וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה-קרי פאבל ("אלה-קרי הילדה מלפלנד") הלכה לעולמה בגיל 78

עודכן לאחרונה: 26.11.2023 / 15:22

גיבורת ספר הילדים "אלה-קרי הילדה מלפלנד" מסדרת "ילדי העולם" המפורסמת, הלכה לעולמה בגיל 78. את הספר כתבה העיתונאית השוודית אלי ינס וצילמה אנה ריבקין-בריק. הוא נכתב במקור בשוודית, תורגם לעברית על ידי לאה גולדברג ופורסם לראשונה בעברית בשנת 1954

אלה קרי הילדה מלפלנד. צילום: אנה ריבקין-בריק, באדיבות הקיבוץ המאוחד, צילום מסך
אלה קרי/צילום מסך, צילום: אנה ריבקין-בריק, באדיבות הקיבוץ המאוחד

אלה-קרי פאבל, גיבורת ספר הילדים "אלה-קרי הילדה מלפלנד" מסדרת "ילדי העולם" המפורסמת, הלכה לעולמה בגיל 78. את הספר כתבה העיתונאית השוודית אלי ינס וצילמה אנה ריבקין-בריק. הוא נכתב במקור בשוודית, תורגם לעברית על ידי לאה גולדברג ופורסם לראשונה בעברית בשנת 1954. הספר מתאר את חיי היום יום של ילדה סאמית החיה בצפון שוודיה. בסיפור מפורטים עיסוקיה, ביניהם אריגה, שטיפת כלים, החלקה במגלשיים ועוד. מטרת הספר היא למצוא חיבורים בין ילדים מתרבויות שונות וארצות שונות.

הספר "אלה קרי הילדה מלפלנד" הוא חלק מסדרת הספרים "ילדי העולם" הכוללת שבעה עשר ספרים שפורסמו בשוודיה והופצו בשמונה עשרה מדינות נוספות ברחבי העולם. בכל סדרת הספרים נכללו התצלומים של אנה ריבקין בריק, ותשעה מהם נכתבו על ידי הסופרת אסטריד לינדרגרן. הסדרה כוללת ספרים כגון "נוריקו סאן הילדה מיפן", "לילבס ילדת הקרקס" ו"דירק הילד מהולנד".

בשנת 2014 יצא "איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו סאן?", סרט דוקומנטרי שביימה דבורית שרגל, ובו היא מתארת את המסע שלה לחיפוש גיבורי הספר, באמצעות תחקיר מעמיק שנמשך כארבע שנים.

שרגל נפרדה ממנה בפוסט בפייסבוק: "'אלה קרי הילדה מלפלנד' היה הספר הראשון שידעתי ממש בעל פה. כילדת גן הייתי מביטה פעם אחר פעם בצילומים הנהדרים (אז לא ידעתי שהצלמת היא אנה ריבקין-בריק) וחולמת על עריסה תלויה לבובה שלי, על החיים בקוטה ועל עדרי האיילים שלה. מה הפלא, אם כך, שסרט הביכורים שלי היה מסע בעקבות הילדים מהספרים, ספרי ילדותי. וכך יצאתי למסעות חובקי עולם ונולד הסרט איפה אלה קרי ומה קרה לנוריקו-סאן?. הפרמיירה שלו הייתה השבוע לפני תשע שנים, 2014, בדיוק בשבוע שאלה קרי פבאל הלכה לעולמה.

"הפעם האחרונה שדיברנו הייתה לקראת הכריסמס האחרון. כרגיל, אני מתקשרת, שואלת מה שלומה ואיך היא מרגישה והיא שואלת מה שלומי ומה קורה בישראל. היא הייתה תמיד מודאגת ממה שקורה פה, כל השנים. הרגעתי אותה שהכל בסדר איתנו. מאוד הייתה מחוברת לישראל ואהבה אותה והעריכה והעריצה וידעה כמה היא אהובה פה. אלה קרי עסקה כל חייה בשימור התרבות הלולה-סאמית, שפת האם שלה. רק 500 (חמש מאות) איש בעולם מדברים לולה-סאמית, אחת מהם היא אלה קרי. לכן היא הייתה מאוד משמעותית לשימור השפה ולהעברתה הלאה.

"לפני כמה חודשים הצעתי להויברג (כאמור בתה של מחברת הספר) שנתחיל לתכנן את חגיגות השמונים של אלה קרי שלנו. רציתי שכל הילדים גיבורי הספרים ייפגשו. זה היה חלומה של רועת האיילים. אבל הויברג לא חשבה שאלה קרי תרצה בכך. אמרתי לה, מה אכפת לך, ננסה. לא תרצה, לא יהיה. אבל זהו, זה כבר לא יקרה. אלה קרי הילדה מלפלנד היא 'הילדה' הראשונה מבין כל גיבורי הספרים שתורגמו לעברית שהלכה לעולמה (ככל הידוע לי. טרם פגשתי את גנט ונואי). אלה קרי פאבל הייתה אלמנה שנים רבות והותירה בת אחת, מיי-קרינה וכמה נכדים. לנצח נצחים נזכור אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully