וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות ישראלים ייסעו למאלמו למרות הפחד: "כשניכנס לאולם נניף דגל ישראל בגאווה"

עודכן לאחרונה: 4.4.2024 / 9:09

לחובבי האירוויזיון הישראלים הומלץ שלא לחשוף את זהותם מחוץ לאולם המאובטח, אך האזהרה לא מרתיעה את רובם: "אני בטוח בעצמי ובאבטחה". מנגד, יש מי שהחליט השנה לא להגיע: ""כשאני נוסע לאירוויזיון אני רוצה ליהנות, לא להסתכל מעבר לכתף בלי הרף"

הזמרת עדן גולן, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו, מיכל הרצוג/וידאו: צלם אבי קנר, מקליט אורי בוזגלו; סטילס: חיים צח, לע"מ

השתתפותה של ישראל באירוויזיון 2024 לא מפסיקה לייצר כותרות. החודש נפתחו אירועי הטרום-אירוויזיון, שבמסגרתם אמנים רבים מהמדינות המשתתפות תרים באירופה, חלקם לא מהססים להופיע עם הסיכה האדומה שקוראת להפסקת אש, אך שוכחים לענוד את הסרט הצהוב שדורש את החזרת כל החטופים.

בעבר גם ישראל אירחה אירועי מיני אירוויזיון דומים במסגרת Israel Calling, ובשנה שעברה השתתפו בו זוכי עבר כמו אן מארי דוד, קתרינה מ-Katrina and the Waves, וג'וני לוגן האגדי. השנה ישראל לא מארחת אף אחד ולא מוזמנת להתארח בשום מקום.

ההדרה של ישראל מאירועים שהם מעבר לשלוש דקות ההופעה לא מסתיימת כאן, וכפי שפרסמנו אתמול - הפקת האירועים שסובבים את שבוע האירוויזיון בכפר האירוויזיון ביקשה מתקליטנים שמשתתפים במסיבות לא לנגן שירי אירוויזיון ישראלים "מטעמי ביטחון" (קארין קארלסון, מנהלת האירועים בכפר האירוויזיון והיורוקלאב במאלמו מסרה לוואלה! תרבות: "העיר מאלמו לא קבעה כללים כאלה. אנו מקדמים בברכה כל סוג של מוזיקה שתושמע, כך שאין בעיה עבורנו שמנגנים מוזיקה ישראלית").

השחתת שלט של האירוויזיון בעיר מאלמו כמחאה על השתתפות ישראל. STV, צילום מסך
השחתת שלט של האירוויזיון בעיר מאלמו כמחאה על השתתפות ישראל/צילום מסך, STV

בשבוע שעבר פרסמה המועצה לביטחון לאומי את אזהרות המסע לישראלים בחו"ל, שכללו התייחסות לאירוויזיון. התחרות תתקיים בחודש הבא בעיר הפלסטינית ביותר באירופה, עד כדי כך שחובבי התחרות מישראל מכנים אותה "רמאלמו". לחובבים הישראלים הומלץ שלא לחשוף את זהותם הישראלית מחוץ לאולם המאובטח, אך האם האזהרה מרתיעה אותם והם יצפו בתחרות מהבית?

"האזהרות אינן קונקרטיות", אומר איציק פישלי, חובב אירוויזיון שיגיע למאלמו ב-5 במאי, "אין אזהרה שאוסרת לנסוע אלא רק לא להסתובב עם דגלי ישראל ולהצניע את הישראליות. אני מבין היטב לאיזה יעד אנחנו נוסעים ומראש לא תכננתי לצעוק שם שאני ישראלי".

כלומר בלי קשר למצב הביטחוני?

"תשמע, השם רמאלמו לא הגיע סתם ככה משום מקום, זה מעוז הטליבאן עוד הרבה לפני המלחמה".

בפישלי נתקלתי לראשונה בפעם הקודמת ששבדיה אירחה את התחרות, בשנת 2016 בסטוקהולם. לא רק שהחובבים הסתובבו בעיר עם דגלי ישראל ללא חשש, העיר אף אירחה את "המסיבה הישראלית", בהשתתפות ניקי ביירן כוכב להקת ווסטלייף, שייצג את אירלנד באירוויזיון באותה השנה. השנה כמובן לא תיערך מסיבה ישראלית, אבל פישלי, שמנגן בימי ראשון במסיבת האירוויזיון בלימה לימה בתל אביב, מגיע לנגן במסיבות הרשמיות של היורוקלאב וכפר האירוויזיון במאלמו.

"אני חלק מצוות דיג'ייאים שמנגנים בעיר המארחת מדי שנה", אומר פישלי, "מנהל הצוות הוא הולנדי ולא היה עולה בדעתו לבקש ממני לא לתקלט השנה". למרות זאת, פישלי עצמו נוקט באמצעי זהירות וביקש שלא יציגו אותו כישראלי. "בואו נהיה חובבים, אבל חכמים", הוא אומר. לפישלי יש ביקורת על חובבים שלוקחים צד מבלי להבין דבר בקונפליקט: "אלו אנשים שקראתי להם פעם חברים, ופתאום הם השתתפו ואף יזמו עצומות שקראו להחרמת ישראל, כולל פניות ישירות לאיגוד השידור האירופאי (EBU)".

"כולנו מבינים שהאירוויזיון תמיד היה פוליטי, אבל אנחנו החובבים צריכים להתרחק מזה, כן למשוך לכיוון הבועה האוהבת והכיפית. חבל מאוד שמועדוני חובבים כמו המועדון של איסלנד משך מאוד לכיוון הפוליטי", הוא אומר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עדן גולן במסיבת עיתונאים אחרי חשיפת השיר הישראלי לאירוויזיון, "הוריקן". ראובן קסטרו
נציגתנו לאירוויזיון עדן גולן/ראובן קסטרו

גם את ניר כהן הכרתי בסטוקהולם, שבינתיים הספיק לבקר ביותר מעשר תחרויות. אז הוא הגיע לבד, השנה הוא מגיע מלווה בבעלו. "לרגע לא התלבטתי אם לנסוע או לא, גם אם זה במאלמו".

כל האווירה סביב התחרות לא מוציאה את הכיף מהאירוע?

"אני אף פעם לא שואל איך האחר מסתכל עליי. כשאני טס לאירוויזיון אני טס לראות תחרות שאני אוהב. יש לי חברים מכל אירופה שאני הולך לפגוש ואנחנו הולכים ליהנות, הסיכה האדומה המטופשת של האמנים לא מעניינת אותי. מעניין אותי שיש לנו השנה שיר מטורף, אחד הטובים ששלחנו מבחינתי, ולשאוג לעדן שאנחנו אוהבים אותה".

בכל זאת, אין איזשהו פחד?

"נכון שאני לא אוכל להסתובב עם מגן דוד ברחוב, אבל גם בשגרה אני לא עונד כזה. כשניכנס לאולם נוציא דגל ישראל ענק ונניף אותו בגאווה. לא גנבתי כלום, לא רצחתי ולא פשעתי, אני ישראלי כמו שההוא שבדי וההוא נורבגי".

"אתה יודע", אומר לי כהן, "ממש לא תתקשה למצוא ישראלים בשבוע האירוויזיון במאלמו. יותר מ-100 אנשים מגיעים רק דרך מועדון החובבים, ויש עוד רבים שנוסעים בלי קשר למועדון".

גמר האירוויזיון אירוויזיון 2023. יניב דורנבוש, צילום מסך
דגלי ישראל בגמר האירוויזיון בשנה שעברה/צילום מסך, יניב דורנבוש

גם ניר הראל נוסע למאלמו, שם ישהה שבוע וחצי. עבורו מדובר בסגירת מעגל, זהו האירוויזיון העשירי שלו, כשהראשון היה בפעם הקודמת שמאלמו אירחה את התחרות. "אני בטוח בעצמי וגם באבטחה של המארגנים". הראל מספר כי הוא עצמו לא חווה חוויות שליליות באירוויזיון ההוא, אולם חבריו סיפרו על התנכלויות כשגילו שהם מישראלים. "גם ב-2013 לא הרגשתי בטוח להסתובב ברחוב עם דגל ישראל. השנה ברור שצריך להיזהר יותר, הדגל יהיה מקופל בתיק, וברגע שנעבור את האבטחה וניכנס לאולם, נוציא אותו".

כהן והראל הם חלק מהצוות המנהל את מועדון החובבים הישראלי שפועל תחת המטרייה הבין-לאומית של OGEA. הם הכינו עבור כל חברי המועדון שיגיעו למאלמו חולצה מיוחדת שמראה - אנחנו עם השיר הוריקן. לדבריו של הראל, המועדון הבין-לאומי לא נתן יד לניסיונות לקרוא להחרמת ישראל, מלבד המועדונים של איסלנד ואירלנד.

מי שעוד היה באירוויזיון 2013 במאלמו הוא אלון אמיר, ששימש באותה שנה כדובר המשלחת הישראלית. "היינו אז תחת אבטחה כבדה", הוא משחזר בשיחה עם וואלה! תרבות, "לא הורשינו לצאת סתם כך להסתובב ברחובות העיר כפי שהיה באירוויזיון בסטוקהולם ובאלו שבאו אחריו. אני באופן אישי לא הרגשתי פחד, משום שזה התקיים שנה לאחר האירוויזיון באזרבייג'ן, שבו היו איומים קונקרטיים גם לפיגוע איכותי וגם לחטיפת חברי המשלחת".

בריאיון שהעניק לרשת המארחת את התחרות השנה, SVT השבדית, אמר: "ביקרתי במאלמו פעמיים ואני אוהב את העיר, אבל היא אינה בטוחה. אני לא חושב שישראלים צריכים לנסוע לשם ואני קורא לחובבי האירוויזיון הישראלים לא לנסוע למאלמו. אני לא חושב שהם בטוחים שם". פר-אריק אבסטהל, מנהל האבטחה במאלמו, סירב להגיב הדברים.

הסופר, מנהל האמנים ואיש היח"צ אלון אמיר. רוית סהר,
גם ב-2013 היה מפחיד. אלון אמיר/רוית סהר

מי שמקשיב לעצתו של אמיר הוא עודד אברהם, ממנהלי עמוד הפייסבוק הפופולרי ביותר עבור חובבי האירוויזיון מישראל. אברהם ביקר בעצמו באירוויזיון באזרבייג'ן ובשניים נוספים, אך החליט לוותר על התענוג השנה. "כשדיברו על סטוקהולם כעיר המארחת, ממש רציתי לנסוע. אבל אז מאלמו נבחרה ובצל אירועי 7 באוקטובר החלטתי שזה לא נכון לנסוע לשם. כשאני נוסע לאירוויזיון אני רוצה ליהנות מהיעד, מהפינוקים, מהאטרקציות, לא להחביא את האישיות שלי ולא להרגיש שאני צריך להסתכל מעבר לכתף. בטח לא בעיר כמו מאלמו, שהדבר הכי מעניין בה הוא הגשר לקופנהגן".

אבל היית באזרבייג'ן, מה יכול להיות מפחיד יותר מזה?

"נכון, בבאקו ידענו שיש גבול פתוח עם איראן, אבל אנחנו, החובבים, ידענו על האיומים רק אחר כך. לא היינו מאובטחים ובפחד כמו חברי המשלחת".

מי שעוד מרגיש את ההבדל בין אירוויזיון 2024 לאירוויזיונים הקודמים הוא אבי זייקנר, מייסד אתר יורומיקס, אתר חובבי אירוויזיון שמכסה את התחרות 365 ימים בשנה. בזמן שאנחנו מתעניינים בעיקר בישראל, יורומיקס פונה להארד-קור של החובבים שמאסו בסיקור המוטה של אתרי החובבים מחו"ל.

כתבי יורומיקס נשלחים לסקר את אותם אירועי טרום-אירוויזיון באירופה למרות שישראל לא משתתפת בהם. "השנה", אומר זייקנר, "היו אירועים שלא הסכימו לתת לנו אקרדיטציה (אישורי כניסה וסיקור, י.ד.). הטיעון הוא שמדובר באולם קטן ואין מספיק מקום, אבל בשנה שעברה באותו אולם כן היה מקום למרות שגם אז נועה קירל לא השתתפה באירועים הללו".

יש אמנים שמסרבים להתראיין כשאתם אומרים שאתם מישראל?

"עד כה, אף אחד לא סירב, אבל אתה מבין משפת הגוף שלהם שהם היו מעדיפים שלא. טל דהן, הכתבת ששלחנו לאירועים במדריד שבהם חלק מהמשתתפים בחרו להופיע עם הסיכה האדומה, סיפרה שהריאיונות שנתנו לה היו קצרים בהשוואה לאחרים".

ובינתיים, בעוד השורות הללו נכתבות, בצמרת טבלת סוכנויות ההימורים חל מהפך, כששוויץ מורידה את קרואטיה מהמקום הראשון וגורמת לבנקאים של חובבי האירוויזיון להחסיר פעימה. ישראל ועדן גולן יורדות מעט בסוכנויות ההימורים, אם המספר שהתרגלנו אליו בשבועות האחרונים היה 8, כעת הוריקן מדורג במקום התשיעי בשקלול כל הסוכנויות, ובחלקן במקום העשירי. הקלישאה אומרת שהכל תלוי בהופעה בלייב, ואנחנו כבר לא יכולים לחכות לראות אותה בחזרה הראשונה על הבמה במאלמו. חלק מהקהל אולי יגלה עוינות, אבל לפחות 100 חובבים קולניים ירעידו את התקרה בשאגות תמיכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully