וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטיבן ספילברג: "אני חושש ששוב ניאלץ להילחם על הזכות להיות יהודים"

עודכן לאחרונה: 27.3.2024 / 10:54

במאי "רשימת שינדלר" נאם בטקס שהוקיר את הקרן שהקים לאיסוף עדויות של ניצולי שואה, והזהיר מעליית האנטישמיות מחדש, מהאווירה בקמפוסים ומדה-הומניזציה: "אלו שלא מסוגלים לזכור את העבר נידונו לחזור עליו"

יום השואה הבינלאומי, ברלין, גרמניה 27.01.24/אסף איתיאל

במאי "רשימת שינדלר", הקולנוען היהודי סטיבן ספילברג, הזהיר אתמול (שני) מעליית האנטישמיות מחדש, ומחזרה על ההיסטוריה כך "שניאבק מחדש על עצם הזכות להיות יהודים". זאת, ברקע טבח 7 באוקטובר, המלחמה בעזה, ומגמות אנטי-ישראליות ואנטישמיות בארצות הברית. ספילברג אמר את הדבר באירוע לציון 30 שנה לקרן "שואה" שהקים, שאספה עשרות אלפי עדויות של ניצולי שואה ורצח עם מרחבי העולם, הקליטה והנגישה אותן. בחודשים האחרונים, החליטה הקרן לאסוף גם עדויות מקרב ניצולי הטבח שאירע בישראל לפני כחמישה חודשים.

לפי דיווח ב-CNN, באירוע נכחה גם סלינה ביניאז בת ה-92, אחת הניצולות האחרונות שנותרו בחיים מהקבוצה שניצלה בידי התעשיין הגרמני אוסקר שינדלר, שעל סיפורים התבסס סרטו המשפיע של הבמאי.

"ל-56 אלף העדויות שהקלטנו יש ערך רב בלימוד דורות חדשים את מה שאמרו הניצולים הדגישו במשך 80 שנה: לעולם לא עוד, לעולם לא עוד, לעולם לא עוד. כשמקשיבים להם, ההדים של ההיסטוריה לא עולים במקרה באקלים הנוכחי שלנו. העלייה של דעות קיצוניות יצרה אווירה מסוכנת וחוסר סובלנות קיצוני שמובילים לחברה שלא חוגגת יותר הבדלים, ובמקום זאת קושרת קשר לדמוניזציה של השונה, עד כדי המצאה של האחר", אמר הבמאי.

סטיבן ספילברג, בברלי הילס, 12 בפברואר 2024. JC Olivera/Getty Images, GettyImages
סטיבן ספילברג, בברלי הילס, 12 בפברואר 2024/GettyImages, JC Olivera/Getty Images

"ההמצאה של האחר היא רעיון שמרעיל את השיח ויוצר טריז מסוכן בקהילות שלנו. היא מעניקה הצדקות לדעות קדומות. היא מעודדת הכחשה מרצון ועיוון של המציאות כדי לאכוף אותן. היא מתדלקת קיצוניות ואי-ליברליות. ואנחנו רואים בכל יום איך מנגנון הקיצוניות מנוצל בקמפוסים, כשעכשיו 50% מהסטודנטים היהודים אומרים שחוו אפליה בגלל דתם. זה קורה במקביל לאפליה אנטי מוסלמית, אנטי ערבית ואנטי סיקית. היצירה של האחר והדה-הומניזציה של כל קבוצה המתבססת על הבדלים - אלו יסודות הפאשיזם. זה ספר כללים ישן שנוער מהאבק ומופץ באופן נרחב כיום. אלו שלא מסוגלים לזכור את העבר נידונו לחזור עליו", הוסיף.

"אני חושש יותר ויותר מכך שאנחנו עלולים לחזור על ההיסטוריה, ופעם נוספת להילחם על עצם הזכות להיות יהודי. בפני אכזריות ורדיפה, תמיד היינו עם חומל, שמבין את כוחה של האמפתיה. אנחנו יכולים לזעום נגד המעשים הנתעבים שביצעו טרוריסטים ב-7 באוקטובר וגם לבכות את מותם של ילדים ונשים חפים מפשע בעזה, וזאת הסיבה שאנחנו כאן היום להוקיר את העבודה של הקרן, שהיא חשובה היום אפילו יותר משהייתה ב-1994. היא חיונית, למול הטבח המזעזע ב-7 באוקטובר. היא חיונית, כדי לעצור את האלימות הפוליטית המבוססת על מיס-אינפורמציה, תיאוריות קשר ובורות. היא חיונית, מפני שלעצור את עליית האנטישמיות והשנאה היא הכרחית לבריאותה של הרפובליקה הדמוקרטית שלנו ולעתיד הדמוקרטיה בכל העולם המפותח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully