וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וני גרינווד מגן על ההופעה בישראל: "לא אצטרף להשתקה של ישראלים"

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 21:03

המוזיקאי הבריטי, גיטריסט להקת רדיוהד הנשוי לישראלית, ספג ביקורת רבה מגורמים אנטי-ישראלים על הופעתו עם דודו טסה בשבוע שעבר בתל אביב. הערב הוא מגיב: "ההשתקה - ההיפך מפרוגרסיביות"

דודו טסה והכוויתים בחדר חזרות בשנת 2019, מצטלמים לפרוייקט "דיזר סשן" עם השיר "לטריב עני ותרוח" ("La Trib Ani Utruch") שנלקח בחלקו לפתיח הסדרה "פאודה"/בימוי: אריאל סנפירי ואריק פוטרמן, הפקה: DEEZER

המוזיקאי ג'וני גרינווד, איש להקת רדיוהד שמשתף פעולה עם דודו טסה כבר 16 שנים, ספג ביקורת מפעילים פרו-פלסטינים על כך שהופיע עמו בשבוע שעבר. כעת הוא מגיב. בפוסט בטוויטר כתב גרינווד כי הוא אינו מוכן להצטרף לאלה שקוראים להשתיק אמנים ישראלים שחותרים לדו-קיום.

"אני מנגן הקיץ בפסטיבלים באירופה יחד עם דודו טסה והכווייתים. יש אנשים ששואלים אותי למה. אני משתף פעולה עם דודו ומשחרר מוזיקה שעשינו ביחד מאז 2008 [הכוונה לשיר של טסה "איזה יום"], ועבדנו באופן פרטי זמן רב לפני כן. אני חושב שפרויקט אמנותי שמפגיש מוזיקאים יהודים וערבים הוא דבר בעל ערך, ואחד שמזכיר לכולם שהשורשים התרבותיים היהודיים בארצות כמו עיראק ותימן הולכים אלפי שנים אחורה, זה גם חשוב", כתב גרינווד.

"בשל כל זה, בכל פעם שאתם מכנים עשייה תרבותית במילה 'חשובה' זה מוסיף נימה של רצינות לכל העניין. אבל באמת, זה פשוט מוזיקאים מכל רחבי המזרח התיכון שיש להם כבוד הדדי אחד לשני, עובדים מעבר לגבולות, וחולקים אהבה לקטלוג הרחב של שירים ערביים, בין אם אלו נכתבו בידי מוסלמים, יהודים או נוצרים (מי שהוא אולי המלחין העיראקי הידוע ביותר היה סבו של דודו, אחד מהאחים אל כוויתי האגדיים, ומי ששיריו עדיין מתנגנים בתחנות רדיו ערביות, למרות שלמרבה הצער המוצא היהודי שלו כבר לא מוזכר)".

דודו טסה , ג'וני גרינווד. אריאל עפרון,
דודו טסה וג'וני גרינווד משיקים את הפרויקט שלהם בתל אביב, ספטמבר 2023/אריאל עפרון

"אחרים בוחרים להאמין שפרויקט מהסוג הזה לא ניתן להצדקה, וקוראים להשתקה של העשייה התרבותית - זאת או אחרת מכל סוג שהוא - הנעשית בידי יהודים מישראל. אבל אני לא יכול להצטרף לקריאה כזאת: ההשתקה של במאים/מוזיקאים/רקדנים ישראלים כשהם מסתובבים בעולם, במיוחד כשהיא באה מאמנים מערביים אחרים, נראית לי ההפך מפרוגרסיבית. לא מעט מפני שהאנשים האלה הם תמיד הדמויות הכי פרוגרסיביות בכל קהילה שהיא.

"אני אסיר תודה על שעבדתי עם המוזיקאים המרשימים שפגשתי דרך הפרויקט הזה, שכולם נראים לי הרבה יותר אמיצים, וכאלה שלוקחים הרבה יותר סיכונים למען העקרונות שלהם, מאלו שמנסים להשתיק אותנו, או מנסים לייחס מניעים נסתרים מרושעים לקיומו של ההרכב. אין כאלו: אנחנו מוזיקאים שמביעים כבוד לתרבות משותפת, ואני לוקח בזה חלק כבר כמעט 20 שנה.

"בכל מקרה, שום אמנות לא 'חשובה' כמו לעצור את כל המוות והסבל מסביבנו. איך היא יכולה להיות? אבל לעשות שום דבר נראית לי כמו בחירה רעה יותר. והשתקה של אמנים ישראלים מפני שהם נולדו יהודים בישראל לא נראית לי כמו דרך להגיע להבנה בין שני הצדדים של הסכסוך הזה, שנדמה שלא ייגמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"אז, זו הסיבה שאני יוצר מוזיקה יחד עם ההרכב הזה. אתם מוזמנים שלא להסכים איתי, או להתעלם ממה שאנחנו עושים, אבל אני מקווה שעכשיו אתם מבינים מה המניע האמיתי שלנו, ומסוגלים להגיב למוזיקה ללא חשד או שנאה".

גרינווד לא הסתפק בהופעה עם דודו טסה. יום לפני כן, במוצאי שבת, נצפה המוזיקאי הבריטי בהפגנה של משפחות החטופים בתל אביב, שקראו להגיע לעסקה שתפדה את בני משפחתם משבי החמאס. גרינווד נשוי לישראלית ומחלק את זמנו עם משפחתו בין ישראל לבריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully