וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמר והשחקן שמעון ישראלי הלך לעולמו בגיל 91

15.12.2023 / 13:07

כמה ימים לאחר יום הולדתו ה-91 הלך לעולמו השחקן, הזמר, המוזיקאי והיוצר, חתן פרס התיאטרון הישראלי, שנחשב לאחד האמנים הראשונים שהעלו מופעי יחיד בישראלי ונודע בקול הבס העמוק שלו

שמעון ישראלי. צילום מסך, צילום מסך
יהי זכרו ברוך. שמעון ישראלי/צילום מסך, צילום מסך

הזמר, השחקן והיוצר שמעון ישראלי הלך היום (שישי) לעולמו בביתו, בחודש שבו מלאו לו 91. ישראלי, חתן פרס התיאטרון הישראלי, נחשב לאחד האמנים הראשונים שהעלו מופעי יחיד בישראלי ונודע בקול הבס העמוק שלו. הלוייתו תיערך ביום ראשון ב-14:00 בצהריים, בקיבוץ מבוא חמה שברמת הגולן.

ישראלי נולד בשנת 1932 בפולין בשם שימק (שמעון) פוססורסקי. לאחר הפלישה הנאצית לפולין ברחה משפחתו לברוח לעיר ברנוביץ' ומשם לסטולפצה, בה נכלא בגטו בשנת 1941. בסוף השנה לאחר מכן אמו הצליחה להבריח אותו. הוא הצטרף עם אחותו לאחיו הגדול, צבי-הרש, שהוביל קבוצה של מאות יהודים שהצטרפו לפרטיזנים. מכל משפחתו רק הוא ואחותו הניה שרדו את השואה, ועברו לגרמניה. בשנת 1946 עלה לארץ ישראל, עיברת את שם משפחתו לישראלי, קודם חי בכפר חיטים ואחר כך בתל אביב.

הוא למד בסטודיו הדרמטי של תיאטרון האוהל, ושירת בלהקת הכרמל בצה"ל. לאחר שחרורו בשנת 1953 החל לשחק בתיאטרון הקאמרי ובהבימה, בין השאר בהצגות "זעקי, ארץ אהובה", "הנפש הטובה מסצ'ואן" ו"הוא הלך בשדות". בשנת 1957 הקים עם אריק לביא וצבי בורודו את הלהקה "שלושת המיתרים" (טריו ערבה). בשל קול הבס שלו היה מי שכינה אותו "פול רובסון הישראלי". ב-1958 הופיעה הלהקה באולם אולימפיה בפריז וזכתה להצלחה.

לאחר התפרקות ההרכב, השתתף לזמן קצר בתיאטרון סמבטיון, ובשנת 1959 הצטרף ללהקת "בצל ירוק" בתוכניתה "אף מילה למורגנשטיין". הוא בלט בשירים "ונצואלה" ו"אדוני השופט". בשנה לאחר מכן העלה במסגרת "מועדון התיאטרון" את מופע היחיד "סתם יום של חול", הנחשב לאחד ממופעי היחיד הראשונים בישראל. המופע זכה להצלחה ואחריו קיים תשעה מופעי יחיד נוספים, בהם המופע "שני השינים" לצד שייקה אופיר.

ישראלי ביים הצגות ומופעי תיאטרון, ובהם את אחת מתוכניותיה של להקת פיקוד צפון, והוא גם הלחין את שיריה "עמק דותן" ו"טנגו אלף הפרצופים".בין השירים הנוספים שהלחין: "שיירת הרוכבים" לדודאים, "כך בראו את העולם" ו"האורקסטרה של ראשון". הוא הוציא מספר אלבומים ובהם "ערב ישראלי" ו"סתם יום של חול".

ישראלי השתתף בכתיבת תסריטים לסרטי הקולנוע "לופו בניו יורק", "אדון ליאון", "בלפר", "המרתף" בו גם שיחק והסרט זכה בפרס כינור דוד, ובסרט המתיחות "חייך אכלת אותה". הוא שיחק בין השאר בסרטים "סיניה", "מבצע יונתן", "מכת שמש", "איש משטרה" ו"אסקימוסים בגליל".

בשנת 1968 עבר ישראלי לחיפה כדי להקים בה תיאטרון נוער, והחל לשחק ולביים בתיאטרון העירוני חיפה. בשנת 1970 נסע לדרום אפריקה למשך שנה, שם גילם את דמותו של טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג". בשנת 1992 שיחק במחזה "תינוקות לילה" מאת א.ב. יהושע בתיאטרון הבימה. בשנת 1994 שודרה בערוץ 2 הסדרה הקומית "פאפא" על פי תסריט שכתב.

בשנת 2001 הוציא לאור את ספרו "הגועל והנפש - מקאמות הומוריסטיות". בשנת 1998 הוענק לו תואר יקיר העיר חיפה. בשנת 2004 זכה בפרס התיאטרון הישראלי על מפעל חיים. בשנת 2015 זכה בפרס מפעל חיים מטעם אשכולות ואקו"ם. בשנת 2022 זכה בפרס אריק איינשטיין לאומנויות, על פועלו בתחום התיאטרון.

בשנותיו האחרונות, ישראלי הופיע בערבי זמר מיוחדים ברחבי הארץ, בליווי אירית, בתו הפסנתרנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully