וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר הנורווגי יון פוסה הוא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2023

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 14:29

יון פוסה הנורווגי זכה בפרס נובל לספרות "על המחזות והפרוזה החדשניים שלו, הנותנים קול למה שלא ניתן לומר", כך על פי נימוקי ועדת הפרס

הסופר והמחזאי יון פוסה, טקס הענקת פרס הבוקר הבינלאומי, 26 במאי 2022, לונדון, אנגליה.. Shane Anthony Sinclair/Getty Images, GettyImages
הסופר והמחזאי יון פוסה, טקס הענקת פרס הבוקר הבינלאומי, 26 במאי 2022, לונדון, אנגליה./GettyImages, Shane Anthony Sinclair/Getty Images

הסופר והמחזאי יון פוסה מנורבגיה הוא הזוכה בפרס נובל לספרות לשנת 2023 - כך הוכרז היום (חמישי) מטעם אקדמיה השוודית שבוחרת מדי שנה את מקבל הפרס. הוא זכה "על המחזות והפרוזה החדשניים שלו, הנותנים קול למה שלא ניתן לומר", כך על פי נימוקי ועדת הפרס.

פוסה, יליד 1959, נחשב לאחד הסופרים הנורווגים החשובים של זמננו. ספרי הפרוזה והשירה שלו מתורגמים לשפות רבות ומחזותיו מועלים על במות ברחבי העולם. הוא זכה בשורה של פרסים בנורווגיה ומחוץ לה. פרס הנובל, הנחשב ליוקרתי ביותר בעולם, מזכה את פוסה ב-10 מיליון קרונה שוודית (מעל 3.5 מיליון שקל).

"חתן פרס הספרות השנה, יון פוסה, כותב רומנים שבמידה רבה צומצמו לכדי סגנון שזכה לכינוי 'המינימליזם של פוסה'", נימקה ועדת פרס נובל. "ניתן לראות זאת ברומן השני שלו 'Stengd gitar' (1985), כאשר פוסה מציג בפנינו וריאציה מחרידה על אחד הנושאים המרכזיים שלו, הרגע הקריטי של חוסר ההחלטה. אם צעירה עוזבת את דירתה כדי לזרוק את האשפה במורד הפיר, אבל ננעלת בחוץ כשהתינוק שלה עדיין בפנים. כשהיא צריכה ללכת ולבקש עזרה, היא אינה מסוגלת לעשות זאת מכיוון שאינה יכולה לנטוש את ילדה. בזמן שהיא מוצאת את עצמה, במונחים קפקאיים, 'לפני החוק', ההבדל ברור: פוסה מציג מצבים יומיומיים שניתן לזהות מיד מחיינו".

הנובלה "בוקר וערב" היא היחידה של פוסה שתורגמה עד כה לעברית, וראתה אור ב-2021 בהוצאת הקיבוץ המאוחד. ממחזותיו תורגמו לשפת הקודש "חלום על סתיו" ו"מישהו בדרך הנה". פוסה אף ביקר בישראל ב-2005 ונכח בהקראת המחזה "חלום על סתיו" בקאמרי.

זוהי השנה ה-122 שבה מוענק הפרס, וכמעט בכל שנה הוא הוענק לסופר שיצר את "היצירה יוצאת הדופן ביותר, בעלת נטייה אידיאליסטית". מעמד ההכרזה הועבר באתר פרס הנובל וביוטיוב בשידור חי. בשנה שעברה זכתה הסופרת הצרפתייה אנני ארנו, ב-2021 זכה הסופר הטנזני עבדולרזאק גורנה. לפניו קיבלה את הפרס המשוררת הקנדית-יהודיה לואיז גליק, וב-2020 זכו שני סופרים בבת אחת על השנים 2018 ו-2019: הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, בהתאמה. הסיבה לפרס הכפול היא שב-2018 בוטל הפרס היוקרתי לראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully