וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני רוצה לשחק נשים גדולות - וגולדה היתה אחת הגדולות מכולן"

13.7.2023 / 13:52

הלן מירן הגיעה לארץ לרגל בכורת "גולדה" הפותח את פסטיבל הקולנוע בירושלים. במפגש עם העיתונות הישראלית, הסבירה למה כל כך רצתה לגלם את גולדה מאיר

הצצה ל"גולדה" של גיא נתיב/יחצ

לא כל יום נוחחת בארץ כוכבת אגדית וזוכת אוסקר - אבל היום זה קרה. למרות ההפגנות ולמרות החום הכבד, הלן מירן הגיעה היום לעיר הבירה לרגל הקרנת הבכורה של "גולדה" בכיכובה, שפותח הערב (חמישי) את פסטיבל הקולנוע ירושלים. השחקנית הבריטית, שזכתה באוסקר על "המלכה" בו גילמה את המלכה אליזבת השנייה, מגלמת בסרט המדובר את גולדה מאיר, והדרמה הזו עוקבת אחריה בימים הקשים של מלחמת יום כיפור.

לפני ההקרנה הערב, התקיימה מסיבת עיתונאים בנוכחות מירן וגם בנוכחותו של גיא נתיב, הקולנוען זוכה האוסקר אף הוא ("סקין"), שביים את הסרט. בצידם ישב גם ליאור אשכנזי, המגלם את דוד (דדו) אלעזר, שהיה הרמטכ"ל בזמן המלחמה.

הלן מירן בפסטיבל ירושלים. יונתן זינדל פלאש 90,
הגיעה למרות הכל. הלן מירן בירושלים/יונתן זינדל פלאש 90

למרות הנושא הטעון והעייפות מן הטיסה והחום, מירן הגיעה במצב רוח מרומם, וכהרגלה היתה צנועה, מלאת חוש הומור - ונטולת גינונים. האולם היה מלא עד אפס מקום, וכל עיתונאית התבקשה להציג את עצמה לפני השאלה שלה. אחת מהן התקשתה לעשות זאת כי המיקרופון שלה לא עבד, אבל הכוכבת ישבה יחסית לידה כך שהצליחה לשמוע אותה, ועשתה זאת בשבילה, לקול הצחוק הרם של הנוכחים.

שאלתי את מירן אם היא חושבת שגולדה דומה לאחת הדמויות אותן שיחקה בעבר - למשל אחת המלכות אותן גילמה. "גולדה דמות מיוחדת ויוצאת דופן, אבל היא אכן דומה לאליזבת הראשונה, אליזבת השנייה וקתרינה הגדולה, כי המסירות שלה למדינה היתה מעל הכל. גולדה היתה דמות אצילית, בניגוד למנהיגים אחרים לאורך ההיסטוריה שהפילו את החרא על כולם, היא לקחה אחריות, משהו שבטח היה כואב מאוד מבחינתה".

"הקבינט של גולדה היה במטבח, כפי שרואים בסרט. היה לה כוח, אבל מסוג שונה מאוד מזה של נתניהו, למשל", אמרה בתשובה לשאלה על הממד הפמיניסטי של הסרט ושל התפקיד. "זה עדיין כוח עצום, הוא פשוט בא מתוך מקום אחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הלן מירן, פסטיבל הסרטים ירושלים, 13 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"גיא עשה עבודה מדהימה". הלן מירן עם גיא ניב ב"גולדה"/פלאש 90, יונתן זינדל

מירן נשאלה אם ה-BDS או גורמים אחרים הפעילו עליה לחץ לא לגלם דמות ישראלית בסרט של במאי ישראלי. "לא היה לחץ כזה. להפך - הייצוג שלי באמריקה מאוד רצה שאעשה את התפקיד. הסוכן שלי במיוחד עודד אותי", אמרה. "אני חמדנית מאוד. אני רק רוצה לשחק נשים גדולות, וגולדה היא אחת הגדולות מכולן. התקציב של הסרט היה גם ככה קטן, אבל הייתי עושה אותו גם אם היה קטן יותר". בתגובה לכך, אמר לה הבמאי גיא נתיב בהומור -"עכשיו את אומרת לנו?", והתגובה שלו עוררה פרצי צחוק.

כצפוי, מירן התחמקה משאלות פוליטיות בטענה "אני לא ישראלית ואני מעדיפה שגיא יענה על כך", אבל כן אמרה "אני נרגשת כשאני רואה תמונות מהמחאה. כמישהי שביקרה בישראל עוד ב-1967, אני יכולה להגיד שזה רגע היסטורי בדברי הימים של ישראל. זו עשויה להיות נקודת מפנה בהיסטוריה הישראלית".

"אנחנו כל כך שמחים שלהן הגיעה לפה בתקופת מאתגרת כזו", אמר נתיב. "הרבה יותר מרגש להקרין את הסרט פה מאשר בכל פסטיבל אחר בעולם", התייחס להקרנת הבכורה המקומית הלילה בבריכת הסולטן, אחרי שהסרט ערך את בכורתו העולמית בחורף האחרון בפסטיבל ברלין.

"כישראלי, אני הולך להפגנות כדי להפסיק את המצב המשוגע שיש עכשיו. פגשתי בהן אדם שלחם במלחמת לבנון והוא אמר לי שהוא מרגיש שזה יום כיפור החדש. אנחנו נאבקים על דמות המדינה".

מתוך הסרט "גולדה". פסטיבל ירושלים,
תצוגה מושלמת, כרגיל. הלן מירן ב"גולדה"/פסטיבל ירושלים

בניגוד לנרטיב שהיה מקובל עד כה, "גולדה" מציג את ראשת הממשלה לשעבר באור חיובי, כמי שאמנם לא חפה מטעויות, אבל לאור הנסיבות תיפקדה היטב במהלך המלחמה - בטח טוב יותר מכל הגנרלים הגברים מסביבה. "גולדה הצילה לנו את התחת. אם לא היא, אולי לא היינו פה היום", סיכם נתיב. "היא אולי לא היתה מצביאה גדולה, אבל היא היתה מדינאית גדולה, והיא לקחה אחריות והתפטרה, ולקחה ללב כל חייל שמת".

ובחזרה למירן: השאלה שהכי אהבה היתה של ענת שרון מכאן תרבות, על כך שהפנים של גולדה הן מעין שדה קרב בפני עצמו בסרט, שהמבע הקולנועי שלו אקספרסיבי מאוד ומלא תקריבים. "גיא עשה עבודה מדהימה", השחקנית אמרה על כך. "הייתי עם איפור כבד, ולא הבנתי למה הוא כל הזמן מצלם אותי כל כך מקרוב, אבל כשצפיתי בסרט הבנתי - המצלמה בעצם לוקחת אותנו לתוך שדה הקרב שהוא הפנים והגדוף של גולדה. היא מנהלת מלחמה כפולה -מלחמת יום כיפור, והמלחמה של עצמה נגד הסרטן שהיה לה".

גולדה היתה מעשנת כבדה כמובן ולסיום מירן נשאלה אם התחילה לעשן בגלל הצילומים ."ממש לא, להיפך", ענתה ושוב הצחיקה את הקהל. "העישון היה החלק הכי קשה בהפקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully