וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אחרי 500 שנים נפתרה התעלומה הגדולה של המונה ליזה?

11.5.2023 / 0:01

היסטוריון אמנות טוען כי הצליח לפענח את מיקומה של המונה ליזה בציורו המפורסם של לאונרדו דה וינצ'י - וזה לא המקום שרבים חשבו עד היום

בווידאו: אדם ניסה להשחית את ציור מונה ליזה במוזיאון הלובר בפריז/מערכת וואלה!

המונה ליזה היא אחד מהציורים המפורסמים ביותר בעולם - וגם אחד מהמסתוריים שבהם. נסיבות יצירתה של המונה ליזה אפופות מסתורין כמעט כמו המבט המצועף של הדמות המצוירת. לפי העדות ההיסטוריות היחידה המוכרת, של כותב הביוגרפיות ג'ורג'ו וזארי, היא הוזמנה ב-1503 על ידי הסוחר ג'קונדו, בעת ששהה בפירנצה, ולאונרדו דה וינצ'י סיים את העבודה עליה ב-1506 או ב-1507. כעת מסמכים היסטוריים סייעו להיסטוריון אמנות לפענח את אחת מהתעלומות סביבה - איפה היא נמצאת? כעית יש תשובה למיקומה של המונה ליזה, לפחות כך הוא טוען. היסטוריון האמנות האיטלקי, סילבנו וינסטי, טוען שזיהה את הגשר ברקע הציור של איש האשכולות לאונרדו דה וינצ'י - ופתר את התעלומה היכן היא צוירה.

וינסטי, שעבד על הפרויקט עם אגודת התרבות "לה רוקה", בחן מסמכים היסטוריים שהתגלו לאחרונה והשווה את הנוף הנוכחי עם הציור באמצעות רחפן. וינסטי מאמין כעת שהגשר בציור הוא הגשר בטוסקנה. "זהו הגשר הרומיטו האטרוסקי-רומי, הידוע גם בשם פונטה די ואלה (Ponte di Valle), הממוקם בעיריית לטרינה במחוז ארצו", אמר וינסטי לעיתון האיטלקי Ansa, "נשארה היום מהגשר הזה רק קשת אחת, אבל בתקופה שבין 1501 ל-1503 הגשר פעל והוא היה עמוס מאוד, כפי שעולה ממסמך על מצב הנכסים בנכסי משפחת מדיצ'י, שנמצא בארכיון המדינה של פירנצה".

המונה ליזה. AP
המונה ליזה. מצאנו היכן היא צויירה/AP

אנשים הסיקו בעבר שהגשר שנראה בציור המונה ליזה הוא הפונטה בוריאנו על נהר הארנו, או הפונטה וקיו שבבוביו. עם זאת, לפונטה די ואלה יש ארבע קשתות, מה שהופך אותו למתאים יותר מהאחרים - שיש להם שש או יותר קשתות.

לדברי וינסטי, גם הנוף תואם: "הצורה הייחודית של הארנו לאורך רצועת השטח הזו תואמת את מה שלאונרדו הציג בנוף משמאל לאישה שבציור המפורסם".

עוד על המונה ליזה
בדיקת DNA תכריע: שלד שנמצא שייך למונה ליזה?

המונה ליזה מחייכת כי זה עתה ילדה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

כאן:

למרות שקרס ברובו כעת, הגשר שימש קיצור דרך בין ארצו, פייסול ופירנצה. מסמכים שנבדקו על ידי וינסטי מראים כי דה וינצ'י התמקם לעתים קרובות בפייסול עם דודו, כומר בשם אמדורי או אמדורו.

למרות המסקנות שלו, כמה היסטוריונים של אמנות טוענים שדה וינצ'י מעולם לא התכוון לצייר גשר מסוים. "לאונרדו היה צופה אדוק בטבע, אבל הוא לא 'העתיק' את הטבע ביצירותיו", אומרת פרנצ'סקה פיוראני, היסטוריונית אמנות באוניברסיטת וירג'יניה. "הגשר בציור שואב השראה מהנהרות הרבים שחצו את הארנו באזור הכפרי של טוסקנה, אבל הוא לא מייצג אף אחד מהם באופן ספציפי".

בכל מקרה, הממצאים של וינצ'טי עשויים להספיק כדי למשוך מבקרים עתידיים לעיירה הקטנה המונה 3,500 אנשים. אז מי יהיה הראשון שיטוס ויצטלם בחיוך שובבי על רקע הנוף הזה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully