וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הייתי היסטרית והשתניתי. אין לי פחד מהמוות יותר": הריאיון המצמרר של עדנה מזי"א

11.12.2023 / 9:38

אשת התיאטרון, שהייתה גם שותפתה הקבועה ליצירה של ענת גוב, מתה ממחלת הסרטן. לפני שנה וחצי התראיינה לוואלה! תרבות וסיפרה על השינוי שחל בה ביחס למוות: "אין לבכות על מה שהיה. היה הכי טוב שהיה וזה מה שאני מנסה לומר לילדים שלי. היום אני כאן ומחר אני לא כאן"

מתוך ההצגה "משחקים בחצר האחורית" בבית ליסין שכתבה עדנה מזי"א/סטילס: אור דנון, וידאו: רדי רובינשטיין

המחזאית והבמאית עדנה מזי"א, שהלכה אמש לעולמה בגיל 74 לאחר מאבק במחלת הסרטן, התראיינה לפני שנה וחצי לוואלה! תרבות וסיפרה שם על השינוי שחל אצלה ביחס למוות בזכות חברתה הטובה ענת גוב שאף היא הלכה לעולמה לאחר מאבק במחלת הסרטן.

"גם לענת וגם לי הייתה פילוסופיה מאוד ברורה: זה מה יש, אין נוסטלגיה, אין לבכות על מה שהיה. היה הכי טוב שהיה וזה מה שאני מנסה לומר לילדים שלי. היום אני כאן ומחר אני לא כאן. אין מה להזיל אפילו דמעה אחת. למה לבכות?! הייתי, נגמר, הלאה. געגוע זה רגש נהדר, מצוין, הוא רגש טוב ונקי. תתגעגעו אליי אבל אל תייללו 'אמא, אמא, אמא'. לא צריך. תתגעגעו בשקט. תעלו זכרונות של דחקות על אמא הסתומה".

מזי"א סיפרה כי בהתחלה היא לא החזיקה בגישה הזו ולאט לאט למדה לאמץ אותה. "למדתי מענת גוב הכול. אני הייתי פחדנית. פחדתי מהמוות, ממחלות, מתאונות, הייתי בהיסטריה מוחלטת. ענת בחיים לא הטיפה לי, היא רק הייתה צוחקת עליי, על ההיסטריה הזו. כשהיא חלתה ועברתי איתה את כל השנים האלה - ראיתי שהיא צודקת במאה אחוז. אין פחד יותר. הפחד נגמר. הפחד מהמוות הוא גם עדריות. חלק מתפיסה מקולקלת. הרי פעם אנשים היו מתים בבית וילדים היו רואים מתים. עכשיו הרחיקו את המתים לבתי החולים, מחוץ לבית, גוועלד! מוות! אסור לדבר!".

עדנה מזי"א. יובל חן,
מזי"א/יובל חן

אתמול כאמור הלכה מזי"א לעולמה בגיל 74. היא נחשבה לאחת המחזאיות הישראליות הבולטות בעשורים האחרונים, והייתה בין היתר גם שותפתה ליצירה של המחזאית ענת גוב וביימה את כל מחזותיה - בהם "סוף טוב". הלווייתה תתקיים ביום רביעי בשעה 11:30 בבית העלמין במושב נהלל.

פריצת הדרך של מזי"א הגיעה עם המחזה "משחקים בחצר האחורית", שנכתב בעקבות פרשת האונס בשומרת ועלה בתיאטרון חיפה ובהמשך בקאמרי ובבית ליסין. בין מחזותיה הנוספים: "וינה על הים", "סיפור משפחתי", "המורדים", "היה או לא היה", "האריסטוקרטים", "היריון", "הורדוס", "ילדים רעים", "רומן משפחתי", "הפושעים החדשים", ו"החדר האחורי", "זוג". על הצגתה האחרונה, "סטמפניו", נערכות בימים אלה חזרות תיאטרון בית ליסין.

אחת ההצגות המצליחות שביימה הייתה "סוף טוב" בתיאטרון הקאמרי, שבמרכזו דמויות הנאבקות בסרטן. את המחזה כתבה ענת גוב וכיכבה בו זהרירה חריפאי, שגם שתיהן הלכו לעולמן כתוצאה מהמחלה בהפרש של חודש. מזי"א כתבה גם תסריטים לקולנוע, והייתה שותפה לכתיבת הסרטים של עמוס גוטמן "נגוע", "בר 51" ו"חימו מלך ירושלים", וכן את הסרט "התפרצות X".

היא הותירה אחריה שני ילדים, בהם אשת התיאטרון אלישבע מזי"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully