וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשורר וחתן פרס ישראל מאיר ויזלטיר הלך לעולמו בגיל 82

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 22:12

המשורר וחתן פרס ישראל מאיר ויזלטיר הלך לעולמו בגיל 82. ויזלטיר נחשב לאחד המשוררים והמתרגמים הבולטים והחשובים בתולדות המדינה. בשנת 2000 קיבל פרס ישראל לספרות ושירה. פרופ' מנחם פרי: "הוא היה ממנהיגי השירה העברית". בתו: "קיבל טיפול ניסיוני לסרטן שממנו מת"

המשורר מאיר ויזלטיר. באדיבות המשפחה
מאיר ויזלטיר/באדיבות המשפחה

המשורר וחתן פרס ישראל מאיר ויזלטיר הלך לעולמו בגיל 82. ויזלטיר נחשב לאחד המשוררים והמתרגמים הבולטים והחשובים בתולדות המדינה, פרופסור אמריטוס בחוג לספרות באוניברסיטת חיפה. את פרס ישראל לספרות ושירה קיבל בשנת 2000. על דבר מותו בישרה נכדתו דנה האפרתי בפוסט שכתב בפייסבוק שלה.

ויזלטיר נולד במוסקבה ועלה לישראל כילד קטן. הוא פרסם כעשרים ספרי שירה ותרגם עשרות ספרים, ביניהם מחזות רבים של וויליאם שייקספיר. כמה משיריו גם הולחנו, כמו "יש לי סימפטיה", "שובי לפרדס", "קח שירים" (כנסיית השכל) ו"שוב יורד אור חקי אפרורי" (מוניקה סקס). הוא פרסם את שיריו הראשונים בסוף שנות ה-50 בכתב העת "משא", כשהיה בן 18 בלבד. לימים, היה בין מייסדי כתב העת המשפיע "סימן קריאה".

הפריצה שלו הגיעה בשנות ה-60, במקביל למשוררים צעירים נוספים כמו יאיר הורביץ ויונה וולך. ויזלטיר תרגם עשרות ספרים מאת מחברים אחרים. בהם, רומנים מאת צ'ארלס דיקנס, רוברט גרייבס, אלדוס האקסלי, וירג'יניה וולף, ד.מ. תומאס וג'וזף הלר.

מאיר ויזלטיר. נמרוד סונדרס
ויזלטיר/נמרוד סונדרס

בתו, מרתה ויזלטיר, אמרה לוואלה! תרבות: "לאבא היה סרטן קטן. הוא קיבל טיפול ניסיוני. אני חושבת שהוא קיבל תגובה אוטואימונית חריפה אליה, שחיסלה אותו. הטיפול הניסיוני לא היה מחויב המציאות. בנאדם מבוגר, סרטן קטן, זה התדרדר מהר מאוד. ביום שני הוא עוד היה אופטימי ואמר שנראה לו שהוא ייצא מזה. אבל אתמול היה חלש, דיבר לא ברור ואמר 'אני מחוסל'. הבוקר עוד היה בהכרה.

"אני ואחותי קיבלנו שוק. אני לא בן אדם כמוהו של מילים. אני מאוד אהבתי אותו, הייתי קשורה אליו. בסופו של דבר הוא ראה אותי. מי יגיד לנו עכשיו מה נכון? היה לו קומן סנס שאין לאחרים. גם בתור ילדה קטנה הייתי מסתכלת בספרים שלו, כי זה היה הוא. לאט לאט הבנתי יותר ויותר. זה תמיד היה חלק ממנו, בשבילו זה הדבר הכי חשוב שהיה. גם עכשיו היה לו חשוב לסיים את הספר האחרון".

החוקר ועורך הספרות, פרופ' מנחם פרי, אמר לוואלה! תרבות: "לפני עשרה ימים ויזלטיר נתן לי כתב יד של ספר שירים לא גמור ואמר לי מה לעשות איתו אחרי שימות. זה נראה לי מאוד מוזר. היה לו סרטן קטן, הוא עבר הקרנה מוצלחת, והרופאים הציעו לו לקבל תרופה ניסיונית. התרופה הזאת הרגה אותו, בתוך ימים ספורים. קבעתי איתו פגישה למחר, ועכשיו התבשרתי על מותו.

"הוא היה משורר ענק", הוסיף פרי. "ממנהיגי השירה העברית. הדור האחרון של משוררים כאלה. יצר שירה במובן הגדול של המילה, וגם היה אדם בעל מחשבה ספרותית ומנהיגות ספרותית. לא כל המשוררים הגדולים הם גם מנהיגים. הוא היה גם מנהיג. חבל שלא זכה לעוד הרבה שנות יצירה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המוזיקאי שלמה גרוניך, שהלחין את השיר "יש לי סימפטיה" שכתב ויזלטיר, ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "אני לא קולט את זה. אני מאוד עצוב. ויזלטיר היה אדם גדול. היה איש מיוחד במינו מכל מיני בחינות. בשנת 1980, כשהייתי בניו יורק, התקשר אליי מולי שפירא מגלי צה"ל ושלח לי את השיר 'סימפטיה' של מאיר ויזלטיר, רצה שאלחין אותו לנורית גלרון לפסטיבל שירי משוררים. קיבלתי את הטקסט, והלחן נשפך מתוכי במכה אחת. כל השאר הם דברים שקרו לשיר בעקבות המילים המיוחדות, הלחן המיוחד והקואורדינציה המיוחדת ביניהן. בשיר מתגלמת הציניות שלו. ויזלטיר היה איש מאוד מיוחד ביצירתיות שלו, במקוריות שלו, בישירות שלו ובחוכמה שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully