וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל תיאטרונטו ה-32: "אשמה" ו"הנשיקה" הן הזוכות הגדולות

עודכן לאחרונה: 11.4.2023 / 9:57

פסטיבל תיאטרונטו ה-32 להצגות יחיד ננעל אמש בתיאטרון יפו עם ההכרזה על ההצגות הזוכות בפסטיבל. ההצגות "הנשיקה" ו"אשמה" זכו בפרס הראשון, ומלבדן זכו בפרסים שונים ובציונים לשבח גם "גבר", "ציצים" ו"ארטיסט"

ההצגה "אשמה". אושרי ביטון,
ההצגה "אשמה"/אושרי ביטון

פסטיבל תיאטרונטו ה-32 להצגות יחיד בניהולה של גילה אלמגור אגמון ננעל אמש (שני) בתיאטרון יפו עם ההכרזה על ההצגות הזוכות בפסטיבל. לצד אלמגור, הוועדה האמנותית של הפסטיבל כוללת את היוצרים דניאלה מיכאלי, שמעון מימרן, ומנכ"ל תיאטרון יפו יגאל עזרתי.

בפרס ההצגה הטובה ביותר על שם ניסים עזיקרי ז"ל מטעם קרן תל אביב לספרות ואמנות ע"ש יהושע רבינוביץ ופרויקט מת"ן בסך 9,000 שקלים זכו שתי הצגות: "הנשיקה" של המחזאית טובה רוגל בבימוי שרה אגמון ובביצוע רסאן אשקר. בנימוקי השופטים - היוצרות נינה קוטלר, סמירה סרייה, סמנכ''ל תיאטרון יפו רביד סביל והמחזאי מוטי לרנר - נכתב כי "אשקר מצליח לגלם דמות של משורר אסיר, חריג ומוקצה, ברוך, רגישות, עדינות ועוצמה, ומתוך הזדהות עמוקה עם האיש וסבלו, ולאפשר לנו היכרות עם אהבה בלתי אפשרית בעוצמה הגובלת בטירוף. רסאן מצליח לגלם את הדמות הגדולה, המסורבלת והמאיימת באופן החושף את שבריריותה של נפשו המיוסרת, ומאפשר לצופה להתחבר אליו ולחוש אותו. הוא ממחיש את יצר החיים העצום של הדמות על אף החרב המונפת מעל ראשה. על כך מגיע לו הפרס הראשון".

הצגה נוספת שזכתה בפרס הראשון היא "אשמה" של המחזאי כריסטופר חביב, בבימוי מירב לחמן ובביצוע של יעל וקשטיין. בהחלטת השופטים נכתב כי "יעל וקשטיין משרטטת דמות של אם אשר התנתקה למעשה מבנה, ולכאורה איננה ראויה לאהבה, באופן שמאפשר לצופה להזדהות איתה ולאהוב אותה. בביצוע המרגש שלה מגלה יעל את האהבה הנעדרת של האם לבנה, ומצליחה לגאול אותה מן התת מודע אל המודע, וכך לצאת למסע טראגי עוצר נשימה אחריו. על כך מגיע לה הפרס הראשון".

בציון לשבח, המוענק אף הוא באדיבות קרן תל אביב לספרות בגובה 3,000 שקלים, זכתה ההצגה "גבר" - יצירתם המשותפת של אמיתי יעיש בן אוזיליו ויוסי צברי. מנימוקי השופטים: "אמיתי יעיש בן אוזיליו מעלה את זיכרונות ילדותו והתבגרותו בסצנות חיות, מלאות הומור ומרגשות, ומתמקד באומץ לב נדיר בתהליך התמודדותו עם המיתוס של הגבריות הפטריארכלית שעליו גדל, אך לא הלם את אופיו. הסתירה בין אופיו והציפיות ממנו יוצרים רגעים קומיים וטראגיים זה לצד זה. באמצעות ארגז כלים הממשי שעל הבמה, אנחנו מזהים את ארגז הכלים המנטאליים המאפשר לו להתמודד עם הסתירה הקיומית שבה הוא חי. ועל כך מגיע לו ציון לשבח".

ההצגה "גבר" קטפה גם את פרס בחירת הקהל על שם תרין שלפי, זוכת תיאטרונטו 2019, בסך 5000 שקלים, שמוענק על ידי משפחתה של שלפי ז''ל. השופטים במקרה הזה הם היוצרים והבמאים נועה שכטר, סיני פתר וד"ר ארז מעיין שלו.

בפרס ההצגה הטובה ביותר במסלול ה"קצרנטו" תכנית ההצגות הקצרות של פסטיבל תיאטרונטו, אותו יזם ניר שטראוס (פרס ע"ס 3,000 שקלים באדיבות קרן תל אביב לספרות ואמנות), זכתה ההצגה "ציצים", שכתבה וביצעה רוני שטקלר בבימוי ליאור זכאי. מנימוקי השופטים לזכייה: "מפגן משחק נוגע ללב, חשוף ומרגש מאוד, שמתאר פגיעות נשית ומציג עיסוק מורכב בשאלות של נשיות למול אלימות גברית כמו מנומסת, בצורה אמיצה ובאופן שטרם נראה על הבמה. מתוך עבודת בימוי ותנועה חכמה מאוד השחקנית מצליחה לספר את הסיפור בשיתוף עם הגוף מבלי ליפול לקלישאות ולהצליח להישאר נאמנה לנפש ולכאב אמיתי. היוצרות העלו שאלות מורכבות על נשיות למול אלימות גברית, והצליחו לספר את סיפורן האישי של כל אחת ואחת מהנשים אשר ישבו בקהל".

בציון לשבח במסלול הקצרנטו זכו ההצגות "שפיץ פלייר" מאת ליאור גלציאנו ובביצוע יואב בר לב, ו"ארטיסט", מאת ובביצוע עמרי ליבוביץ ובבימויו של לוטוס אתרוג. על "שפיץ פלייר" כתבו השופטים: "יואב משתמש בכל ארגז הכלים המשחקי שלו ומצליח להיות גם רך וגם אירוני וגם כאוב, כדי לתאר בצורה בהירה ונוגעת את העולם הפנימי של הדמות, על ארגז הכלים שלה. מחזאי ובמאי שבעבודה משותפת ובשלה טיפלו ברבדי הנפש של גבריות חדשה, ולוקחים את הצופה למסע שמהדהד את כתיבתו של ארתור מילר, על פצע שלעולם לא ייסגר".

בנימוקי הציון לשבח של "ארטיסט" נכתב: "קסם של הצגה, שחקן ונשמה, מלא כנות והומור, שמצליח לקחת את הצופה למסע אל נבכי התממשותו כפרפורמר וכאדם. עומרי מתעקש להיות נציגה של תרבות גברית עטויה בחליפת שלושה חלקים, ומקסים אותנו באנכרוניזם הכל כך עכשווי שלו. בשיתוף פעולה מלא כבוד בין במאית ושחקן, נחשף עומרי ומביא לבמה את עצמו בצורה האותנטית ביותר, ומגלה דרך כך לצופה עולם נסתר, מרתק, אישי וייחודי".

בפרס בחירת הקהל במסלול הקצרנטו בסך 1500 שקלים וניתן על ידי התיאטרונטו, זכתה ההצגה הקצרה "ציצים", מונודרמה המבוססת על סיפור אמיתי של רוני שטקלר בבימויה של ליאור זכאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully