וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטעם רע: קומדיה רומנטית בוליוודית באושוויץ מעוררת סערה

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 13:32

הסרט "Bawaal" מתאר מסע של זוג הודי לאתרי מלחמת העולם השנייה, ובמהלכו השניים מדמיינים את עצמם כאסירים במחנות, ונשמעים משפטים כמו "כולנו קצת כמו היטלר, אנחנו לא מרוצים ממה שיש לנו" וכן "לכל מערכת יחסים יש את האושוויץ שלה"

סרטים רבים מואשמים לעתים בהפצת דימויים פוגעניים, אבל סרט הודי חדש בשם "Bawaal" שעלה ביום שישי האחרון באמזון פריים, כנראה שבר כמה שיאים. מדובר בסרט בוליוודי, קומדיה רומנטית, שבה זוג נשוי נוסע לטיול באתרי הזיכרון של מלחמת העולם השנייה. על בימוי הסרט חתום ניטש טיווארי - מי שעמד גם מאחורי "Dangal", הסרט ההודי המצליח בכל הזמנים - ולפי הדיווח של סוכנות הידיעות היהודית JTA, הסרט הספיק לעורר כעס רב, ויש הקוראים להסירו משירות הסטרימינג.

גיבורי הסרט הם מורה להיסטוריה בשם אג'יי (ווארון דהאוון) ואשתו נישה (ג'אנווי קאפור). הם יוצאים לטיול באירופה, שעובר דרך שלל אתרים הקשורים למלחמה ולשואה, דרך תחנות כמו בית אנה פרנק באמסטרדם, הבונקר של היטלר בגרמניה וגם אושוויץ, שבו המסע מסתיים - ומכל אחד מהמקומות האלה מקליט אג'יי מסר מצולם לתלמידיו.

לפי הדיווח של JTA, לצד תיאורים של הזוועות, הסרט יוצר הקבלות תמוהות בין מערכת היחסים הכושלת שלהם ובין ההיסטוריה הנוראה של מחנה הריכוז, ובין בלאגן מזוודות בשדה התעופה להוראה הנאצית ליהודים לארוז במהירות לפני הגירושים למחנות. בברלין, נישה אומרת את המשפט המשונה: "כולנו קצת כמו היטלר, אנחנו לא מרוצים ממה שיש לנו", ובמחנה הריכוז הנאצי פוגשים השניים גם ניצול שואה שאומר להם כי "לכל מערכת יחסים יש את האושוויץ שלה". באתר עצמו השניים מדמיינים את עצמם כאסירים במדי המחנה, ובהמשך נישה, המתמודדת עם אפילפסיה, מתמוטטת בתאי הגזים.

מכון שמעון ויזנטל קרא להסיר את הסרט מהשירות, בשל "ניצול השואה לטובת עלילה", וגם בעיתונות נמתחה עליו ביקורת חריפה. באתר Hindustan Times כתבו כי מדובר ב"סרט הכי לא רגיש של השנה עד כה", ואילו הסצינה באושוויץ תוארה בגרדיאן הבריטי כ"כל כך מטופשת שקשה לצפות בה". ואולם, הבמאי ניטש טיווארי הביע אכזבה מהביקורת על הסרט. "האם אג'יי ונישה אינם מוטרדים ומתרגשים ממה שהם רואים באושוויץ? הם רואים את האסירים, הם רואים את האנשים, איך הם הושמדו וכיוצא בזה, וכל עינוי פיזי שאנשים חוו שם. האם הם מביעים חוסר רגישות בנוגע לזה? לא. הם מתרגשים עד דמעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully