וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלם אילן ברונר, שתיעד בתמונה מפורסמת את רבין ודיין בעיר העתיקה, הלך לעולמו

עודכן לאחרונה: 14.4.2023 / 18:15

מת צלם העיתונות אילן ברונר, שצילם בין השאר את התמונה המיתולוגית המתעדת את משה דיין, יצחק רבין ועוזי נרקיס בשער האריות, בכניסתם לעיר העתיקה בירושלים בדרך להר הבית ולכותל המערבי, וכן את נאומו של יצחק רבין בהר הצופים לאחר המלחמה. בן 89 היה מותו

הרמטכ"ל יצחק רבין, שר הביטחון משה דיין ואלוף פיקוד המרכז עוזי נרקיס נכנסים לעיר העתיקה בירושלים דרך שער האריות לאחר הקרב על ירושלים. אילן ברונר, Creative Commons
הרמטכ"ל יצחק רבין, שר הביטחון משה דיין ואלוף פיקוד המרכז עוזי נרקיס נכנסים לעיר העתיקה בירושלים דרך שער האריות לאחר הקרב על ירושלים/Creative Commons, אילן ברונר

צלם העיתונות אילן ברונר הלך לעולמו. ברונר צילם בין השאר את התמונה הידועה המתעדת את משה דיין, יצחק רבין ועוזי נרקיס בשער האריות, בכניסתם לעיר העתיקה בירושלים בדרך להר הבית ולכותל המערבי, וכן את נאומו של יצחק רבין בהר הצופים לאחר המלחמה. בן 89 היה במותו.

ברונר נולד ב-1934 בצ'כוסלובקיה. זמן קצר לאחר מלחמת העולם השנייה הצליח להימלט לבדו לאנגליה. בשנת 1945 עלה לארץ ישראל. לקראת מלחמת ששת הימים גויס כצלם צבאי לדובר צה"ל במסגרת המילואים. הוא ליווה את שר הביטחון משה דיין והרמטכ"ל יצחק רבין בעת כניסתם לעיר העתיקה.

ב-7 ביוני 1967, בשעות הבוקר, שוחררו הר הבית והכותל המערבי. באותו יום טס ברונר עם דיין ורבין במסוק מתל אביב לירושלים והם נחתו ליד בנייני האומה, שם חיכו להם קצינים רבים ועשרות מכוניות שהתלוו אליהם בדרך לעיר העתיקה ולכותל. דיין הורה לברונר להתיישב ברכב השני בשיירה, מיד אחרי המכונית שהובילה אותו. כשהגיעו לעיר העתיקה, והם נכנסו דרך שער האריות, ברונר הנציח את המעמד.

התמונה הפכה לאחת הידועות ביותר בתולדות המדינה, ולאחד מסמלי מלחמת ששת הימים והקרב על ירושלים. עוזי נרקיס בספרו "ירושלים אחת" מכנה את הצילום: "תמונת השער של מלחמת ששת הימים בירושלים". בתקופת מלחמת ששת הימים נחשב הצילום לתמונת הניצחון, ולצילום הבולט של המלחמה. התמנוה הופיעה בעמודים הראשיים של העיתונים המרכזיים בישראל לאחר שחרור הר הבית והכותל המערבי, וגם כיכבה בניו יורק טיימס. ברונר המשיך לתעד את הפמליה בהמשך ביקורה בהר הבית, אולם הצילומים האחרים לא זכו למידת הפרסום שזכה הצילום בשער האריות.

בנוסף לרמטכ"ל יצחק רבין, לשר הביטחון משה דיין ולמפקד פיקוד המרכז עוזי נרקיס, נמצא מאחור רחבעם זאבי (גנדי), עוזר ראש אג"ם במטכ"ל, בעודו מביט לאחור. ולכן פניו לא נראים בתמונה. במשך שים רבות דמותו של הקצין בתצלום הייתה אלמונית. בשנת 1992 חשף המעצב דוד טרטקובר את זהותו, במהלך הכנת פוסטר לציון "25 שנה לכיבוש", שהיה מבוסס על התצלום הידוע. לימים, זאבי אמר שבזמן הצילום הוא שמע יריות של צלפים ירדניים והסתובב לראות מהיכן נורו, וכך החמיץ את הרגע. כשפגש את הצלם ברונר אמר לו: "הסתובבתי לאחור ופספסתי את מקומי בהיסטוריה. אני כמו אשת לוט שסובבה את הראש לאחור והפכה לנציב מלח".

במאי 2017, במלאת חמישים שנה למלחמת ששת הימים, שחזרו נכדתו של רבין, נינתו של דיין ונכדו של נרקיס את התמונה ההיסטורית, באותו יום ובאותו מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully