וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוץ הטלוויזיה נורמן ליר ("הכל נשאר במשפחה") מת בגיל 101

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 16:11

התסריטאי ויוצר הטלוויזיה היהודי, שיצר מהפכה בטלוויזיה האמריקאית החל משנות השבעים עם שורה של סיטקומים פורצי דרך, הלך לעולמו

נורמן ליר. Unique Nicole/Getty Image, GettyImages
חולל מהפכה. נורמן ליר/GettyImages, Unique Nicole/Getty Image

התסריטאי ויוצר הטלוויזיה היהודי-אמריקאי נורמן ליר, שחולל מהפכה בקומדיה האמריקאית עם סיטקומים נועזים ופופולריים החל משנות ה-70, מת היום (שלישי) בגיל 101.

ליר עומד מאחורי קומדיות פורצות דרך כמו "הכל נשאר במשפחה", שעלתה ב-1971, התבססה על סדרה בריטית מצליחה והפכה ללהיט ענק בפני עצמה במשך תשע עונות. הכתיבה שלו התאפיינה ברגישות חברתית ואקטואלית, וההצלחה האדירה שזכתה לה איפשרה לליר חופש פעולה שהוא ניצל היטב לטובת חלוציות יצירתית עצומה. בין היתר הוא יצר סדרות בת שנולדו ב"הכל נשאר במשפחה" או מהסדרות שהצמיחה, גם בהן ליר היה מעורב ישירות: "מוד" בכיכובה של בי ארתור, "משפחת ג'פרסון" ו"זמנים טובים" - שתי האחרונות, לצד "סנפורד ובנו", עסקו בגיבורים שחורים משכבות החברה השונות, והיו פורצות דרך בעצם הצבת גיבורים שחורים במרכזן.

נורמן ליר. Unique Nicole/Getty Image, GettyImages
פורץ דרך. נורמן ליר/GettyImages, Unique Nicole/Getty Image

ליר המשיך להיות פעיל לאורך העשורים הרבים. בעשור הקודם היה שותף ליצירת "כל יום מחדש", שהתבססה על הסדרה שלו באותו שם ששודרה בין 1975 ל-1984 ועסקה באם גרושה המגדלת את שתי בנותיה הנערות. הסדרה החדשה, ששודרה בנטפליקס, עקבה אחר משפחה קובנית אמריקאית. ליר גם תרם רעיונות ואת קולו ל"סאות' פארק", והיה מיודד עם היוצר השותף של קומדיית האנימציה, טריי פרקר. עוד קודם להצלחה הטלוויזיונית הגדולה שלו, ליר היה מועמד לפרס האוסקר על התסריט לסרט "גירושין בנוסח אמריקה", בכיכובם של דבי ריינולדס ודיק ואן דייק.

משפחתו של ליר ספדה לו בהצהרה לעיתונות: "נורמן חי חיים של יצירתיות, עיקשות ואמפתיה. הוא אהב מאוד את ארצנו והשקיע חיים שלמים בסיוע לשמר את האידיאלים המכוננים שלה של צדק ושוויון לכולם. להכיר ולאהוב אותו היו המתנות הגדולות ביותר".

  • עוד באותו נושא:
  • נורמן ליר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully