וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העולם התרבותי נעשה דל עם הסתלקותו": אמנים ומדינאים סופדים למאיר שלו

עודכן לאחרונה: 11.4.2023 / 17:55

אמנים, סופרים ומדינאים ספדו לסופר המנוח מאיר שלו, שהלך היום לעולמו. "הוא היה סופר מענג מאוד, מעניין מאוד", ספד לו חיים באר. "מצער שלא נחוש עוד את הציפייה הדרוכה לעוד ספר חדש שלו, שייצא לאור וישנה את חיינו, יהפוך אותם לעשירים יותר", ספד הנשיא יצחק הרצוג

מאיר שלו 28 באוקטובר 2019. ניב אהרונסון
"ענק ספרותי". מאיר שלו/ניב אהרונסון

סופרים, אמנים ומדינאים ספדו למאיר שלו, שהלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 74.

"אני חושב שמאיר שלו הצליח בכישרון עצום ב'רומן רוסי' לפענח מה שהתחולל בהתיישבות העובדת", ספד לו הסופר חיים באר בשיחה עם וואלה! תרבות. "הוא הכיר את נהלל מקרוב כי אמו בתיה בן ברק היא בת נהלל, ואביו היה מורה שם. הוא משני ניגודים - מצד אחד אבא שלו ירושלמי, שהיה רוויזיוניסט, איש ימין, ואמא שלו בת נהלל מתנועת העבודה. אהבת התנ"ך והעברית אפשרו לו לפענח מה קרה להוויה הציונית, להוויה היהודית החלוצית בארץ ישראל. החלום ושברו, והוא עשה את זה בכישרון רב בספריו. ספר נוסף שלו, 'הדבר היה ככה', מתאר את הוויית נהלל דרך סבתא שלו".

"אני חושב שספרי הילדים שלו הם מאסטרפיס", הוסיף באר. "המון ספרים שיצאו וכולם היו ביכולת ביטוי בלתי רגילה. עברית נפלאה. והומור. וקריצות גם לקורא המבוגר. אני חושב שהוא היה סופר מענג מאוד, מעניין מאוד. כאדם הכרתי אותו הרבה מאוד שנים. עבדנו ביחד, היה לנו עורך משותף, אברהם יבין, בעם עובד. גם היינו נפגשים אצל אברהם יחד. התכתבתי איתו בחודשיים-שלושה האחרונים. בשיחות האחרונות הייתה בו התבוננות ריאלית על מצבו, בלי הונאה עצמית. העולם התרבותי והספרותי נעשה הרבה יותר דל עכשיו עם הסתלקותו. הרבה יותר דל. גם הטורים החברתיים והפוליטיים שלו יחסרו. פתאום נשאר בור, חלל, בלב ההווייה".

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), בן דודו של מאיר שלו, ספד לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "זה קרה ממש עכשיו, אמנם זה היה צפוי, הסוף, אבל זה בא מהר. מאיר היה קודם כל בן דוד. העברנו איתו את הילדות, את החגים והמפגשים. הוא גם בן דוד וגם חבר. תמיד הוא היה במרכז המשפחה. יחד איתו אף פעם לא משעמם. תמיד עם סיפורים, חלקים מצחיקים, חלקם פחות. חלק מסיפורי המשפחה נכנס לספרים שלו. אנחנו משפחה מאוד משפחית. הוא יחסר מאוד. אפשר להתנחם בעובדה שהוא נפטר בביתו, במקום שהוא אולי הכי אהב בעולם, מוקף בילדיו ואשתו. וזו גם אולי נחמה שלא סבל. מעבר לאבידה הספרותית, זו אבידה גדולה למשפחה".

"כמה מצער שלא נחוש עוד את הציפייה הדרוכה לעוד ספר חדש של מאיר שלו, שייצא לאור וישנה את חיינו, יהפוך אותם לעשירים יותר, מלאים יותר", כתב נשיא המדינה יצחק הרצוג. "כמה עצוב שלא נזכה לחגוג עמו, יליד תש"ח, את יום העצמאות הקרוב.

"עם פטירתו של מאיר שלו, נותרו מדינת ישראל וארץ ישראל כשהן חסרות את אחד מאוהביהן הגדולים ביותר. הוא היה איש אשר רוח בו, שקרקע המולדת וקורותינו כחברה, כעם וכאומה, פיעמו בכל אחת ממילותיו. החיבור העמוק שלו למורשת ישראל מזה, ולנימיהן הרגישים ביותר של הציונות והישראליות המתחדשת מזה, היו תשתית מפוארת לשורה של נכסי צאן ברזל שיוותרו בידינו לעד, כמצבת נצח לפועלו. הוא גרם לכולנו לאהוב את נופי ילדותו האנושיים והפיזיים, עליהם כתב בכישרון כה רב. לאהוב את השפה העברית, את התנ"ך, וכמובן - אותנו, את העם בישראל. יהי זכרו ברוך".

"הצטערתי לשמוע על פטירתו של הסופר מאיר שלו", מסר שר התרבות והספורט מיקי זוהר. "מאיר ז"ל אמן המילים וסופר בחסד עליון. יצירותיו וספריו הרבים מהווים חלק בלתי נפרד מארון הספרים הישראלי ויחקקו לעד בתרבות הישראלית".

שר החינוך יואב קיש ציטט בדבריו מ"רומן רוסי": "'אוצר יקר מופקד בידכם. השתילים העדינים הרכים, היפים ביותר שהכפר הזה נוטע על אדמתו. עליכם להשקות ולטייב, להעשיר ולהשפיע, אבל זכרו להיזהר במלאכת המזמרה' ('רומן רוסי'). מאיר שלו, מגדולי הסופרים בארצנו".

עוד בוואלה!

הסופר מאיר שלו הלך לעולמו בגיל 74

לכתבה המלאה

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב בטוויטר: "כמו כל סופר גדול מאיר שלו יצר עולם. הוא הלך מאיתנו, העולם שברא נשאר על מדף חיינו".

יו"ר מפלגת המחנה הממלכתי בני גנץ כתב: "מאיר שלו שרטט את ליבה של הארץ הזו והחדיר אותה עמוק ללבבות הציבור הישראלי. צער גדול על מותו, הוא יחסר כל כך בנוף הישראלי שעליו ובו כתב. תנחומים למשפחתו".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ספד אף הוא: "אהבתי את ספריו ואת הישראליות המעט אבודה שייצג. אהב את התנ"ך, גמא את שבילי ארצנו והיה ענק ספרותי".

לנה קריינדלין, מנכ"לית תיאטרון גשר, מסרה: "חדשות עצובות. אבידה ענקית לעולם התרבות הישראלי עם לכתו של סופר שהיה מוכר בכל בית ישראלי. בחודשים האחרונים עבדנו יחד עם שלו בתיאטרון גשר לקראת עליית המחזה הראשון שכתב אי פעם. מחזה שכעת יהפוך ליצירתו האחרונה. 'האבות והאמהות', שכתב על האבות והאמהות התנכיים, נוגע בכל כך הרבה רבדים בחברה הישראלית, אך כמו שהוא תיאר אותו הוא קודם כל מחזה על המשפחה היהודית. במהלך העבודה המשותפת ראיתי אדם, שלמרות מחלתו והתמודדותו שקוע ביצירה ובאהבה לסיפור הישראלי של כולנו. משתתפת בצער המשפחה יהי זכרו ברוך". רועי חן, סופר ומחזאי הבית של גשר, הוסיף: "מאיר העניק לנו, בהתרגשות של ילדה, מחזה ראשון ולצערי גם אחרון, מילה יחידאית ביצירה שלו. אני מרגיש שזכינו בכבוד עצום".

הסופרת הדס שי כתבה בפייסבוק: "מאיר שלו, האהוב עלי מכולם, זכרך ברוך וחי בי ובכל כך הרבה אחרים. אפשר לומר בעדינות שבזכותך אני כותבת. פלא הכתיבה נגלה אלי דרך המילים שאתה חיברת בעברית. הצירופים שהותירו אותי מובנת, נגעת, ולא לבד בעולם. מאיר שלו, אתה תמשיך עכשיו להאיר את העולם בזכות היצירות שהשארת כאן. מקווה שאתה שלו".

הסופרת סנונית ליס כתבה בפייסבוק: "לא היה סופר עברי שעורר בי כבוד כלבי השפה העברית ויראה מפניה, רצון להתנסות במלאכה שהוא מושל בה, כמו מאיר שלו. איזה אבדן כבד".

  • עוד באותו נושא:
  • מאיר שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully