וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון אוליבר על נתניהו, ישראל, חמאס, הפלסטינים ומלחמת עזה: צפו

עודכן לאחרונה: 13.11.2023 / 11:35

הקומיקאי הבריטי התייחס בתוכניתו ב-HBO למתרחש בישראל ובעזה. רוב דבריו עסקו באופן שבו נתניהו טיפח את החמאס, במשבר ההומניטרי הכבד שמתהווה בעזה ובגיבוי והמימון של ארצות הברית כלפי צד אחד בלבד. הוא לא ציין את השימוש של חמאס באוכלוסייה אזרחית

תיעוד צה"ל מאיתור אמצעי לחימה וציוד טרור שאותרו בבתי מגורים, 13 בנובמבר 2023/דובר צה"ל

היה ברור שזה יגיע מתישהו: ג'ון אוליבר הקדיש פרק בתוכנית האקטואליה הקומית שלו ב-HBO למלחמה בעזה. רוב דבריו עסקו בכך שגם העזתים וגם הישראלים לא אשמים בממשלות שלהם, ולשם המחשה הסביר הקומיקאי הבריטי את ההיסטוריה של טיפוח החמאס על ידי נתניהו. לאחר מכן הוא שלח אצבע מאשימה כלפי מדינת ישראל שמפציצה בעזה ללא רחמים, לכאורה, וגם כלפי ארצות הברית שמגבה ומממנת אותה.

"זה נכון שהעזתים בחרו בשלב מסוים בחמאס", אמר אוליבר, "אבל אם אתם חושבים שזה גורם לכולם להיות שותפים לפשעי מלחמה שהממשלה שלהם מבצעת, אז יש לי חדשות רעות בשבילכם על עשרות שנים של מדיניות חוץ של ארה"ב". הוא אף ציין שחמאס לא קיים בחירות מאז 2006, ורוב אוכלוסיית עזה כל כך צעירה עד שמעולם לא הייתה לה הזדמנות להצביע. "ותראו, גם אם כל הפלסטינים בעזה אכן היו תומכי בחמאס - מה שהם לא - ההפצצות הבלתי פוסקות של אזרחים שם עדיין היו מתועבות. ענישה קולקטיבית היא פשע מלחמה".

אוליבר הוסיף שהאזרחים בעזה אינם בעלי מחשבה אחידה, וכך גם הישראלים: "הביקורת (של הציבור בישראל) כלפי נתניהו נוקבת", אמר, וציין שעל פי אחד מהסקרים שנעשו בארץ, 76 אחוז מהציבור רוצים שיתפטר בסוף המלחמה, ורבים מאשימים אותו בהתרופפות הביטחון שהובילה למתקפת חמאס. אוליבר הוסיף והסביר שנתניהו הוא זה שטיפח את ארגון הטרור בעזה כדי להפחית מכוחה של הרשות הפלסטינית ולהוריד מסדר היום את האפשרות להסכם שלום, ואף התיר להעביר לו מזוודות של כסף מזומן כדי לשמר את כוחו.

עוד הזכיר המגיש את המחאות האדירות שהיו נגד נתניהו ונגד הצעדים של ממשלתו להפיכה משטרית, שקדמו למלחמה במשך חודשים רבים. הוא אף המחיש את הלך הרוח הציבורי כלפי הנבחרים והציג את הסרטון הוויראלי שבמסגרתו סולקה עידית סילמן כשהגיעה לבית חולים לבקר פצועים מהטבח של 7 באוקטובר. הקומיקאי ציין שנתניהו שולט בישראל 16 שנים במצטבר ושהממשלה הנוכחית שלו כוללת גם אנשי ימין קיצוני כמו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שהורשע בלפחות שמונה אישומים, ביניהם תמיכה בטרור וגזענות. בנוסף, ציין אוליבר, שר האוצר בממשלה, בצלאל סמוטריץ', מסרב להכיר בפלסטינים כעם ותומך בהתנחלויות בלתי חוקיות בגדה המערבית בניסיון לרסק את תקוותם למדינה משלהם.

את עשר הדקות האחרונות של המונולוג שלו הקדיש אוליבר למלחמה בעזה ולהשלכות שלה על העזתים. אף שציין כי חמאס עדיין מחזיק בכל החטופים הישראלים מלבד ארבעה ששוחררו, הוא דיבר על המשבר ההומניטרי שמלכתחילה היה ברצועה, ההרס שמתרחש שם עכשיו, הטרגדיות האיומות שילדים שם חווים וריאיון של גלעד ארדן ב-CNN שבו הוא אומר כי אין בעזה משבר הומניטרי כלל. לבסוף יוצא אוליבר נגד שיתוף הפעולה של ארצות הברית ויתר מנהיגי העולם עם ישראל. "אין לי פתרון לשלום במזרח התיכון", אמר, "וגם אם היה לי, מה ששוב, אין לי, זה באמת יהיה הקול הגרוע ביותר להעביר בו את המסר הזה. אבל לי אישית נראה שהפסקת אש כן חייבת להיות הצעד הראשון".

"אני לא רוצה לומר שום דבר שמכחיש את הכאב של אלה שבישראל שאיבדו אהובים למתקפה באמת ברברית או שמחכים בחרדה לשובם של בני ערובה", אמר אוליבר, "ואני יודע שעבור ישראלים רבים יש תחושת פחד וחוסר ודאות כרגע, לנוכח מתקפת חמאס וטילים שעפים עליהם, אבל שווה גם לציין את חוסר הוודאות של הפלסטינים - חיים תחת מצור והפצצה של טילים ישראלים. וחייבת להיות אפשרות להרגיש את הכאב של קהילה אחת בלי להכחיש אותה באחרת".

אוליבר לא טרח לחדד ולהסביר שישראל לא מפציצה אזרחים אלא תוקפת מטרות של ארגון טרור שמסתווה בתוך אוכלוסייה אזרחית. החוק הבינלאומי לא רק מתיר את זה, אלא מכיר בכך שיהיו בלתי מעורבים שייפגעו. המגיש גם לא ציין את הפעולות הכירורגיות של צה"ל במטרה לא לפגוע באוכלוסייה אזרחית, והשימוש המחליא של חמאס באזרחים כמגן אנושי ומניעת התנועה שלהם מהסיבה הזו.

כמו כן בחר הקומיקאי להציג כתבה על ילדים חמודים עזתיים שרוצים שלום, אבל לא ספרי לימוד על שהידים ומיין קאמפף בערבית או מחרטות של רקטות בבית ספר. כאשר דיבר על כאב על ילדים שנפגעים, לא נראה אפילו ילד ישראלי אחד: רופאה מ"רופאים ללא גבולות" דיברה על ילדים עזתיים פצועים בלי משפחה, אך ילדים ישראלים שנותרו יתומים לא היו בנמצא, שלא לדבר על מאות אלפי ישראלים שנעקרו מבתיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully