וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בעולם הספרות הרומנטית: סופרת ישראלית מאשימה קולגה בהעתקה בתביעה נדירה

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 12:52

פיתול בעלילה: הסופרת ליטל משה, שכתבה את "חזק יותר מגעגוע", תובעת את עמיתתה סנדרה הבה ואת המו"לית שלה בטענה שספרה "משהו ממני" העתיק ממנה "רכיבים נרחבים" - ומבקשת 200 אלף שקלים פיצויים ולעצור את שיווקו. הנתבעות: הטענות מופרכות ומומצאות

הסופרת שכתבה את הספר "איך לרצוח את בעלך?" חשודה ברצח בעלה/oregonlive

תביעה של סופרים על הפרת זכויות היוצרים שלהם בהעתקת קטעים מספרם היא אירוע נדיר למדי בישראל, ואמנם, לוואלה! תרבות נודע כי תביעה כזאת הוגשה בשבוע שעבר בבית משפט השלום ברמלה.

במקרה זה, הסופרת ליטל משה, שכתבה את הספר "חזק יותר מגעגוע", תובעת את הסופרת סנדרה הבה ואת לינדה אמזלג מזרחי, בעלת ההוצאה לאור "יהלומים", בטענה כי הבה העתיקה בספרה "משהו ממני" רכיבים נרחבים מספרה. משה טוענת להפרת זכויות יוצרים, זכות מוסרית והפרת חוזה, ומבקשת פיצוי כספי בסך 200 אלף שקלים ואיסור על פרסום ושיווק הספר של סנדרה הבה.

ספרה של ליטל משה, "חזק יותר מגעגוע", יצא במאי 2022. הוא מתואר כרומן על אהבה מסובכת בין כוכב כדורגל שהגיע מכלום והיום יש לו הכל - לבין בחורה שיש לה הכל אבל מרגישה ריקנות. כמו שני ספריה הקודמים, גם הספר הזה יצא לאור בהוצאת הספרים "יהלומים", והוא העפיל לרשימות רבי המכר בכמה מהאתרים.

הנתבעת, הסופרת סנדרה הבה, הוציאה כמה ספרים בהוצאת "יהלומים", בה היא עובדת גם כעורכת ספרים, לקטורית ומבצעת הגהות, ובהם הספר "משהו ממני" באוקטובר 2022. לטענת משה, סנדרה כתבה את הספר לאחר שספרה "חזק יותר מגעגוע" כבר יצא לאור. היא אף טוענת כי לאחר שספרה הודפס והופץ, שלחה אליה סנדרה הבה הודעה ובה כתבה לה כי קראה אותו ו"אהבה ממש".

בכתב התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אילן דובר, מציינת הסופרת כי אחרי שקראה את ספרה של הבה היא "נדהמה לגלות כי חלקים ממשיים ומהותיים מיצירתה (של סנדרה - ש"ב) הועתקו מספרה של התובעת, 'חזק יותר מגעגוע', בין היתר, תבנית סיפורית דומה, דמיון מהותי בנקודות תוכן רבות, ברצף האירועים, בתוכנם ודמיון ברובד הלשוני". היא אומרת כי באותו היום פנתה אל הבה והעלתה בפניה את טענותיה על העתקת רכיבים רבים מספרה. זו, לפי כתב התביעה, לא הכחישה את טענות התובעת והשיבה בין היתר: "כתבתי ללינדה לגנוז את הספר. תעשו מה שבא לכן. בהצלחה בהמשך". בסופו של דבר ספרה של סנדרה הבה יצא לאור, נמכר בחנויות, ונטען כי אף צפוי לו ספר המשך.

עטיפת הספר "חזק יותר מגעגוע" של ליטל משה (הוצאת יהלומים). יח"צ,
הספר "חזק יותר מגעגוע" של ליטל משה (הוצאת יהלומים)/יח"צ
הספר "משהו ממני" של סנדרה הבה (הוצאת יהלומים). יח"צ,
הספר "משהו ממני" של סנדרה הבה (הוצאת יהלומים)/יח"צ

משה פנתה לבקש את חוות דעתו של ד"ר נדב אלמוג, דוקטור לספרות אנגלית, מרצה באוניברסיטת חיפה ובמכללת גורדון, עורך ספרותי ועורך לשוני. לפי כתב התביעה, לאחר שקרא את שני הספרים, קבע ד"ר אלמוג כי הבה העתיקה חלקים ממשיים ומהותיים ב"משהו ממני" מספרה של משה, המהווים לכאורה הפרת זכויות קנייניות בסיפור. על פי ד"ר אלמוג, קווי הדמיון בין שני הספרים רבים מדי וקרובים מדי זה לזה מכדי לפטור את הדמיון כיד המקרה או לטעון שמדובר בהשראה כללית. הוא טוען כי "קווי הדמיון שזורים בכל רמות היצירה: תמה כללית, מבנה נרטיבי, קווי עלילה, תפניות עלילתיות, אופי הדמויות, שמות דמויות, סצנות וניסוחים ספציפיים".

כך למשל, בשני הספרים מדובר על סיפור אהבה עם שחקן כדורגל. בחוות דעתו, הוא מביא דוגמאות רבות נוספות לדמיון שמצא בין שני הספרים, ובהם: שני מושאי האהבה מחזיקים בית למרות גילם הצעיר. בספרה של משה - בית בתל אביב, בספרה של הבה - בית סמוך לתל אביב; לגיבורה של משה יש חבר בשם עילאי וחברה הכי טובה בשם רומי, לגיבורה של הבה יש אח בשם עילאי ומושא אהבתה נקרא רומי; שתי הגיבורות מטפלות בילדים; שתי הגיבורות מעשנות בכלל ובמרפסת בפרט, ויש סצנות רבות של עישון במרפסת הבית; לשתי הגיבורות מסדרים עבודה במשרד עורכי דין - לאחת במשרד של אימא שלה ולשנייה אצל מישהו שמכיר את אבא שלה; למשפחות של שתי הגיבורות יש קשר לתחום ההסעדה; וישנן דוגמאות נוספות.

משה מבקשת בתביעה מהנתבעות פיצוי כספי בסך 200 אלף שקלים על פגיעה בזכות מוסרית ופגיעה בזכויות יוצרים, וכן להוציא צו שמורה להסיר את הספר "משהו ממני" מחנויות הספרים, לעצור את שיווקו באתרי האינטרנט, ולאסור באופן קבוע מלפרסם או לעשות שימוש בכל צורה בספר הזה או בספרי המשך לספר. עוד היא מבקשת כי בית המשפט יקבע שזכויות היוצרים של ליטל בספר "חזק יותר מגעגוע" שייכות לה.

תגובות

סנדרה הבה ולינדה אמזלג מזרחי מסרו בתגובה לוואלה! תרבות: "קיבלנו את התביעה ומעיון בה ברור שמדובר בתביעת סרק מופרכת ותלושה, שתידחה לבטח לאחר הגשת כתב ההגנה. טענותיה של התובעת מופרכות ומומצאות וכבר הובהר לתובעת זה מכבר שאין כל בסיס לטענותיה. למרות זאת, התובעת יצאה למסע הכפשה נגד הנתבעות לאחר שסירבו להיכנע לאיומיה ובחרה להגיש תביעה. מדובר בניסיון ברור לסחוט את הנתבעות להיעתר לדרישותיה המופרכות. בחירתה של התובעת לרוץ ולפרסם את עצם הגשת התביעה לפני הגשת כתב הגנה מטעם הנתבעות מוכיחה את חוסר תום ליבה ואת מניעיה הפסולים. תשובתנו לטענות התובעת יימסרו באופן מפורט לבית המשפט ואנו סמוכות ובטוחות שתביעתה תידחה על הסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully