וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכה ביטון: גלילה רון פדר עמית השתמשה בי לספר "אל עצמי". הסופרת: "המומה מהטענות"

עודכן לאחרונה: 27.3.2024 / 13:31

כתבה של שלומי אלדר בחדשות 13 על הזמר הוותיק, שגדל כילד אומנה בביתה של סופרת הילדים, העלתה שורת טענות נגדה, אותן דחתה בתוקף: "מיכה מעולם לא היה ציון וסיפור חייו אינו דומה בשום פרט"

מיכה ביטון ואריאל זילבר/וואלה

הזמר מיכה ביטון מאשים את הסופרת גלילה רון פדר עמית כי היא "השתמשה בו" עבור סדרת ספריה "אל עצמי", העוסקת בילדי אומנה המגיעה מרקע של מצוקה. ביטון עצמו גדל כנער אומנה בביתה של הסופרת, אחד מעשרה ילדים שעשו זאת לאורך שנות ה-70. הפרסום הראשון של עלילות "אל עצמי" הופיע כסיפור בהמשכים בעיתון הארץ שלנו במאי 1974, השנה בה ביטון הגיע לביתה של הסופרת. במשך השנים זוהה הזמר ("הצד המואר") עם הדמות הראשית בסדרת הספרים, ציון כהן.

ראשית הפרשה החלה בסוף השבוע האחרון, עם פרסום כתבת פרופיל על ביטון של שלומי אלדר בתוכנית "זמן שישי" בהגשת נטעלי שם טוב בחדשות 13. אלדר שאל את הזמר על הרגע שבו הגיע לבית האומנה. "אנחנו נכנסים, מסדרון, חדר משפחה, מלא ספרים עומדים על מדפים, ואימא שלי וגלילה עומדות ומדברות על מתי אני אבוא לבקר בשדרות", תיאר. אלדר שאל: "גלילה לא הזמינה את אמא שלך לשבת ולבקר?", וביטון השיב: "אני לא זוכר אותם יושבים ומדברים. אני לא זוכר דבר כזה, פשוט היא באה, מחליפות תיאומים. זמן קצר אחר כך, אמא שלי פשוט עושה את דרכה חזרה לשדרות ואני נשאר".

מיכה ביטון. אביב חופי
מיכה ביטון/אביב חופי

בהמשך הכתבה, מתואר כיצד אחרי כמה שנים ביטון עזב את בית האומנה לקיבוץ נצר סירני. אלדר תיאר זאת כגירוש מצד הסופרת, "לאחר שהסדרה נגמרת", כאילו כבר לא היה בו צורך.

"אני רוצה להגיד לך ששנים אחר כך הרגשתי, בתקופה שהיה נתק, האם זה נכון?", השיב ביטון, "ובסופו של דבר, אחרי שהמעון המשפחתי נגמר אז לא רצו להיות איתי בקשר. היא הפסיקה להיות איתי בקשר, ולא חשבתי שזה יקרה לי פעמיים, בתקופות הכי משמעותיות בחיי, פעם אחת כשאמא שולחת אותי ופעם שנייה כשגלילה לא בקשר איתי".

"חשבתי שהיא באמת הייתה לי אמא והיו תקופות שהרגשתי אפילו שהיא ממש פוגעת בי, ואני מוצא את עצמי בוכה ממנה לא מעט. לתת לי להרגיש שאני כבר לא שייך, שלא רוצים להיות בקשר, זה באמת באמת כואב. ואני חשבתי שבאמת ב-7 באוקטובר, כשעברנו את מה שעברנו, ואז פתאום קיבלתי SMS - מאוד התרגשתי ממנו וחשבתי שזהו, הנה זה הולך להשתנות והיא מבינה שיש לה פה ילד שמאוד אוהב אותה".

אלדר דחק: "היא לא דיברה איתך אחרי 7 באוקטובר, לא דיברה לא שאלה, משפחתך הייתה בסכנה, חברים שלך נרצחו, הילד שגדל בביתה - כלום, לא עניינת אותה". ביטון השיב: "לא, רק כתבה, היא כתבה שהיא שמחה שאנחנו בסדר אבל לא דיברה, לא הרימה טלפון".

רון פדר עמית דחתה בתוקף את הדברים. "אני המומה ומתקשה להאמין שזה מה שמיכה מספר. מיכה היה אחד מעשרה ילדי האומנה שחיו איתי והוא הגיע אליי אחרי שהספר 'אל עצמי' התפרסם. מיכה מעולם לא היה ציון וסיפור חייו אינו דומה בשום פרט. הסדרה לא מוצתה וספרים נוספים התפרסמו אחרי שעזב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
גלילה רון פדר עמית. דן פורגס,
גלילה רון פדר עמית/דן פורגס

בעקבות זאת, פרסם ביטון בפייסבוק פוסט ובו תקף את הסופרת, כשהוויכוח נסוב בין היתר סביב מועד פרסום עלילות "אל עצמי".

"שלומי אלדר עשה עלי כתבה חושפנית ולא פשוטה לי ששודרה בחדשות שישי של ערוץ 13. לא התכוננתי לכך ששלומי יוציא ממני את מה שאני סוחב שנים רבות בלב. בסוף הכתבה האמא האומנת שולחת תגובה לערוץ 13 ומתכחשת לכך שהיא השתמשה בנו בזמן שחיינו אצלה כחומר ביד היוצר לכתיבת סדרת הספרים 'אל עצמי'. למה להתכחש ולמה לשקר, ממה היא חוששת? אני הגעתי למשפחה האומנת ב-1974. והספר 'אל עצמי' יצא לאור ב-1976 .זאת עובדה. אבי נפטר והמשפחה התפרקה לי ושלחו אותי למשפחה אומנת כדי לסדר לי את החיים כילד. האמא האומנת חשפה את החיים שלנו בסדרת הספרים כשהיינו ילדים בזמן שגדלנו אצלה ולא הבנו עד כמה זה יהיה טראומטי. ועכשיו היא גם מתכחשת לכך. כשהייתי צעיר היא בכל ערוץ תקשורת ובכל מקום התפארה בזה שאני ציון כהן גיבור ספריה, גם כשלא היה לי תמיד נוח עם זה כילד, בתואנה שזה מקדם אותי", כתב.

"מעולם לא רציתי להיות ציון כהן. או השראה לדמותו. רציתי בית חם ומשפחה רציתי להיות זמר ומוסיקאי בזכות עצמי. אך עם השנים הבנתי עד כמה עוצמה ותקווה סיפור חיי והשירים שלי מעניקים לילדים נוער ובוגרים כוח להתגבר על מכשולים בחייהם ולהגשים את עצמם. יותר חשוב לי מלהיות השראה בספר זה להיות השראה ואור לאותם אלה שזקוקים לי בחיים האמיתיים. אחרי מה שעברנו בשבעה באוקטובר חשבתי שהעולם יראה אחרת. אך אין ייאוש נמשיך להילחם על האמת והרצון לאהבה וחיבוק", סיכם.️

רון פדר עמית טענה בתגובה כי הדברים אינם נכונים. "אני מאוד מופתעת מהדברים. רק אמש היה לי קשר עם מיכה והוא הסביר לי כמה נגרר ולא התכוון", מסרה לוואלה. "ולגבי התוכן: כשהייתי בת 24, בעלי, אבי פדר ואני, החלטנו לקחת ילד למשפחה אומנת. שנינו היינו סטודנטים. ההצלחה עם הילד הפתיעה אותנו ולקחנו ילד נוסף. אז פרצה מלחמת יום כיפור ואבי היה מגויס חודשים רבים. בזמן המלחמה, החיים עם שני הילדים יצרו אצלי חלום, על ילד מבית הרוס ששובר את תקרת הזכוכית של האשכנזים ונהיה טייס ורופא. זה ציון מהספר 'אל עצמי' שפורסם בהמשכים בעיתון הארץ שלנו בעידודו ובתמיכתו של העורך דאז, יעקב אשמן. יעקב אשמן נפטר ביוני 1974 והספר הוקדש לזכרו. אחרי המלחמה, אבי ואני החלטנו להרחיב את משפחת האומנה למעון משפחתי. לקחנו עשרה ילדים. מיכה הגיע בין האחרונים. הטענה שהספר יצא ב-1976 היא שקרית. יש מישהו שנכנס באופן תדיר לערך הנושא את שמי בויקיפדיה ומשנה את העובדות".

"בשנת 1980, שנתיים אחרי שהמעון המשפחתי נסגר, כי הילדים בגרו, יצא לאור הספר החמישי בסדרת 'אל עצמי' - 'מעון משפחתי'. אכן, בספר הזה, עשרת הילדים היו השראה אבל הפרטים שונו היטב כדי לא לפגוע בהם. מאין שואב סופר את השראתו, אם לא מחייו שלו? איזה פרט בחייו של מיכה דומה לציון?", טענה רון פדר עמית. "ראוי שאנשים יבינו מהי משפחה אומנת. זה סידור זמני עבור ילדים. זה אינו אימוץ. לאם האומנת אין כל זכויות על הילדים. מי שקובע לאן ילכו ומתי, היא העובדת הסוציאלית. אהבתי את מיכה מאוד. לא יכולתי להיות אימו. הייתה לו אם נהדרת שדאגה לו וטיפלה בו היטב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully