וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו בערוץ 14 ניפצו את בועת "ההתייבשות" של ביבי. רק חדשות 12 נשארו עם דף המסרים

17.7.2023 / 8:20

למה בעצם צריך עיתונאי בכיר כמו יואב אבן כדי שיקריא לצופי חדשות 12 את המידע שהוציאו דוברים מטעם ללא שום פילטר ביקורתי? כבר לא ברור אם מדובר פשוט בעצלות מקצועית או באג'נדה שנועדה לשרת את השלטון

בוידאו: נתניהו אחרי שפונה לשיבא: "מרגיש טוב, ביליתי בשמש בלי כובע ומים - לא רעיון טוב"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

רק לפני ארבעה חודשים, בחודש מרץ 2023, דיווח דוד ורטהיים במדור וואלה! ברנז'ה כי מהדורת החדשות של ערוץ 12 רשמה נתון רייטינג גבוה יותר משלושת הערוצים המתחרים - ביחד. זה היה נתון מרשים דווקא בגלל שהוא הגיע בדיוק באותו יום בו התייצבה מהדורת חדשות ערוץ 14 על נתון שיא, שבכל זאת לא דגדג את "ההגמוניה" של יונית לוי.

משהו ללא ספק נסדק מאז בשליטה הבלתי מעורערת של קשת בשעה שמונה בערב, כאשר יותר ויותר צופים התחילו לנטוש את ערוץ 12 בשלט. השיא הגיע בשבוע שעבר, כשהמהדורה המרכזית של קשת הידרדרה לשפל חסר תקדים עם 10.6% בלבד, כשכל המתחרות נושפות בעורפה.

ייאמר מראש, רייטינג אינו מדע מדויק. לא מן הנמנע שהמספרים יתאזנו חזרה בחודשים הבאים. ובכל מקרה, אין ספק שלמרות הירידה החדה באחוזי הרייטינג, המהדורה של ערוץ 12 היא עדיין הנצפית ביותר - ולבטח המשפיעה ביותר בישראל. ועדיין, יש בוודאי לא מעט סיבות לשינוי הקיצוני הזה בנתונים, וצפייה בכל ארבע המהדורות מעלה שאלה מעניינת: האם מעבר להרגל של הצופים להעביר לערוץ 12 בשעה שמונה יש למהדורה הזאת ערך מוסף על המתחרות שלה? ובכן, התשובה בקצרה היא "לא". אפילו אם מכניסים למשוואה את המהדורה המושמצת של ערוץ 14, בצפייה אובייקטיבית קשה לראות את היתרון המקצועי, אם בכלל, שיש למהדורה הנצפית בישראל על המתחרות שלה.

נתניהו אחרי שפונה לשיבא: "מרגיש טוב, ביליתי בשמש בלי כובע ומים - לא רעיון טוב". תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נתניהו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בואו ניקח להשוואה את הסיפור המדובר ביותר במדינה בימים האחרונים: האשפוז של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית החולים שיבא. על העובדות אף אחד לא חולק: נתניהו הגיע לבית החולים במהלך שבת לאחר שחש ברע. הוא אושפז למשך לילה, ושוחרר אתמול כשבגופו מושתל מכשיר לניטור קצב לבו. ראשית, נאחל לנתניהו רק בריאות. ועכשיו הגיע הזמן לקצת סקרנות עיתונאית: האם האמת סופרה במלואה לציבור? האם זה בכלל אפשרי לאזן בין זכותו של נתניהו לפרטיות רפואית לבין זכות הציבור לדעת את מצבו הרפואי של ראש המדינה?

הפרסום הרשמי לפיו נתניהו בסך הכל סובל מהתייבשות העלתה הרבה חשדות מוצדקים בציבור. לא צריך להיות שרלוק הולמס בשביל להבין שיש משהו חשוד בכך שאדם מסיים טיול תמים בכנרת עם מכשיר ניטור תת-עורי. לא צריך את עילת הסבירות כדי לדעת שזה לא סביר שאדם יגיע לבית חולים עם סחרחורת קלה בעקבות התייבשות וייצא עם הולטר. כאן בדיוק אמורה להיכנס לפעולה העבודה העיתונאית, שמטרתה לחשוף האם משקרים לציבור, ובעיקר למה? מדהים איך בארבעה ערוצים שונים אותו סיפור יכול לקבל סיקור שונה לחלוטין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הילה אלרואי ערוץ 13. רשת 13, צילום מסך
הילה אלרואי/צילום מסך, רשת 13

בערוץ 13 סופר הסיפור המלא (כפי שפורסם גם כאן באתר) על הנסיבות שהביאו את נתניהו לבית החולים מלכתחילה. לפי גורמים בבית החולים, ראש הממשלה התעלף בביתו ונחבל בראשו. כתבת הבריאות הילה אלרואי הציגה את הדיווחים הרשמיים של לשכת רה"מ ושל בית החולים, אך איזנה אותם עם הסבר לפיו הרופאים שטיפלו ברה"מ התבקשו באופן אישי לא למסור מידע רפואי, וכי ללא אישורו המפורש של נתניהו, אסור להם למסור שום מידע. לדיון הצטרף רביב דרוקר, שנתן פרשנות פוליטית לחשיבות ששמו בלשכת ראש הממשלה לכך שהמידע המלא יוסתר מהציבור, בטח בתקופה הזאת. זה היה סיקור מאוזן למדי, שבעיקר הזהיר מלקבל מידע דרך דוברים. זה נכון אגב בכל נושא עיתונאי.

גם במהדורת הערב של כאן 11 ידעו לסקר את האירוע בצורה יסודית, כמצופה מהשידור ציבורי. מיכל רבינוביץ' והכתבים סיקרו את הנושא דרך הגרסה הרשמית של בית החולים שיבא לפיה נתניהו אושפז בעקבות התייבשות, אך העלו שאלות עיתונאיות ביקורתיות מולה. לזכותם של אנשי הערוץ, הם נמנעו מלהידרדר לרכילות רפואית על חשבונו של ראש הממשלה, וסיקרו את הנושא בצורה מאוזנת ביותר. קטי דור, ראש תחום הבריאות בערוץ, ראיינה את פרופ' זאזא יעקבישווילי, מנהל המערך לקרדיולוגיה במחוז ת"א של כללית, שהסביר במילים פשוטות שההשתלה של המכשיר התת-עורי מעידה כנראה על בעיה גדולה מהתייבשות או סחרחורת קלה.

דור הוסיפה כי איגוד רופאי הציבור דורשים לחזור אל הנוהל לפיו מפרסמים אחת לשנה את מצבו הבריאותי של ראש הממשלה. אי פרסום הדו"ח מהווה פגיעה באמון הציבור, שלא יכול לדעת את מצבו של מנהיגיו, כראוי במדינות דמוקרטיות. הדוח השנתי של נתניהו לא פורסם מאז 2016.

יואב אבן יונית לוי. חדשות 12, צילום מסך
יואב אבן ויונית לוי/צילום מסך, חדשות 12

בערוץ 14, כצפוי, נצמדו להודעות הרשמיות שיצאו מבית החולים שיבא על כך שמדובר בסך הכל בהתייבשות. אלא שגם בלי לנסות להטיל ספק בנרטיב המוסכם, בערוץ התייחסו לסימני השאלה סביב הנושא, ובנוסף הזכירו בחשש קל את העובדה שנתניהו לא מינה לעצמו ממלא מקום, ולכן אף אחד לא באמת יודע מי אמור להחליף את ראש הממשלה אם חס וחלילה מצבו הרפואי לא יאפשר לו לבצע את תפקידו. פרופ' יונתן הלוי, נשיא בית החולים שערי צדק, נתן סקירה מלאה על הטיפולים שעבר נתניהו בבית החולים, הזכיר כי מדובר במקרה שני של התעלפות בתוך שנה, וסיים בקריאה לפרסום דו"ח שנתי על מצבו של נתניהו לציבור, "כמתחייב במדינה דמוקרטית". באופן מפתיע הנוכחים באולפן הסכימו איתו, כאשר המגישה מגי טביבי אף מזכירה כי כך נהוג בארה"ב.

אז מה שודר במקביל במהדורה הנצפית והמשפיעה בישראל? יונית לוי השאירה את הבמה לכתב הבריאות של חדשות 12 יואב אבן שלמעשה העביר את כל המידע הרשמי שיצא מבית החולים ולשכת ראש הממשלה על התייבשות, בדיקות תקינות ואז נתן הסבר טכני מקיף על המכשיר שהושתל בגופו של נתניהו - בלי לשאול בכלל איך מקרה של התייבשות בכנרת הביא להשתלה של מכשיר לניטור הפרעות בקצב הלב. אבן לא הסתפק רק בדברור היבש של בית החולים, והוסיף התייחסות ל"סימני השאלה" שעלו בציבור, בכך שהביא התייחסות לא רשמית מבית החולים שיבא לפיה פרופ' עמית שגב, מנהל המערך הקרדיולוגי בשיבא והאדם שמסר לציבור את ההתייחסות הרשמית למצבו של נתניהו, התבטא בעבר נגד הפגנת ימין. כלומר, על זכותו לפרטיות של ראש הממשלה שומרים בשיבא בקנאות, אבל לא על זכותו לפרטיות של אחד מהרופאים הבכירים שלהם. איך אתם יכולים להאשים אותנו שאנחנו משתפים פעולה עם הסתרת מידע מהציבור, הרי הרופא שלנו סמולני!

פעיל הליכוד איציק זרקא למפגינים: "גאה על 6 מיליון שנשרפו"
16.07.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
איציק זרקא/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

זו רק דוגמה אחת בה אנשי חדשות 12 פשוט מועלים בתפקידם העיתונאי, ופשוט מעדיפים לשמור על מקורות, לפעמים בצורה מאוד שקופה בוטה. למה בעצם צריך עיתונאי בכיר כמו יואב אבן כדי שיקריא לצופי חדשות 12 את המידע שהוציאו דוברים מטעם ללא שום פילטר ביקורתי? בשלב הזה כבר לא ברור אם מדובר פשוט בעצלות מקצועית או באג'נדה שנועדה לשרת את השלטון.

בהמשך המהדורה של יונית לוי הציג יאיר שרקי כתבה על פעיל הליכוד המוכר איציק זרקא, שנתפס במצלמה מקלל מפגינים נגד ההפיכה המשטרית וצועק שהוא גאה בכך ששישה מיליון אשכנזים נשרפו בשואה, ומייחל שעוד שישה מיליון יישרפו. גם את הסיפור הזה החליטו לסקר בחדשות 12 דרך הודעות דוברות, כאשר הכתבה נפתחה בכך שיונית לוי מספרת כי ראש הממשלה נתניהו הודיע על כך שאיציק זרקא סולק מהליכוד. כך גם נכתב בתחתית המסך. אלא שזרקא ממש לא "סולק", פשוט מכיוון שאין לנתניהו סמכות לזרוק אותו. לפי חוקת הליכוד, רק לבית הדין של התנועה יש את הסמכות להדיח חבר מפלגה. אבל מה זה משנה? נתניהו קיבל את הקרדיט הציבורי בתקשורת, בלי באמת לפעול להדחתו של האיש שכבר חגג בעבר ירי של חמאס לעבר שמאלנים בדרום.

בתכנית "הפטריוטים", הסיטקום הפוליטי הפופולרי של ערוץ 14 בכיכובו של ינון מגל, המשיכו לכנות אתמול את הערוץ של קשת בשם המשעשע "תבהלה 12". זה אירוני דווקא בגלל שבערוץ 12 נותנים פייט לערוץ 14 בשמירה על נתניהו מאוחדת, רק עם הרבה פחות מודעות עצמית. בעוד בערוץ 14 פועלים מאג'נדה ימנית/ביביסטית בוטה ללא שום בושה - בערוץ 12 פשוט עושים עיתונות מפוחדת במקרה הטוב, ומלאה באינטרסים במקרה הרע - כל זה תחת אצטלה של מדורת שבט כל ישראלית.

  • עוד באותו נושא:
  • יואב אבן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully