וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 22 שנות היעדרות: סדרת הניינטיז האהובה חוזרת סוף סוף למסך

6.2.2024 / 0:00

אחרי שנים רבות שבהן היה קושי טכני להביא אותה לשידורים חוזרים, "חשיפה לצפון", הדרמה הקומית עתירת הקסם משנות התשעים, חוזרת סוף סוף למסך הטלוויזיה - ולראשונה זה קורה גם בסטרימינג. כל הפרטים

אימג'בנק GettyImages

אחרי יותר משני עשורים של היעדרות, חוזרת היום (שלישי) למסך ישראלי סדרת הניינטיז הקסומה "חשיפה לצפון". עלילתה עוקבת אחר ג'ואל פליישמן (רוב מורו, "מיליארדים"), רופא צעיר ונרגן מניו יורק שנאלץ לעקור אל אלסקה מאחר שהמדינה הצפונית מימנה עבורו את לימודי הרפואה. הוא נחרד לגלות שבמקום להגיע כמתוכנן לעיר הגדולה אנקורג', הוא נשלח אל עיירה קטנה בקצה הספר, סיסלי, כדי לשמש כרופא המקומי. שם הוא נתקל בתושביה השונים והמשונים, שכוללים בין היתר את מגי אוקונל היפה והעשויה ללא חת (ג'נין טרנר), שמשמשת כבעלת הבית שלו, ושהריבים והמתח המיני בינה ובינו הם מרכיב מהותי בסדרה; וגם את האינדיאני הצעיר חובב הקולנוע אד צ'יגליאק (דארן אי בורוז), הפטרון המקומי מוריס מיניפילד (בארי קורבין, "סמוך על סול"), בעלי הבר המקומי, הזוג שלי טמבו (סינת'יה גירי) והולינג וינקור (ג'ון קאלום, "מקום טוב באמצע", "מד מן"), שהפרש הגילים שלהם הוא עשרות שנים, את כריס שדרן הרדיו המקומי (ג'ון קורבט, איידן מ"סקס והעיר הגדולה" בתפקיד הפריצה שלו) ורבים אחרים.

"חשיפה לצפון" שודרה במקור בין השנים 1990 ל-1995 ברשת CBS. יצרו אותה ג'ושוע ברנד וג'ון פולסי, שבשנות השמונים עמדו מאחורי אחת הסדרות החשובות ופורצות הדרך בטלוויזיה - הדרמה הרפואית "מקום אחר" (" St. Elsewhere"). היא החלה את דרכה בלי שנתלו בה הרבה ציפיות - הרשת הזמינה ממנה שמונה פרקים בלבד ושיבצה אותם בעונת המלפפונים, יולי 1990, כשמלכתחילה לא היו צופים רבים מול המסך. בכל זאת היא הפכה מיד להצלחה גדולה, התברגה בין עשר הסדרות הנצפות בגילי 18-49 האהובים על המפרסמים, והייתה מועמדת לשלושה פרסי אמי, בהם לסדרת הדרמה הטובה ביותר והתסריט הטוב ביותר על פרק הפיילוט. גם העונה השנייה הייתה קצרה ושלא במסגרת העונה הרגילה - שבעה פרקים ששודרו באפריל-מאי 1991, אבל בספטמבר של אותה שנה היא כבר חזרה במלוא עוזה לעונת הסתיו עם 22 פרקים. בטקס פרסי האמי שלאחר מכן, "חשיפה לצפון" הייתה מועמדת ל-16 פסלונים, מתוכם זכתה בשישה, כולל על סדרת הדרמה הטובה ביותר והתסריט הטוב ביותר בדרמה.

הסדרה "חשיפה לצפון". יוניברסל,
לא האמינו בה בהתחלה. "חשיפה לצפון"/יוניברסל

ברנד ופולסי עזבו את הסדרה אחרי עונתה הרביעית, ואת המושכות לקח דיוויד צ'ייס, ששנים ספורות אחרי כן ייצור את הסדרה שתשנה את המדיום מהקצה אל הקצה - "הסופרנוס". לאורך השנים הוא לא היסס להביע את סלידתו מ"חשיפה לצפון", והודה שהסכים לקחת את התפקיד רק בשביל הכסף. מה שבכל זאת עבד מבחינתו היה צוות הכותבים שעמד לרשותו - רבים מהם היו ב"חשיפה לצפון" כבר מתחילת דרכה, ושני הזוגות הנשואים שבהם המשיכו איתו גם אל "הסופרנוס": דיאן פרולוב ואנדרו שניידר (שכיום משמשים כשואוראנרים של "שיקגו Med") ורובין גרין ומיטשל בורג'ס (יוצרי הסדרה "שוטרים בדם").

גם בישראל קברניטי רשות השידור לא הכירו בערכה של "חשיפה לצפון" ושיבצו אותה בבית הקברות של ימי שישי ב-16:30, במסגרת השידורים בערבית. רק אחרי שהעונה השלישית סחפה את טקסי הפרסים - כולל גם שני פרסי גלובוס הזהב ושני פרסי פיבודי - "חשיפה לצפון" עקרה אל משבצת מעט נחשבת יותר בערוץ הראשון, שעת פריים טיים מאוחרת של יום חול. כפי שניתן לצפות, היא עברה עוד כמה משבצות לאורך שלוש עונותיה הנותרות, כך שהשידור הסביר הראשון שלה בישראל התרחש כאשר הוט רכשה את הסדרה במלואה ארבע שנים אחרי סיומה, ובמאי 1999 החלה לשדר אותה בדומה לעכשיו, ימי חול בשעות הערב המאוחרות.

מאז שפקעו הזכויות של הוט ב-2002, הדרך החוקית היחידה להיתקל בסדרה הייתה לרכוש את מארז הדיוידי שלה, אך מבחינת מעריצי הסדרה הייתה לו מגרעה גדולה: רוב המוזיקה שהייתה בשימוש בסדרה הוחלפה לאלטרנטיבות גנריות עקב היעדר זכויות יוצרים. במקרה שהמוזיקה לא הוחלפה, שלמעשה היה תקף רק לעונה הראשונה, סכום המארז היה גבוה במיוחד כדי לממן את הזכויות. "חשיפה לצפון" השתמשה בהמון להיטים ברגעי מפתח שלה, בין היתר בתוכנית הרדיו שהגיש כריס, וכדי שהסדרה תוכל לחיות מחדש בערוצי המדיה החדשים - דיוידי, בלו ריי ואז גם סטרימינג - אולפני יוניברסל שאוחזים בזכויות לסדרה היו צריכים להסדיר מחדש את כל זכויות המוזיקה. זו הסיבה שהסדרה נעדרה מאז כמעט לגמרי מהמסכים השונים לא רק בישראל אלא גם במולדתה ובשאר העולם.

עוד באותו נושא

"חשיפה לצפון": הסדרה שלא הייתה עוד אחת כמוה בטלוויזיה

לכתבה המלאה

זה השתנה בשנה האחרונה. במרץ 2023 עדכנה ג'נין טרנר בעמוד הפייסבוק שלה שהסדרה נמצאת בעיצומו של תהליך ארוך להבאתה אל שירותי הסטרימינג. "בסוף 2019/תחילת 2020 התקשרתי למנהלת נפלאה באולפני יוניברסל ושאלתי למה 'חשיפה לצפון' לא זמינה בשירותי הסטרימינג. זה הוביל לשיתוף פעולה של שלוש שנים! עבדתי במרץ עם צוות יוניברסל כדי להשיק מחדש את 'חשיפה לצפון' בשוק הסינדיקט והסטרימינג (פעמים רבות עם שיחות חודשיות!)! ועכשיו, זה קורה!". היא הוסיפה ועדכנה שהסדרה עלתה בספרד ושהיא מצפה שבהמשך תגיע גם אל מקומות נוספים.

בתחילת החודש שעבר זה קרה סוף סוף גם בארצות הברית - "חשיפה לצפון" נחתה בהפתעה באמזון פריים וידאו. העבודה של יוניברסל כללה רישוי מחודש של המוזיקה המקורית, מה שהצליח ברוב רובם של המקרים (מעריצי הסדרה אומדים ש-80-90 אחוז ממנה חזר), וכמובן גם העברתה לאיכות HD כיאה לטלוויזיות של ימינו. בניגוד למקרים אחרים שבהם הפריים עוות כדי להתאים לרזולוציה 16:9 רחבה (אנחנו מסתכלים עלייך, "באפי קוטלת הערפדים"), במקרה הזה נשמר יחס השידור המקורי, 4:3. בישראל, כאמור, היא מגיעה שוב אל אותו מקום שגאל אותה גם לפני שני עשורים וחצי - הוט. כל שש עונותיה עולות הבוקר להוט ויאודי ונקסט טיוי, והחל מיום ראשון הבא (11/2) הם גם ישודרו מדי ליל א'-ה' בהוט 3 - השעה האידיאלית עבורם, לפני השינה, כך שאחרי כן אפשר ללכת לישון עם חיוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully