפחות המיוחסות והעשירות באמריקה, והפך לאחד התסריטאים הבולטים בהוליווד - הקולנוען הכישרוני פרץ עם "זודיאק" ולאחרונה היה מעורב גם בסרטי ההמשך המצליחים של "צעקה". המלאכה שלו שוב מלוטשת, ומצטיינת בעיקר בתחום אחד: בכל פעם שהעלילה גולשת למקומות מופרכים, התסריט מקפיד להכניס הפוגה אבסורדית, המבהירה לנו כי "תעלומת רצח 2" לא לוקח את עצמו ברצינות, ובטח שלא מצפה מאיתנו לעשות זאת.

מיקום העלילה בצרפת מאפשר לסרט ליצור התנגשויות תרבותיות בין המקומיים והאורחים מאמריקה, ולספק אבחנות מושחזות על הנטייה הצרפתית להתנשא. באחד מרגעי השיא בסרט, ניק מעביר לכלה הצרפתייה מסר דחוף והרה גורל, אבל במקום להתמקד בעיקר, היא מקדישה את הזמן ואת האנרגיות שלה למשהו אחר - לתקן את איך שהגה "ז'ול ורן". מניסיון אישי, אני יכול להגיד שזה מצחיק כי התגובה הזו אותנטית לחלוטין.

את הגיבורה הצרפתייה מגלמת מלאני לורן, מי שמוכרת לקהל הבינלאומי בעיקר מתפקידה כשושנה ב"ממזרים חסרי כבוד", אבל שיחקה בעוד שורה ארוכה של להיטים אמריקאיים וצרפתיים, וגם ביימה בעצמה סרטים מצוינים. היא אחת השחקניות הטובות בצרפת, ותוספת כוח משמעותית שמשדרגת את סרט ההמשך. כל שנייה שלה על המסך היא עונג צרוף, וכמו סנדלר ואניסטון, נראה שגם היא נהנית מכל רגע.

מתוך הסרט "תעלומת רצח 2". נטפליקס,
מה שבטוח, תלמדו איך להגות "ז'ול ורן". מתוך "תעלומת רצח 2"/נטפליקס

ואם כבר מדברים על שניות, מעניין לציין כי האורך של "תעלומת רצח 2" קצר למדי. אם לא מתחשבים בפתיח, בקרדיטים וכיוצא בכך, הרי שנטו הוא נמשך קצת יותר משבעים דקות. זה בערך האורך של הסרט הישראלי "ולריה מתחתנת" שעלה לאחרונה לאקרנים, אלא שבמקרה של נטפליקס, הנפח הקצר לא קשור בהכרח בשיקולי תקציב. זו החלטה מודעת לדחוס את העלילה ולהריץ דברים מהר, והתוצאה קצבית ומהנה מבלי להרגיש תזזיתית וחפוזה.

לומר שהסרט הוא ניקוי ראש מצוין לימים אלה יהיה בנאלי וגם פרובינציאלי - "תעלומת רצח 2" הרי יעלה ויצליח גם במדינות בלי מצבי חירום לאומיים. אך האמת שמעבר לאסקפיזם, לא הצלחתי למצוא בו משמעויות עמוקות. זו דוגמה קלאסית לסרט שהכל בו נמצא מעל פני השטח, והוא לא יותר מאשר ביצוע מלא שמחת חיים של תסריטי כיפי. מעבר לכך, אין מה להגיד, ונותר רק להביט קדימה ולתהות - מה יגיע קודם לנטפליקס, "תעלומת רצח 3" או "רצח כתוב היטב 3"?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully