וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוזיקאי ג'קי אלקיים ("מכבי שלנו, מכבי תל אביב") הלך לעולמו בגיל 70

16.4.2024 / 23:55

יצחק (ג'קי) אלקיים, מחלוצי הרוק המזרחי בארץ, התפרסם כזמר ששר והלחין בשנות ה-70 את "המנון למכבי תל אביב". הוא בלט באותו עשור, עבד עם שלמה גרוניך, ביצע שירים של אנריקו מסיאס, הופיע לצד צביקה פיק וכתב שירים ללהקת שפתיים ולאתי לוי. בסוף שנות ה-70 התקרב אל הדת

ג'קי אלקיים. צילום מסך, צילום מסך
ג'קי אלקיים/צילום מסך, צילום מסך

הזמר והמוזיקאי יצחק (ג'קי) אלקיים, מחלוצי הרוק המזרחי בארץ, הלך לעולמו בגיל 70. אלקיים התפרסם כזמר ששר והלחין בשנות ה-70 את "המנון למכבי תל אביב", שכתב אילן גולדהירש ("מכבי שלנו, מכבי תל אביב/ בקיץ בחורף בסתיו ובאביב/ מכבי זה שם שתמיד נשמע חביב/ היום כל אחד הוא מכבי תל אביב").

אלקיים נולד במרוקו בדצמבר 1953, ובגיל שלוש עלה עם משפחתו לארץ. הוא החל את דרכו המוזיקלית בראשית שנות ה-70 בהופעות במועדונים. במאי 1972 הוציא את שירו הראשון "I've Got To Love Again", שעליו הוא חתום ככותב ומלחין, ושלמה גרוניך כמפיק מוזיקלי, שילב פופ, רוק ואלמנטים ים תיכוניים וזכה להצלחה, וגם שיריו הבאים שילבו בין מערב ומזרח וכן אלמנטים ספרדיים. גרוניך גם עבד איתו על אלבום הבכורה שלו בשיתוף מתי כספי. "בניגוד לשירים מזרחיים שהיו תת רמה מבחינת הפקה ונגינה בתקופה שבה התחלתי את דרכי, השירים שלי היו ברמה", אמר אלקיים בריאיון לעיתונאי שגיא בן נון בידיעות אחרונות לפני קרוב ל-20 שנה. באותה שנה אנריקו מסיאס שביקר בישראל הציע לו שני שירים שכתב. אלבום הבכורה שלו יצא בשנת 1973. באותה שנה הופיע לצד חוזה פליסיאנו בחיפה. בהמשך, קיים הופעות בבלגיה ובצרפת. עם זאת, לא זכה לתהודה מספקת תקשורתית והקפיא לזמן מה את פעילותו המוזיקלית.

בשנת 1975 שב לפעילות והתרכז יותר במוזיקה בעברית. הוא הוציא בין השאר את השירים "תני לי צ'אנס" ו"עננים" והופיע עם צביקה פיק ולהקת פיאמנטה. בהמשך שנות ה-70 הקליט את השיר "נואייבה" ו"שיר המנון למכבי תל אביב" לקבוצות הכדורגל והכדורסל של מכבי תל אביב שהפך ללהיט גדול. "הלחן של 'המנון למכבי תל אביב' יועד במקור לביתר ירושלים!", סיפר אלקיים בריאיון, "אבל בגלל שביתר לא לקחה את גביע המדינה בשנת 76', שנה לאחר מכן החלטתי לייעד את לחן השיר למכבי תל אביב. והכי מצחיק, שאני לא אהדתי אף אחת משתי הקבוצות האלה, אלא הערצתי בכלל את הפועל תל אביב".

בסוף אותו עשור החל להתקרב לדת, והקליט שירים בעלי גוון דתי, ששילבו בין רוק לטקסטים תנכ"יים. בקיץ 1979 הוציא את השיר "הבלדה על אבשלום", שזכה להצלחה במצעדי הפיזמונים. בהמשך, הלחין את השיר "מאמא" שכתב חיים אוליאל וביצעה להקת שפתיים, את "אנתינה חביבי" שביצעה אתי לוי ואת "שער הרחמים" שביצע ארמונד סוסנה. בנוסף, הופיע בהצגה "אגדה מרוקאית".

עוד בריאיון איתו לידיעות אחרונות, אמר: "מצב הרוח שלי מרומם, אבל חשבון הבנק בשפל. הפרנסה קשה, והאשה הגננת עוזרת בכלכלה. אני נותן שיעורי תורה ממשנתו של הרמבם בבתי כנסת בהתנדבות. לא פעם, כשאני באמצע תפילה בבית כנסת, בעודי חש התעלות ונפשי עפה מעלה מעלה, פתאום ניגש אליי מישהו, טופח לי על השכם בחוזקה, מחייך בחצי קריצה ומתחיל לשיר לי את 'מכבי שלנו, מכבי תל אביב'. זה קצת מוריד אותי למטה. עם כל הכבוד למכבי תל אביב, בורא עולם הוא שברא את כל הקבוצות בעולם ואת כל היקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully