וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומי רצח את ארלוזרוב?

3.1.2001 / 10:21

אסף ציפור עם ההזדמנות החוזרת לחטט ב"טווין פיקס", הסדרה ששמטה בן לילה את הקרקע מתחת לכל מה שהיה אפשר בטלוויזיה

יש עכשיו טרנד של לדבר רק על מה שנוח לך, אז "טווין פיקס", למשל, נמחקה כמעט לגמרי משיח הטלוויזיה. דומה כאילו לא היתה מעולם. גופי השידור לא רוצים לדבר על "טווין פיקס", כי בניגוד לאגדות שרק קקה יכול להביא רייטינג, הרי "טווין פיקס" בשעתה שברה את כל שיאי הצפייה באמריקה וההתעסקות בסדרה היתה חסרת תקדים.

למרות זאת לא שמעתי על אף פגישה עם מנהל תוכניות שהזמין מתסריטאי "משהו כמו 'טווין פיקס'". אם למשל עולה סדרה כמו "חברים" ונורא מצליחה - מיד כולם רוצים לעשות משהו "כמו חברים". אבל "טווין פיקס" יצרה מצב בו גופים שמצהירים על עצמם שהם פועלים רק מתוך שיקולים מסחריים (רשתות הטלוויזיה האמריקאיות) בוחרים במודע שלא ללכת על הצלחה מסחרית מסוג מסוים - לייצר עוד טווין פיקסים. יגידו "תעשו משהו כמו 'אי.אר'" אבל בחיים לא יגידו "תביא לי משהו כמו 'טווין פיקס'".

למה? קודם כל כי קל יותר "לתקתק" סדרות כמו "אי.אר". סדרות כאלה יש להן חוקים ברורים ונוקשים, הן פשוטות ומובנות ושטחיות ומתואמות במאה אחוז לתנאי הייצור של הסדרות הקודמות הדומות שנעשו לפניהן. הן גם ידידותיות לפרסומות. יותר מזה, יש סדרות שהן ידידותיות למערכת יחסי הציבור הקיימת, ולעתים קרובות, כמו במקרה של "חברים", הן לא יותר מניסויים גנטיים שתוכננו להתלבש על מערכת יחסי ציבור קייימת.

גם יוצרים לא אוהבים לדבר על "טווין פיקס", כי זה באמת קשה יותר לעשות "טווין פיקס". יותר קל לכולם לדבר על איך לעשות את "אלי מקביל" או "סקס בעיר הגדולה". או את ה"סופרנוס". פלא שהיוצר של "סקס והעיר הגדולה" התראיין ואמר שהוא כותב תסריט בשבוע? כזה אולי אפשר לכתוב אחד בשבוע.

אז מי רצח את לורה פאלמר? להגיד ש"אבא שלה עשה את זה" זאת תשובה חלקית מאוד כשמדברים על "טווין פיקס". "טווין פיקס" היא סדרה שהפתרון שלה מגיע בסופה - כשסוכן האף.בי.איי יורד אל לשכת הרוע ומבין שהרוע שחיפש נמצא כל הזמן מולו - במראה. "טווין פיקס" היא דוגמה קלאסית לסדרה שבה אי אפשר להבין למה סיפרו את מה שסיפרו עד עכשיו ולאן הסדרה הולכת עד שהפרק האחרון של הסדרה נגמר.

דמיינו לעצמכם פאזל ענק של שמים, שבחלק האחרון שחסר יש חור קטן של מסמר, ורק אז מבינים שאלה לא שמים, אלא תקרה צבועה כמו שמים. מי שיראה את כל הפרקים עד הפרק בו מגלים מי רצח את לורה פאלמר ואז יפסיק (בערך באמצע הסדרה), לא יבין חצי מהדברים שהופיעו עד אותו פרק (כמו מי הוא הגמד המרקד ולמה הוא מדבר הפוך ומי הוא הענק המסתורי ולמה נבחר דווקא דייל קופר). רק בפרק האחרון התמונה שלמה, "המפתח" לסדרה יהיה שלם, והמסר - כל אחד והרוע האישי שלו - מונח גלוי וברור.

אז מי רצח את לורה פאלמר? תנו עוד תעלומה בדיונית מודרנית אחת שאתם זוכרים שהעסיקה ככה, ברצינות, את כל העולם. ותנו עוד דוגמה אחת לסדרה ששמטה בן לילה את הקרקע מתחת לכל מה שהיה מותר ואפשר בטלוויזיה. לראות שוב, וכל פעם לגלות דברים חדשים. מותר ליהנות בצפייה חוזרת גם מזה שהפעם רואים את התפרים.

* פרקי הסדרה "טווין פיקס" ישודרו בערוץ 2 מדי יום חמישי (החל ב-4 בינואר) בחצות

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully