וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאגיד נגד רפורמת קרעי: "מתכוון לשלוט בתקשורת החופשית ולפגוע בחופש העיתונות"

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 13:12

תאגיד השידור הישראלי שלח את תגובתו לתזכיר חוק התקשורת של שר התקשורת: "תזכיר זה אינו מנותק מהצהרותיו של שר התקשורת לסגור, להפריט או לכל הפחות לפגוע בשידור הציבורי פגיעה אנושה"

בווידאו: שר התקשורת קרעי בריאיון לדוד ורטהיים מבהיר שגל"צ לא תשדר את מהדורות הערוצים המסחריים/צילום סטילס: ראובן קסטרו

תאגיד השידור הישראלי שלח את תגובתו לתזכיר חוק התקשורת של שר התקשורת שלמה קרעי. בתגובתו מתייחס התאגיד לפגיעה בחופש הביטוי, היצירה והעיתונות, לפגיעה בעצמאות גופי התקשורת בשל חשש להתערבות פוליטית ושיקולים זרים בחדשות ובתכנים, לפגיעה כלכלית ביוצרים, ולעניין מדידת צפייה שאינה מקובלת במדינות דמוקרטיות ושימוש מסחרי בתכנים ובמשאבים ציבוריים ללא תמורה לטובת בעלי הון. "לצערנו, תזכיר זה אינו מנותק מהצהרותיו של שר התקשורת לסגור, להפריט או לכל הפחות לפגוע בשידור הציבורי פגיעה אנושה", נכתב.

"תזכיר חוק התקשורת הוא כלי באמצעותו מתכוון השר קרעי לשלוט בתקשורת החופשית, לפגוע בחופש העיתונות ובחופש היצירה ואינו מנותק מהצהרותיו לסגור, להפריט, או לפגוע בשידור הציבורי פגיעה אנושה", נמסר מהתאגיד. "מדובר בהחלת שליטה ממשלתית מוחלטת על מרבית גופי התקשורת בישראל".

שלמה קרעי מגזין קטנה. ראובן קסטרו
שלמה קרעי/ראובן קסטרו

בתאגיד הביעו חשש כבד להתערבות פוליטית בתחום החדשות: "מי שיפקח על עמידת ספקי החדשות בסעיף זה היא המועצה הפוליטית, אשר תוכל לקבוע, משיקולים פוליטיים, כי ספק חדשות הפר התחייבות זו, ולהטיל עליו עיצומים משמעותיים". לדברי התאגיד, הטלת עיצומים עלולה להוביל לקריסה כלכלית של ערוצים בעקבות הפרה פעוטה.

בהתייחס למדידת נתוני הצפייה בישראל על ידי המועצה החדשה, טוען התאגיד כי נתונים אלה יועברו בחוסר שקיפות ובלי יכולת פיקוח על נתוני האמת: "אנו רואים בחומרה את האפשרות שמועצה המורכבת מגורמים פוליטיים, הכפופים בעיקרם לממשלה או למי משריה, תעסוק במדידת צפיה, לרבות דרישת מידע מגופי התקשורת בנושא. למדידת הצפייה השלכות מרחיקות לכת על שוק השידורים בישראל, והיא חייבת להיעשות באופן עצמאי, בלתי תלוי, על ידי גורמים מקצועיים, ומשיקולים מקצועיים בלבד. להסדר המוצע אין אך ורע בשיטה הדמוקרטית. מנתונים שנאספו על ידי ועדת המדרוג מ-56 מדינות מובילות בעולם: 29 מדינות באירופה, 10 באסיה, 15 בדרום אמריקה, 2 בצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) עולה כי באף אחת מהן, למעט רוסיה, הממשלה אינה עוסקת ישירות בנתוני הרייטינג".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טלי מורנו ומיכל רבינוביץ', מגישות חדשות הערב בכאן 11. יח"צ, כאן 11,
כאן 11/יח"צ, כאן 11

במרכז תגובתו התנגד תאגיד השידור הישראלי נחרצות להעברת תכני השידור הציבורי לכל ספק תכנים, ללא תמורה כפי שמוצע בתזכיר: "מדובר בהצעה שתאפשר לגופים שונים להקים ערוצים שלמים מתכני התאגיד, ולגרוף רווחים עבור שידורם, מבלי לשלם כל תמורה לציבור שמימן את הפקת התכנים הללו. מדובר בהסדר מרחיק לכת, שיפגע קשות בפוטנציאל הכנסות התאגיד ובהכנסות היוצרים. הסדר זה יביא גם לפגיעה בשוק היצירה הטלוויזיונית בישראל. כיום, הבעלות בהפקות מקומיות קנויות שהופקו עבור התאגיד, משותפת לתאגיד ולמפיקים. אין ספק, כי מתן זכויות שידור לכל ספק תוכן ללא כל מגבלה יפגע באפשרות להשיא הכנסות מתכני התאגיד, הכנסות אשר בחלקן חוזרות לציבור (באמצעות התאגיד) ובחלקן מגיעות למפיקים. אי גביית דמי רישיון במקרים אלו, תביא לפגיעה כלכלית לא רק בתאגיד (ולמעשה בציבור בכללו), אלא גם ביוצרים באופן ישיר.

"באמצעות סעיף זה, התזכיר מפורר את תכני התאגיד המקוריים. כל גורם יוכל לקחת כל חלק שירצה בשידורי התאגיד ולשבץ אותו אצלו ולפרסם על גביו. גם בהיבט התחרותי העניין בעייתי מאוד שהרי התאגיד מתחרה של מי שיוכלו לעשות בתכניו כבשלו. למעשה, על פי הצעת החוק, משאב ציבורי אשר הציבור משלם עליו יימסר ללא כל תמורה לשורה של גופים פרטיים מסחריים ולבעלי ההון המחזיקים בהם, אשר יפיקו עליהם רווח נוסף, ללא כל פיקוח ורגולציה והכל מבלי שהציבור - אשר מכספו הופקו תכני התאגיד - יוכל לראות החזר להשקעתו בדמות החזר השקעה לשוק היצירה והפקת תכנים נוספים"/

קרעי הציג לפני כחודש וחצי את עיקרי חוק השידורים החדש - "הרפורמה" - אשר לדבריו עתידה להוריד את החסמים, לייצר "תחרות אמיתית" ולאפשר גם לשחקנים קטנים לפרוץ לשוק ולהרוויח. לפי תזכיר החוק, היעד העיקרי אותו מנסה קרעי להשיג הוא למעשה ביטול הפיקוח הרגולטורי והעברת הכוח והשליטה לידי מנגנונים פוליטיים.

בראש עיקרי החוק עומדות סגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין ופתיחת רגולטור חדש בעל סמכויות מופחתות. בכוונת קרעי להקים במקום מועצות הפיקוח גוף פוליטי אשר את חבריו תמנה הממשלה, שלמעשה תהיה בפועל גם זו שתחליט בענייני חדשות שנויים במחלוקת. הגוף, בעל מעמד של יחידת סמך חדשה במשרד התקשורת, יתורכב מתשעה חברים שייבחרו בהמלצותיהם של של שרי המשפטים, התקשורת והחינוך (שלושה כל אחד). כמו כן, הכריז קרעי על הקמת ועדת מדרוג חדשה, שתקצובה עדיין לא ברור.

לפני כמה ימים הודיעו רשת 13, קשת 12 ותאגיד השידור כי הם מתאחדים להקמת "פורום הערוצים הישראליים". מהפורום נמסר כי "יפעל במתכונת חירום על מנת למנוע את הפגיעה הצפויה בעצמאות התקשורת, בחופש העיתונות ובחופש היצירה בישראל כתוצאה מהרפורמה שמקדם שר התקשורת. במקום להתקדם לשוק חופשי ותחרותי הצעת החוק החדשה גוררת את שוק התוכן בישראל לשליטה ממשלתית על שידורי חדשות ונתוני רייטינג כנהוג במשטרים אפלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully