וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי נשוב רגע ליום הכיפורים?

יגאל קליין

29.2.2024 / 17:59

ימי המלחמה הקשים מחזירים אותנו לתפילת יום הכיפורים שבה אנו מבקשים להידמות לקב"ה ולהידבק למידותיו. אחת המידות המרכזיות היא מידת הרחמים בה אנו צריכים לאחוז כדי למנוע מהפילוג שהופיע בחברה הישראלית לשוב

יהודים מתפללים. ShutterStock
מוטל עלינו ביתר שאת דווקא בימי המלחמה להיות מלאי חסד ורחמים/ShutterStock

פרשת כי תשא מלאה ברגעים נוראי הוד בהיסטוריה של עם ישראל: חטא העגל, שבירת הלוחות, נתינת הלוחות השניים ואפילו ציווי על שלושת הרגלים שהפך להיות חלק מקריאת התורה בחול המועד בימי סוכות ופסח.

בתוככי פרשת כי תשא מופיעות גם המילים שמהוות את הלב של ימי הרחמים והסליחות - י"ג מידות. "ה' ה' א-ל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת, נוצר חסד לאלפים, נושא עוון ופשע וחטאה ונקה". המילים שמופיעות בתוך הסליחות ואיתן נפתחים ימי הרחמים בלילות הקרירים של חודש אלול המילים שמופיעות בימי התשובה בין ראש השנה ליום הכיפורים. המילים שאותן ניתן לשמוע בזעקה מפי מאות האלפים שמתכנסים בכותל באותם ימים. המילים שמלוות את תפילת הנעילה שחותמת את יום הכיפורים ונאמרות בה בתחינה ובבקשה. זאת, מתוך רצון להספיק ולגעת בקדושת הימים עם דמדומי החמה של יום הכיפורים.

יגאל קליין. מתניה אופיר,
יגאל קליין/מתניה אופיר

הגמרא במסכת ראש השנה (י"ז עמוד ב) נוגעת בעוצמתן של המילים הללו כקריאת כיוון להמשך הכפרה במהלך הדורות בעם ישראל: "מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפילה של י"ג מידות. אמר לו: כל זמן שישראל חוטאים יעשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם... אמר רב יהודה: ברית כרותה לשלש עשרה מידות שאינן חוזרות ריקם". הגמרא מסבירה שמילים אלו של כפרה הן מילים שילוו את עם ישראל בכל רגע בו הוא יצטרך לזעוק לסליחה. בעצם בפרשתנו הקב"ה מראה למשה את המילים ואת דרך התפילה בה עלינו לאחוז כאשר נרצה לבקש את המחילה.

ההתמקדות בי"ג מידות כמילים שטמונה בהן הסליחה עברה לקריאה לאדם ולעם לאחוז במידותיו של הקב"ה ועל פיהם לחיות את החיים עצמם. הרמב"ם בהלכות דעות א' ו' מתמצת את עיקרי הדברים הנלמדים מי"ג מידות כמפתח לבניין החיים בישראל ובהתייחסו לתשתית הרוחנית של האדם הוא כותב: "כָּךְ לָמְדוּ בְּפֵרוּשׁ מִצְוָה זוֹ. מַה הוּא נִקְרָא חַנּוּן אַף אַתָּה הֱיֵה חַנּוּן. מַה הוּא נִקְרָא רַחוּם אַף אַתָּה הֱיֵה רַחוּם. מַה הוּא נִקְרָא קָדוֹשׁ אַף אַתָּה הֱיֵה קָדוֹשׁ. וְעַל דֶּרֶךְ זוֹ קָרְאוּ הַנְּבִיאִים לָאֵל בְּכָל אוֹתָן הַכִּנּוּיִין אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד צַדִּיק וְיָשָׁר תָּמִים גִּבּוֹר וְחָזָק וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן. לְהוֹדִיעַ שֶׁהֵן דְּרָכִים טוֹבִים וִישָׁרִים וְחַיָּב אָדָם לְהַנְהִיג עַצְמוֹ בָּהֶן וּלְהִדַּמּוֹת אֵלָיו כְּפִי כֹּחוֹ"

בשם הרב אביגדור נבנצאל מרבני הרובע היהודי בירושלים ראיתי סיפור על זוג מבוגר שמקבל מרשם מהרופא ובמקום לקנות את התרופות על פי המרשם, בני הזוג מנסים לאכול את המרשם עצמו. כך גם ביחס לי"ג מידות, הרב נבנצאל מסביר כי אל לנו להתייחס אליהן כאל מילות קסם שאם רק נאמר אותן יתכפר לנו. מוטל עלינו לחיות חיים כאלה של אנשים שדבקים במידות הרחמים וחיים על פיהם וכך נזכה למחילה וכפרה.

במבט על מה שעבר עלינו מיום הכיפורים האחרון נראה שהזעקה להיות אנשים מלאי חסד ורחמים אחד כלפי השני צובטת עמוק את הלב. באותם רגעי נעילה בהם נאמרו י"ג מידות של רחמים חווינו גם רגעים של ניתוק כואב אחד מהשני.

החל משמחת תורה ב-7.10 הבנו שמוטל עלינו להתמלא בי"ג מידות של רחמים ולהפוך אותם לתכנית עבודת לאומית - רוחנית של חסד, רכות וחיבור עמוק בין החלקים השונים בעמנו. ברוח שאלתה של לאה גולדברג המזכירה גם היא את י"ג המידות: "האמנם, האמנם עוד יבואו ימים בסליחה ובחסד?" מוטל עלינו ביתר שאת דווקא בימי המלחמה להיות מלאי חסד ורחמים ולהיות מאלה שעובדים את עבודת המידות הפנימית ומזכירים לעצמנו שיום הכיפורים שעברנו הוא קריאה לכולנו לתקן, לבנות ולחבר יחד, וכך להביא בעצמנו את ימי הרחמים באור ובטוב.

הכותב הוא מזכ"ל תנועת הנוער בני עקיבא

  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully