וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עצוב למוסד המיתולוגי: אחרי 95 שנות פעילות, קולנוע לב סמדר צפוי להיסגר

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 15:21

קולנוע לב סמדר, המוסד הירושלמי שנותר אחד מבתי הקולנוע היחידים בארץ שאינם חלק מקניון או מקומפלקס, צפוי להיסגר אחרי 95 שנות פעילות

מפגש חירום למען קולנוע לב סמדר בירושלים. נועם מושקוביץ
בפעם הקודמת המאבק הצליח. הפעם לא. קולנוע לב סמדר/נועם מושקוביץ

תם עידן, כנראה: לאחר 95 שנות פעילות, קולנוע לב סמדר צפוי לסגור את שעריו. המוסד הירושלמי נפתח ב-1928, תחת השם "קולנוע אוריינט" והיה פעיל מאז ברצף. אחרי הקמת המדינה ניתן לו השם "סמדר", ובשנות התשעים עבר לידיים של רשת בתי קולנוע לב, והפך ל"לב סמדר". תחת הבעלות הזו, הוא נהיה לגן עדן לחובבי וחובבות קולנוע איכותי, ולחלק בלתי נפרד מן החיים התרבותיים בעיר הבירה.

כבר ב-2009 התחילו לרחף איומי סגירה מעל הקולנוע. סכנת הסגירה התעצמה משמעותית ב-2016, על רקע ויכוח על עלות השיפוצים במקום. אז, היה נראה כי דבר לא יציל אותו, אבל ברגע האחרון הגיעו הצדדים לפתרון, אחרי מאבק מתוקשר שהשתתפו בו שלל אושיות פוליטיות ותרבותיות. המקום עבר שדרוג משמעותי ויש לציין כי היה נעים וכיפי לראות בו סרטים - אבל כעת הכיף הזה ייעלם, אלא אם יקרה נס פעם נוספת.

מרשת בתי קולנוע לב נמסר: "'לב סמדר' הוא מוסד ירושלמי קסום ומיתולוגי, ואחד ממוסדות התרבות האהובים והמוכרים של ירושלים. לצערנו תנאי השכירות הנוכחיים, בעיות התחזוקה בבניין וסגירת המסעדה במתחם, לא מאפשרים לנו להמשיך להפעיל את בית הקולנוע. ידענו לאורך השנים לא מעט מאבקים על מנת להשאיר את 'לב סמדר' פתוח. בית הקולנוע הזה והקהל הנאמן שלו חשובים לנו ואנחנו מנסים להגיע להסכם חדש שיאפשר לנו להמשיך את פעילות הקולנוע".

הסגירה של לב סמדר, אם אכן תצא לפועל, מתרחשת על רקע שתי סיטואציות חופפות ולא פשוטות: המשבר בשוק הקולנוע העולמי, והמשבר בחיים התרבותיים-חילוניים של ירושלים. לשוחרי הקולנוע שנותרו בעיר יהיה קשה יותר כעת לצפות בסרטים שאינם שוברי קופות. הסגירה תקשה גם על פסטיבל הקולנוע ירושלים, שבדיוק הסתיים בתחילת השבוע, והרבה להשתמש במתחם של לב סמדר.

יש לציין גם כי לב סמדר היה שכיית חמדה נדירה: אחד מן הקולנועים היחידים בישראל שאינם חלק מקניון או מקומפלקס. הוא עמד פשוט באמצע הרחוב, בין בתי קפה וחנויות ספרים. נותר רק לשאול מהו בית הקולנוע האגדי הבא שייסגר, וכנראה שהתשובה היא רב חן דיזנגוף.

  • עוד באותו נושא:
  • לב סמדר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully