וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניפולטיבי, חצוף ובמקרה הטוב חסר מודעות: הדברים שקלמן ליבסקינד "שכח" לכתוב

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 13:25

הטענות של העיתונאי בטורו ב"מעריב" מופנות לשתי תכניות בכאן 11 שלא באות לו טוב: "זהו זה" ו"דוח רולניק". מדהים שצריך להסביר ב-2024 שתכניות סאטירה אמורות להתעסק בשלטון ובאנשים שחורצים גורלות ומדהים שצריך להסביר שכספי ציבור לא אמורים לספק תמיד את כולם כל הזמן

זהו זה שרים לכפיר ביבס פזמון ליקינטון/כאן 11

חשוב לשמור על חוקי התנועה, הם מצילי חיים. ובכל זאת, מעטים הנהגים שלא יזכו בדו"ח על מהירות לפחות פעם אחת בחייהם. מעטות הנהגות שלא ייאלצו לנהל שיחה עם שוטר במדים ויתחננו שיוותר להן על הרפורט. זו טעות טקטית כמובן. הדבר הנכון לעשות מול שוטר תנועה הוא להראות קצת חוט שדרה, ולומר לו בפרצוף: "היי, אני משלם לך את המשכורת. אתה משרת ציבור ואני לא מרגיש שאתה לא משרת אותי כמו שצריך. לך תכין לי תה עם נענע!". זאת, בקצרה, דוקטרינת קלמן ליבסקינד, כפי שעלתה בטור שלו נגד תאגיד השידור הציבורי בסוף השבוע האחרון.

אתחיל בגילוי נאות: הטור של קלמן פורסם בקבוצת התקשורת שבה אני עובד ומפרסם את הטור שאתם קוראים כרגע. ובכל זאת, מעולם לא פגשתי את קלמן, ולמעט פעם או פעמיים שעליתי אצלו לשידור בתכנית הרדיו דרך הטלפון מעולם לא דיברתי איתו אישית. אני מלא הערכה לימיו כחושף שחיתויות, וגם אם אני לא מסכים עם רוב טוריו, אני נהנה לקרוא אותם מכיוון שהם כתובים לרוב באופן חסר פניות ומנומק. קלמן אינו שופר של אף פוליטיקאי, ומבין הפובליציסטים של הימין כיום, הוא הרהוט מכולם. במובנים רבים הוא ממשיך דרכו של אורי אורבך, אותו הערצתי.

מעולם לא חשבתי שאשב ואכתוב טור תגובה לקלמן דווקא בגלל הסיבה שכבר הוזכרה: המאמרים שלנו מתפרסמים באותו אתר ואני מתנגד לירי בנגמ"ש, בזמן מלחמה ובכלל. אלא שאי אפשר להתווכח עם העובדה שקלמן "התחיל" את הירי, עם טור ארוך ומנומק שפשוט משתלח (גם אם בנימוס) בתאגיד השידור הציבורי, אותו תאגיד שמשלם לו את המשכורת, מכספי המסים של כולנו.

קלמן ליבסקינד. כאן 11, צילום מסך
קלמן ליבסקינד/צילום מסך, כאן 11

קלמן מבהיר שהוא לא כותב את המאמר בכובע של עובד התאגיד, אלא של צרכן התאגיד. ממש דוקטור קלמן ומיסטר ליבסקינד. האחד יכול להיות טאלנט בכיר בשידור הציבורי, לתת ביטוי לדעותיו הימניות שזוכות לתהודה על ידי פורום קהלת ושרים מהימין הקיצוני כמו איתמר בן גביר - השני יכול להתבכיין על זה שמאלצים אותו להיחשף לתכנים של שמאלנים באותו ערוץ. כל זה, באותו אדם. מדהים.

בזמן שהתלבטתי אם לכתוב את הטור הזה פניתי לעורך ושאלתי אותו אם נראה לו לגיטימי שאפרסם "תגובה לטור האידיוטי של קלמן". הוא הגיב לי בנימוס: "אין בעיה שתכתוב, בהנחה שלא תשתמש במילה 'אידיוטי' בטור". הבטחתי שלא אעשה זאת, ובקריאה נוספת של הטור הבנתי שהוא גם באמת רחוק מלהיות אידיוטי, בעיקר כי אפשר להגיד על קלמן ליבסקינד הרבה דברים, אבל אידיוט הוא ממש לא. הטור כתוב ברמה גבוהה, כרגיל, והוא אינו אידיוטי כלל - הוא כן מניפולטיבי, חצוף וחסר מודעות במקרה הטוב, או צבוע נורא במקרה הרע.

הטענות של קלמן בטור מופנות לשתי תכניות בכאן 11 שלא באות לו טוב. "זהו זה" הסאטירית, ותכנית התחקירים "דוח רולניק". שתי התכניות, לדבריו, מסיתות (!) נגד ציבורים שלמים במדינה. זו דעתו, והוא מנמק אותה עם דוגמאות שאפשר להסכים איתן ואפשר גם שלא. זכותו להביע אותה, גם אם זה קצת משונה ומאוד חריג לתקוף תכניות של הערוץ שמשלם לך את המשכורת.

אלא שקלמן הוא אידיאולוג! הוא ישים בצד ערכים פעוטים כמו קולגיאליות ולויאליות למערכת בשביל להגן על מחנה הימין החבוט, זה שהקים את ממשלת הימין על מלא מלא והוביל אותנו להישגים נהדרים בתחום החברתי והביטחוני. קלמן לא מסתפק רק בביקורת טלוויזיה מנקודת מבט מגזרית. מבחינתו "זהו זה", אחת התכניות האהובות והוותיקות בישראל, שעלתה לאוויר כשקלמן עצמו היה בן 8, היא תכנית שראויה ליחס אחר מכיוון שהיא ממומנת על ידי כספי ציבור. לטענתו, הוא ישב וצפה בכל 29 התכניות - הלא מצחיקות, לדבריו - של "זהו זה", ולא ספר אפילו בדיחה אחת על יאיר לפיד. דמיינו לכם להיות כל כך נאמן לאידיאולוגיה מסוימת עד שתראו 29 תכניות טלוויזיה של סדרה שאתם פשוט לא סובלים. אפילו את הסדרות שאני אוהב אני לא מספיק לראות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
זהו זה. כאן 11, צילום מסך
צפה בהכול?! זהו זה/צילום מסך, כאן 11

ובכן, נתחיל מהסוף. מדהים שעדיין צריך להסביר את זה בשנת 2024, אבל תכניות סאטירה אמורות להתעסק בשלטון ובאנשים שחורצים גורלות, ולא בעולם דמיוני בו ליאיר לפיד יש איזושהי השפעה על המקום בו אנחנו חיים. הומור עובד רק כשהוא מכה למעלה, ולא למטה. אין אף סקר צופה פני עתיד שמתייחס ברצינות ליאיר לפיד כמנהיג הבא של המדינה. מי כן נמצא בסקרים האלה? בני גנץ, שזוכה כמובן לחיקוי נלעג של מוני מושונוב, כמנהיג הססן שלא מצליח לקחת החלטה אם להישאר בקואליציה של נתניהו או לצאת. יכול להיות שקלמן פספס את החיקוי הזה, או שהוא פשוט לא מתאים לתזה ולכן לא נכנס לטור המונומנטלי?

קלמן מעיד על עצמו שיש לו חוש הומור (יכול להיות, כאמור, לא מכיר אישית) ולכן מה שמפריע לו זה לא רמת הבדיחות אלא המושא שלהן. ליתר דיוק, מפריע לו שהתכנית לא עוסקת ביאיר לפיד, מרב מיכאלי (מי!?) או אביגדור ליברמן. "שמעו לי", הוא כותב בנחרצות, "אם אתה לא איש ליכוד או מתנחל, אתה פרח מוגן. זו הפקה שמתחילתה ועד סופה הוקמה כדי ללכת על הראש של יריביה הפוליטיים". אז אחרי ששמעתי לו, החלטתי לעשות את החיפוש הכי קצר בתולדות גוגל וגיליתי שהיו בתכנית חיקויים מלעיגים רבים של יאיר לפיד (אבי קושניר), של אביגדור ליברמן (דבל'ה גליקמן) וגם של מרב מיכאלי (שוב קושניר). מתי זה קרה? כשהם היו בשלטון, ובאופן טבעי הסאטירה הופנתה כלפיהם.

להגיד שההפקה של "זהו זה" הוקמה כדי ללכת על הראש של יריביה הפוליטיים זה לא רק שקר שאפשר להוכיח בשלוש שניות ביוטיוב, אלא פשוט צביעות, לאור העובדה שבאותו ערוץ אכן קיימת תכנית כזאת בשם "שבע עם אילה חסון". לפי פרסום של דוד ורטהיים בוואלה! ברנז'ה, חסון היא שיאנית השכר בערוץ עם תלוש נאה של 49,488 שקלים בחודש ברוטו. השכר, כזכור, ממומן מכספי הציבור.

להבדיל מ"זהו זה" התכנית של חסון לא מוגדרת כ"סאטירה" ולא נפתחת בשקופית הבהרה והתנצלות מראש במידה ומישהו ייפגע מהתכנים. חסון משדרת מהדורת אקטואליה שאם לעשות פרפרזה על דבריו של ליבסקינד, אפשר להגדירה כמיזם תעמולתי, חד־צדדי, שונא, שהשורה התחתונה שלו דומה לזו של ערוץ 14. אגב, קלמן זורק בטור כלאחר יד שהוא צופה בשידורי אקטואליה רק בשידורי ערוץ 14, שזה קצת כמו שהוא יכתוב בטורו ב"מעריב" שהוא צורך חדשות רק ב"ידיעות אחרונות".

גיא רולניק. כאן 11, צילום מסך
רולניק/צילום מסך, כאן 11

החלק השני בטורו של קלמן מתייחס לתכנית "דוח רולניק". אם לחבר'ה של "זהו זה" עוד קלמן שומר קצת חסד נעורים, את הסלידה שלו מגיא רולניק הוא אפילו לא מנסה להסתיר. בעיניו, עצם שידור התכנית שלו היא "הורדה של השידור הציבורי לזנות", לא פחות.

התלונות של קלמן על איכות הטלוויזיה שרולניק עושה לגיטימיות. באופן אישי, אני גם מסכים עם חלקן. ואולם, קשה להאמין שגם אם התכנית הייתה ברמה הגבוהה ביותר זה היה משנה את דעתו של קלמן עליה. זו לא הטלוויזיה, זה הפרינציפ. מה פתאום נותנים למישהו שנאם בהפגנות בקפלן תכנית טלוויזיה? כאילו שלנאום בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית (או בכל הפגנה אחרת לצורך העניין) זה מעשה פסול.

למעשה, כבר באוגוסט הקודם, כשהיינו עמוק בוויכוח הפנימי על "הרפורמה" של יריב לוין, קלמן פרסם טור נגד פרסום התכנית של רולניק - עוד לפני שצפה בפריים אחד מהתכנית. באותו טור, קלמן פנה להנהלת התאגיד (כזכור, המעסיקים שלו) והפציר בהם לא לתת במה לרולניק. הנימוק היה שרולניק הפך לפעיל במחאה ולכן הוא לא יכול לעשות תחקיר שעוסק בפורום קהלת. כעת, אחרי שהתכנית שודרה בגרסה מותאמת למלחמה, קלמן כבר מאשים שכייסו אותו והשתמשו בכסף שלו כדי לעשות תכנית שבגדול, הוא פשוט לא אהב.

קשה להאמין שאדם אינטליגנט כמו קלמן ליבסקינד מאמין בשטות הילדותית הזאת של "זה מוצר שממומן מכספי ציבור אז כל הציבור צריך לאהוב אותו", אבל בכל זאת הכנתי לו רשימה קצרה של דברים שרוב הציבור בישראל לא אוהב לממן מכספו: מערכת חינוך נפרדת ללא לימודי ליב"ה לחרדים, אבטחה להתנחלויות לא חוקיות, 1.35 מיליארד שקלים (1,350,000,000 למי שצריך לראות את זה במספר) ל"חיזוק הזהות היהודית לחילונים" בנוסף למשרד המורשת ומשרד המסורת ומשרד ההתיישבות. מבחינת רוב משלמי המסים בישראל אפשר לסגור את כל המשרדים האלה אתמול.

קלמן ליבסקינד. צילום מסך, צילום מסך
קלמן ליבסקינד/צילום מסך, צילום מסך

ייתכן שאם ייערך משאל עם מחר על סגירת תאגיד השידור הציבורי, רוב הישראלים יצביעו בעד סגירתו - הרבה בזכות התעמולה השלילית של הימין הישראלי, בהובלת פיונים כמו שר התקשורת שלמה קרעי ובעזרתם של השופרות בתקשורת. חבל שקלמן ליבסקינד, שרחוק מלהיות אידיוט שימושי, משתתף בחגיגת הקניבליזציה הזאת נגד השידור הציבורי, ממנו הוא מתפרנס בעצמו.

זה חבל, בעיקר כי חוץ מאילה חסון ו"זהו זה" יש בערוץ של קלמן את התוכן הטלוויזיוני המקורי האיכותי בישראל, כמעט ללא מתחרים. לא הכל זה פוליטיקה וחדשות. "מנאייכ" נחשבת לסדרה הטובה בישראל בעיני רבים, "מה שתגידו" זו אחת התכניות המצחיקות שיש פה, "סליחה על השאלה" עושה לכל אדם עם דופק טוב על הלב וכל זה עוד לפני שדיברנו על תכני הילדים, שמציעים למיליוני ישראלים תוכן איכותי שלא מעליב את האינטליגנציה של דור ה-Z. פגיעה בתאגיד, בגלל פוליטיקה קטנה, תהיה הפסד נטו לאזרחי ישראל - בלי קשר לדעה הפוליטית שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully