וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הכרם והפעמונים: ענקי המוזיקה הישראלית בוחרים את השיר המזרחי האהוב עליהם

אסף נבו

10.4.2023 / 19:42

חיים משה בחר ב"חנהל'ה התבלבלה", ריטה - ב"נפרדנו כך", עמיר בניון בחר ב"משאלה" ודנה אינטרנשיונל - ב"לילה בלי כוכב": לרגל חג שני של פסח ולכבוד זכייתו של דקלון בפרס ישראל, פנינו לכמה מענקי המוזיקה הישראלית וביקשנו שיבחרו את השיר המזרחי האהוב עליהם ביותר

המוזיקה המזרחית תמיד הייתה כאן. הנשמה של המוזיקה הישראלית, המחאה של ישראל השנייה, השמחה המתפרצת בימי חג לצד העצב בימים קשים, האהבה, הרומנטיקה והלב השבור. מהקודש לחול, מהתפילות לחפלות. מהמעברות, מבתי הכנסת, מהשכונות, מלשכת העבודה, מבתי הקפה, מהחלומות והאשליות, מטריקות הדלת והדחיות - להיכלי התרבות, לאמפיתיאטרון קיסריה, לאצטדיון בלומפילד ולפארק הירקון. ממצרים, מרוקו, תימן, טוניס, עיראק, לוב, איראן, יוון, סוריה, טורקיה, אלג'יריה, לבנון, הבלקן והסהרה, לארץ ישראל. מפלפל אל-מצרי, ג'ו עמר, אריס סאן ואהובה עוזרי, עד לכוכבים העכשוויים. מהרצון להשתלב, מהיכולת להתערבב, מהחזרה לשורשים, מהקיפוח, מהמהפך, מהגטאות ברדיו ולמנצח שיר מזמור, ועד לפרסי ישראל.

לכבוד חג שני של פסח וחגיגות המימונה, ולכבוד זכייתו של דקלון (יוסף לוי) בפרס ישראל לזמר עברי - השנה השנייה ברציפות בה מוענק הפרס לאחד מגיבורי המוזיקה המזרחית - פנינו לכמה מגדולי המוזיקה המזרחית ולכמה אמנים שאינם נמנים עליה, וביקשנו מהם להשתתף במשימה כמעט בלתי אפשרית, לבחור את השיר האחד מהז'אנר הים-תיכוני שהוא האהוב עליהם ביותר. לא מדובר במצעד או בדירוג, לא בסקירה היסטורית ובוודאי ששירים גדולים וחשובים לא מוזכרים כאן (למשל "ברצלונה" ו"הפרח בגני"), אבל הטעמים שעולים על קצה המזלג מבחירות האמנים טובים ומשאירים כמובן טעם של עוד.

מרגול, זוהר ארגוב, דקלון. ניב אהרונסון, ראובן קסטרו, יח"צ, עיבוד תמונה
דקלון, מרגול וזוהר/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, ראובן קסטרו, יח"צ

דקלון - "זה הזמן לסלוח", יואב יצחק (מילים: יואב יצחק, לחן: ארא דינקג'יאן)

דקלון: "השיר של יואב יצחק מדבר על פיוס. בחרתי בו בגלל כל מה שקורה עכשיו במדינה, בציבור, הכאוס הנורא והפילוג".

ריטה - "נפרדנו כך", אבנר גדסי (מילים: סמדר שיר, לחן: אבנר גדסי)

ריטה: "אני אוהבת מאוד את אבנר גדסי. הוא זמר ענק ומבצע נפלא. השיר מאוד מרגש ויפה בעיני וגם מזכיר לי את הילדות".

חיים משה - "חנהל'ה התבלבלה", להקת צלילי הכרם ולהקת צלילי העוד (מילים: נתן אלתרמן, לחן: חסידי)

חיים משה: "מבחינתי השיר הזה הוא השיר הים תיכוני הראשון שהתחיל את המהפכה של המוזיקה הים תיכונית. זה הלהיט הראשון שפרץ את גבולות ה'גטו' המזרחי והגיע כמעט לכל אוזן בישראל, מצפון לדרום. אחד השירים הכי שמחים שאני מכיר, שתמיד גרם וגורם עד היום לאנשים לחיוך שמחה ואושר בעיניים. השיר זכה להמון גרסאות וביצועים, כאשר בגרסה הים תיכונית, השיר מזוהה בעיקר עם שתי להקות חשובות מתחילת המוזיקה הים תיכונית, להקת צלילי הכרם (דקלון ומשה בן מוש), שבהמשך היה לי את הכבוד להיות אחד הסולנים שלה, וגם עם הלהקה המתחרה, להקת צלילי העוד (רמי דנוך ויהודה קיסר)".

ישי לוי - "שיר השיכור", ג'ו עמר (מילים ולחן: ג'ו עמר)

ישי לוי: "ג'ו עמר היה מהמשפיעים ופורצי הדרך במוזיקה הישראלית בכלל והמזרחית-ישראלית בפרט, לא רק בגלל השפעותיו המוזיקליות, שמיזגו בין מזרח ומערב, אלא גם כי הוא נחשב לאייקון תרבותי, בזכות שהשמיע את קולם של בני עדות המזרח. השיר הספציפי הזה לוקח אותי לילדות שלי, ללא הרבה מותרות. ומזכיר לי אדם שהכרתי היטב. זה גורם לך להעריך את השפע החדש בפרופורציות, ומזכיר כמה חשובה המוזיקה וכמה השפעה חברתית יש לה".

עמיר בניון - "משאלה", בועז שרעבי (מילים: אהוד מנור, לחן: בועז שרעבי)

עמיר בניון: "המילים והלחן מדהימים בעיניי. הטקסט כובש. אוהד מנור בשיא תפארתו, ולחן אדיר של בועז שרעבי".

פאר טסי - "צלצולי פעמונים", אהובה עוזרי (מילים: יאיר מדינה ואהובה עוזרי, לחן: אהובה עוזרי)

פאר טסי: "השיר הזה של אהובה עוזרי הוא מהאהובים עלי ביותר, וכנראה השיר שהכי השפיע עלי. עברו 24 שנים מאז שיצא ובעיני הוא כבר קלאסיקה של הז'אנר".

שימי תבורי - "אמא אמא", חיים משה (מילים: אביהו מדינה, לחן: תיאודורוס דרבניוטיס)

שימי תבורי: "השיר 'אמא אמא' מאוד אהוב עלי ומרגש אותי באופן אישי. את המילים כתב חברי אביהו מדינה ללחן יווני של תיאודורוס דרבניוטיס. כשאני שומע את השיר הזה, בכל פעם מחדש אני נזכר באמי מזל זכרה לברכה. השיר כל כך ריגש אותי, שהקלטתי אותו בעצמי, כמו גם זמרים אחרים, כמו חיים משה שהקליט אותו ראשון, דקלון וזהר ארגוב".

עופר לוי - "כבר עברו השנים", זהר ארגוב (מילים ולחן: אביהו מדינה)

עופר לוי: "כשזוהר ארגוב פרץ לעולם המוזיקה בסוף שנות השבעים, לא היו הרבה זמרים כמו היום. היו פה ושם. הוא היה מהחלוצים. בשנת 1982 יצא האלבום 'נכון להיום' ואני זוכר איך ירדתי לאילת עם חברים שלי במכונית אמריקאית וזה האלבום ששמענו בדרך. לכן כשאני שומע את 'כבר עברו השנים', זה מזכיר לי את הדרך לאילת, את כביש הערבה, ההרים, המדבר, את אילת של פעם עם אוהלים על החוף והים של אילת, זה זיכרון נעורים שלי".

יוני רועה - "אין לי יום אין לי לילה", עופר לוי (מילים: דודו ברק, לחן: פרדי טייפור)

יוני רועה: "השיר נמשך מעל לשבע דקות וכל שניה בו מעניינת מוזיקלית, ווקאלית וטקסטואלית. היטיב לעבד את השיר המוזיקאי יעקב למאי בנגינת כינורות טורקיים מרגשים כשמנגד ידע לשלב גם גיטרות אקוסטיות עם פראזות מערביות אמריקאיות. המילים אותן כתב הפזמונאי והמשורר דודו ברק, מבטאות שיר אהבה מרגש, שמביא איתו משפטים חזקים כמו: 'אזכרנה אוהבנה עד אחרון ימי', 'אין לי שמש אין לי כוחות אסיר לבכי מאוהב', 'היא עזבה פתאום עלי לילה', מילים שסחפו את עופר לוי הפנומנלי והטוטאלי לביצוע אולטימטיבי במנעד כל כך רחב וחזק, הן בגבוהים והן בנמוכים ובמיוחד השילוב של שניהם יחד בפזמון השיר. השיר מתנגן כמו גלי הים, לעיתים רגוע ולעיתים מגיע לעוצמות, כשכל שניה בו מרתקת ומחברת אותך לשיר".

דודו אהרון - "בין הטוב והרע", אייל גולן (מילים ולחן: אביהו מדינה)

דודו אהרון: "השיר הזה הוא בעיני מפגש בין דורות, בין אביהו מדינה שכתב והלחין את השיר הקסום הזה , זוכה חתן פרס ישראל, שהשאיר פה המנונים וקלאסיקות, לבין אייל גולן שהביא את המוזיקה המזרחית ללב המיינסטרים והמבצע הכי גדול שקיים בארצנו. השילוב הזה בין שניהם הוא מדהים בעיני, אביהו מנצח על המילים והלחן ואייל מגיש את השיר בצורה מושלמת כמו שרק אייל יודע. קלאסיקה מפוארת לעילא ולעילא".

רמי דנוך (סולן להקת צלילי העוד) - "ניגונה של השכונה", יזהר כהן (מילים ולחן: עוזי חיטמן)

רמי דנוך: "השיר מחבר אותי לימים היפים ולשכונה שבה גדלתי, שכונת התקווה. אחלה שיר בביצוע ענק של זמר גדול".

חיים אוליאל - "ניצחת איתי הכל", עמיר בניון (מילים ולחן: עמיר בניון)

חיים אוליאל: "אחד השירים הטובים והמיוחדים שנכתבו בישראל, שמאתגר כל זמר בסלסולים המרוקאים העדינים, לאור הביצוע המרשים של עמיר. הלחן והטקסט מדהימים, לא בנאליים. לטעמי, עמיר הביא כאן סגנון חדש ולא שגרתי למוזיקת הנשמה המזרחית הישראלית".

טיפקס - "רונה", סמיר שוקרי (מילים: יפית אביטן, לחן: האני שנודה)

חברי טיפקס: "הקהל של טיפקס כבר יודע, כשמתחיל להתנגן השיר 'רונה', אוטוטו טיפקס עולה על הבמה. הקהל שואג עם השיר 'רונה' וגם אנחנו מאחורי הקלעים שואגים איתו. השיר המדהים הזה, הוא החימום הכי מגניב לחפלה של טיפקס".

קובי אוז - "זר בעולם", גידי שמור (מילים ולחן: גידי שמור)

קובי אוז: "גידי שמור הוא השמוליק צ'יזיק של הזמר הים תיכוני. יש בו אמת פולחת. השיר 'זר בעולם' נותן הצצה לאדם שנשאר מחוץ למסיבת החיים, בזמן שכולם אובר מתרגשים ואובר אוהבים ואובר רומנטיים. הוא כותב: 'רק אני לא מתרגש מכלום, כאילו מנותק מהיקום / לא יודע מה היא אהבה, לא מכיר מושג של אכזבה".

יואב יצחק - "נשבע", חיים משה (מילים: שמואל קלוסקי, לחן: יאיר קלינגר)

יואב יצחק: "חיים משה הוא חברי היקר ואהוב, שהיה לי העונג לשתף איתו פעולה לאורך השנים האחרונות במופעים משותפים ואף ביצענו את הדואט הנפלא 'עד סוף העולם'. בכל פעם שאני שומע את 'נשבע' הוא נשמע עכשווי ומרגש והלוואי והשיר הזה היה שלי".

דנה אינטרנשיונל - "לילה בלי כוכב", שימי תבורי (מילים: יואל ריפל, לחן: עוזי חיטמן)

דנה אינטרנשיונל: "בשנים האחרונות שימי תבורי מככב בתקשורת בהקשרים אישיים ולא מוזיקליים וזה נורא חבל. תבורי הוא אחד הזמרים המזרחיים הגדולים ביותר בכל הזמנים, עם קול ענק, שירים נצחיים והוא גם היה פורץ דרך. הראשון אולי שפרץ מנישת הקסטות אל לב המיינסטרים. השיר שלו שמרטיט את הלב עד היום הוא 'לילה בלי כוכב'. שומעים ואפשר להרגיש את הבדידות והכאב והכמיהה לאהבה. 'בלילה בלי כוכב, הכל כמו נחרב. לילות כאלה של כאב ובדידות' - מרגישים אותו דבר גם היום. בדיוק כמו הלילה ההוא שתבורי שר עליו לפני יותר מחמישים שנה".

להקת כנסיית השכל - "צלצולי פעמונים", אהובה עוזרי (מילים: יאיר מדינה ואהובה עוזרי, לחן: אהובה עוזרי)

חברי כנסיית השכל: "אהובה עוזרי יוצרת אייקונית, השירה והכתיבה הפשוטה והישירה מתבטאת כמעט בכל שיריה. ואיזה קול יש לה. וואו. הייתה לנו התלבטות לגבי השיר 'היכן החייל שלי' ובחרנו בסוף את 'צלצולי פעמונים'".

יובל דיין - "נערי שובה אליי", מרגלית צנעני (מילים ולחן: דני שושן)

יובל דיין: "השיר הזה הוא מסורת באירועים המשפחתיים שלנו מצד אמא. מגיע שלב אחרי שכולם עייפים מהריקודים, מישהי מהאחיות ניגשת לדי ג'יי ומבקשת ממנו לשים את שיר המסורת, הן שמות ידיים על הכתפיים אחת של השנייה בשורה ושרות חזק. בלב הן מקדישות את זה לדוד ז"ל, האח הצעיר שלהן, שנפטר ממחלת הסרטן ארבעים יום לאחר שגילו לו את המחלה, כשהוא בן 17 בלבד. דרך השיר הזה הן בעצם מרגישות שהוא איתן באירועים המשמחים. דרך כמה שהשיר הזה משפיע עליהן, אני הבנתי כמה כוח יש במוזיקה והתאהבתי במקצוע, בכל אירוע משפחתי מחדש".

בועז שרעבי - "מול הר סיני", שושנה דמארי (מילים: יחיאל מוהר, לחן: משה וילנסקי)

בועז שרעבי: "בעיני, עמוד הענן שעומד בראש המחנה מקום המדינה ועד היום, זו שושנה דמארי. אני הולך עם חזון הנביאים ואהבת ישראל, ולכן בחרתי בשיר 'מול הר סיני' בביצוע שלה. 'הו, שלהבת יה, עיני הנערים' - אני דואג לנערים שלנו היום - 'בשוב העם אל מעמד סיני'".

להקת "איפה הילד" - "גדליה רבע איש", להקת צלילי העוד (מילים: נתן אלתרמן, לחן: משה וילנסקי)

חמי רודנר: "כשהייתי ילד, באמצע שנות השבעים, התנגן ברדיו לעיתים שיר שהיה די שונה מהשאר. קראו לו 'חנה'לה התבלבלה' והפזמון שלו כלל את המילים ברית מילה ובתולה, מה שמאד הצחיק אותי בגיל שבע. אבל היה שיר דומה שיצא קצת אחרי, לא ידעתי את שמו, אבל הוא ממש הקסים אותי, ועד היום אני פוצח לפעמים בפזמון ובסולו שאחריו. היום אני יודע שהשיר היה 'גדליה רבע איש' של צלילי העוד".

הפרויקט של רביבו

רביב בן מנחם - "חכי לי נערה", דקלון (מילים: שלמה כישור, לחן: יווני)

רביב בן מנחם: "אחד השירים האהובים עלי. מזכיר לי את הילדות במושב של המשפחה הרחבה שלי, לפני 40 שנה, כשהדודים היו מרשים לי ולניר לשבת איתם בחפלות האמיתיות של פעם, עם ג'קי מקייטן, אהובה עוזרי ועוד. שיר זה נכנס באחת משלוש המחרוזות הראשונות של הפרויקט".

ניר בן מנחם - "על סף דלתך", חיים משה (מילים: עוזי חיטמן, לחן: יווני)

ניר בן מנחם: "יש לחיים משה, הזמר האהוב עלי, כל כך הרבה להיטים והיה קשה מאוד לבחור אחד ספציפי. בחרתי בשיר הזה דווקא בגלל שהוא מאוד סימבולי בשבילי. שיר זה היה הסלואו בחתונה שלי. שיר נדיר של יוצר אהוב (עוזי חיטמן ז"ל) ללחן יווני מדהים. סיפור אהבה בין גבר לאשה, שתמיד נוגע".

אלירן צור - "בדרך הקשה", יואב יצחק (מילים ולחן: גבי דהאן)

אלירן צור: "זהו שיר מאוד משמעותי עבורי. בצעירותי הייתי צריך לעבור דרך לא קלה בכדי להגיע לאן שהגעתי היום, וזה היה מייגע, קשה ואפילו מסובך. בשיר יש משפט שאומר 'את הדרך הקשה כבר עברתי / אור בקצה המנהרה אני רואה / חלומות רעים שהיו מזמן שכחתי / על שנים קשות את עצמי עוד אפצה". וברוך השם תודה לאל היום אני מפצה על זה עם המשפחה והילדים והקריירה, שמעניקה לי חום, אהבה ושמחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully