וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמורת 38.1 מיליון דולר: מוזיאון "אנו" רכש את התנ"ך השלם העתיק ביותר ששרד

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 23:07

הספר הנדיר, בן כ-1,100 שנה, נרכש עבור המוזיאון על ידי תורם, וכעת הוא יוצג בקביעות בישראל. הקודקס כולל את כל 24 הספרים המרכיבים את התנ"ך, להוציא עשרת הפרקים הראשונים בתחילת ספר בראשית ועוד דפים שאבדו בדרך

כתר ששון, התנ"ך העתיק ביותר ששרד/באדיבות מוזיאון "אנו"

כתר ששון, התנ"ך הכמעט-שלם העתיק ביותר ששרד, נמכר הלילה (רביעי) בבית המכירות סותביס תמורת 38.1 מיליון דולר ונתרםלאגודת הידידים של מוזיאון "אנו" - כך דיווח אתר JNS. לפי הדיווח, הספר, בן כ-1,100 שנה, נרכש בסיוע תרומה נדיבה מאלפרד מוזס, שגריר ארצות הברית לרומניה לשעבר, ויוצג בקביעות במוזיאון "אנו" בתל אביב, בית התפוצות לשעבר, שהציג אותו לפרק זמן קצר לפני כחודשיים.

כתר ששון הוא פחות או יותר בן גילו של כתר ארם-צובא המפורסם שנכתב במאה העשירית לספירה, וכנראה גם מעט עתיק ממנו - תיארוך בשיטת פחמן-14 מציע אפילו את סוף המאה התשיעית כמועד הכתיבה האפשרי - אלא שמצבו כיום טוב יותר ושלם יותר ממנו ומכל מה שנמצא מזמנים עתיקים יותר. הקודקס כולל את כל 24 הספרים המרכיבים את התנ"ך, להוציא עשרת הפרקים הראשונים בתחילת ספר בראשית ועוד דפים שאבדו בדרך.

"קודקס ששון", התנ"ך השלם הקדום ביותר בעולם במוזיאון "אנו". זיו ריינשטיין
התנ"ך השלם העתיק ביותר ששרד. כתר ששון/זיו ריינשטיין

תולדותיו של "כתר ששון" לא ידועים לגמרי. הוא נכתב בארץ ישראל או בסוריה על קלפים מעור של כבש במשך שנתיים לפחות, ונמכר כמה פעמים. בשלב מסוים, סביב המאה ה-13 כנראה, הוא התגלגל לעיירה מקיסין באזור צפון-מזרח סוריה של ימינו. הקהילה היהודית שם, שהייתה עשירה כנראה, החזיקה בספר עד שחרבה, ולא ידוע עליה כמעט דבר מעבר לכך. הספר צץ מחדש בשנות ה-20 של המאה ה-20, כשדוד סלימאן ששון, אספן הספרים היהודיים החשוב אי פעם, רכש אותו תמורת 350 פאונד.

ששון, שעל שמו נקרא המסמך, היה בן למשפחה יהודית עיראקית עשירה ומיוחסת, שהקדיש את חייו לאיסוף ומחקר של כתבי יד יהודיים עתיקים. בעיר מגוריו לונדון הוא הקים ספרייה ובת יותר מאלף כתבי יד מכל רחבי העולם - מקהילות אשכנז במערב דרך צפון אפריקה ותימן ועד הודו - עד שהלך לעולמו בשנות ה-40 של המאה ה-20. צאצאיו של ששון החזיקו בכתב היד עד 1978. בעוד כמה ספרים בולטים מתוך האוסף התגלגלו לספריה הלאומית של ישראל, "כתר ששון" נמכר לקרן הפנסיות של עובדי הרכבת של בריטניה, שבתורה מכרה אותו בסוף שנות ה-80 לרוכש פרטי עלום, וזה תוך זמן קצר מכר אף הוא את הספר לז'קי ספרא, איש עסקים יהודי המתגורר בשוויץ. לאורך כל השנים האלה, עיני הציבור כמעט לא שזפו אותו. בעשורים האחרונים הוא הוצג לציבור פעם אחת בלבד, לפני כ-40 שנה, במוזיאון הבריטי.

"קודקס ששון", התנ"ך השלם הקדום ביותר בעולם במוזיאון "אנו". זיו ריינשטיין
"כמו לזכות בפיס של ההיסטוריה". כתר ששון/זיו ריינשטיין

אירינה נבזלין, יו"ר מוזיאון אנו, בירכה על הרכישה. "ההתרגשות עצומה מכך שהתנ"ך השלם והעתיק בעולם חוזר הביתה למוזיאון 'אנו', המוזיאון היהודי הגדול בעולם והבית הטבעי שלו. ערב חג השבועות, חג מתן תורה, אני שמחה שהתנ"ך חוזר הביתה, לישראל, למקום בו יהיה זמין לעד לקהל הרחב. הצבתו של תנ"ך ששון במוזיאון העם היהודי משקפת את המקום שהמוזיאון תופס בארץ ובעולם כמוזיאון היסטורי, תרבותי ומגוון. למסע המרגש הזה אנו חייבים תודה גדולה למר אלפרד מוזס  שבעזרתו ותמיכתו הצלחנו להבטיח כי תנ"ך ששון יוצג לציבור הרחב באופן רציף וכחלק מתצוגת הקבע במוזיאון אנו", מסרה
 
האוצרת הראשית של המוזיאון, אורית שחם גובר, אמרה כי קבלת הספר דומה ל"זכייה בפיס של ההיסטוריה", כלשונה. "תקצר היריעה מלתאר את חשיבותו ומשמעותו של התנ"ך העתיק השלם ביותר בעולם, וכמעט אין מילים לתאר כמה מרגש אותנו כמוזיאון להציג פריט כל כך משמעותי להיסטוריה ולתרבות של העם היהודי. זהו ללא ספק האירוע הכי חשוב בחיי כאוצרת ובהיסטוריה של אנו - מוזיאון העם היהודי. אני אסירת תודה לאלפרד מוזס על התרומה הנפלאה לאוסף המוזיאון", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully