וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאי נורמן ג'ואיסון ("מוכת ירח", "כנר על הגג") הלך לעולמו

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 9:02

הבמאי הקנדי נורמן ג'ואיסון הלך לעולמו בגיל 97. לאורך העשורים שבהם היה פעיל בהוליווד הוא ביים סרטים קלאסיים כמו "כחום הלילה", "כנר על הגג" ו"מוכת ירח", שכולם זכו בפרסי אוסקר

הבמאי הקנדי נורמן ג'ואיסון, 2019. Albert L. Ortega/Getty Images, GettyImages
הבמאי הקנדי נורמן ג'ואיסון, 2019/GettyImages, Albert L. Ortega/Getty Images

הבמאי הקנדי נורמן ג'ואיסון הלך אתמול (שני) לעולמו בביתו בגיל 97.

ג'ואיסון ביים שפע של סרטים קלאסיים לאורך הקריירה שלו בהוליווד, בהם "כחום הלילה", "כנר על הגג" ו"מוכת ירח". שלושתם זכו בפרסי אוסקר, והוא עצמו היה מועמד שבע פעמים ולא זכה, מה שהופך אותו לאחד המפיקים-במאים בולטים שמעולם לא קיבלו את הפרס. הוא כן קיבל את הפרס לזכר אירווינג תלברג, המוענק למפיקים שעבודותיהם משקפות יצירתיות גבוהה, בטקס האוסקר של 1999. כמו כן זכה בפרס בפט"א והיה מועמד לשלושה פרסי גלובוס הזהב ופרס אמי.

ג'ואיסון, שעל אף שמו לא היה יהודי, שילב בסרטיו בין בידור לסוגיות חברתיות ופוליטיות, וביקש להנגיש נושאים שנויים במחלוקת או מורכבים לקהל המיינסטרים. מלבד שלושת הסרטים הנ"ל, ג'ואיסון ביים ב-1965 גם את "הנער מסינסינטי" בכיכובו של סטיב מקווין, את הקומדיה הסאטירית "הרוסים באים, הרוסים באים" ב-1966, שני סרטים שצולמו בישראל - "ישו כוכב עליון" ב-1973 ו"בילי שני כובעים" שנה לאחר מכן - וכן את "סיפורו של חייל" ב-1984 ו"ההוריקן" ב-1999, שניהם עם דנזל וושינגטון בשלבים שונים בתכלית בקריירה שלו. סרטו האחרון של ג'ואיסון היה "ההצהרה", בכיכובם של מייקל קיין וטילדה סווינטון, שעסק במוציא להורג נאצי שהופך למטרה של מתנקש ושל חוקרים משטרתיים.

ב-1988 ייסד ג'ואיסון את מרכז הסרטים הקנדי. 15 שנים לאחר מכן הוא קיבל את פרס אמנויות הבמה של המושל הכללי בארצו על מפעל חיים אמנותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully