וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשה ועד ימינו - אי אפשר לבד

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן

20.6.2024 / 17:59

חלק ממנהיגות זו ההבנה שמוכשר ככל שיהיה, ראש העם לא יכול להנהיג לבדו אלא הוא צריך לצדו עזרה מגורמים שונים. ומי שלא משתכנע כדאי שיעיין בכתובים וילמד מהמנהיג הגדול של ישראל

הצהרת נתניהו בבית החולים שיבא, 8 ביוני 2024. רויטרס
אי אפשר לבד. ראש הממשלה בנימין נתניהו/רויטרס

פרשת בהעלותך מכילה בתוכה סוגיות ניהוליות. לאחר שבני ישראל מתלוננים (שוב) על דבר מה, הפעם התלונה מתמקדת בכך שלא ניתן למלא את תאוות הבשר במדבר, משה המנהיג פונה לקדוש ברוך הוא ואומר: "לֹא אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת כָּל הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד מִמֶּנִּי…". משה מרגיש שהוא אינו מסוגל להנהיג את העם לבדו ולכן הוא מבקש עזרה. בהמשך אנסה לבחון ולהציע תשובה איזו בדיוק עזרה ביקש משה רבנו לו וגם לבני ישראל.

הקדוש ברוך הוא קשוב לקושי של משה ולאחר שנענה לבקשתו הוא מבקש למנות לידו שורה של אנשים שיהיו לו לעזר: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו וְלָקַחְתָּ אֹתָם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְהִתְיַצְּבוּ שָׁם עִמָּךְ. וְיָרַדְתִּי וְדִבַּרְתִּי עִמְּךָ שָׁם וְאָצַלְתִּי מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם וְלֹא תִשָּׂא אַתָּה לְבַדֶּךָ".

ההצעה של הקב"ה הינה להציב לצד משה שבעים זקנים ושוטרים שיסייעו לו בניהול השוטף של חיי העם. אבל מי הם הזקנים הללו? מי הם אותם שוטרים? על פי איזה קריטריונים כולם נבחרו? מה היה התפקיד שלהם? ואיך הם נדרשו לתמוך ולהרחיב את מודל ההנהגה של משה?

לגבי הוספת זקנים להנהגה נראה כי הדברים ברורים. תפקידם של שבעים הזקנים יהיה לעזור למשה רבנו לנהל את ענייני העם ולשם כך נדרשים אנשים בעלי ניסיון רב וחכמה יתרה. כלומר זקנים.

ומי הם השוטרים ומה תפקידם? רש"י מסביר שהעם מכיר את הנהגת השוטרים ממצרים. "מי שהיו שוטרים במצרים, והצטיינו בהגנתם על בני ישראל, הם מנוסים גם בהטלת סדר ומשמעת הנדרשים עתה במצבם של בני ישראל במדבר"? מדברי רש"י משתמע ששוטרים מטילים סדר ומשמעת וכי הם עשו את תפקידם נאמנה במצרים ולכן עכשיו הם נקראים שוב לדגל - לעזור למשה ולזקנים להנהיג ובעיקר להשליט סדר.

בימינו, מחמאות לשוטרים הינן דבר נדיר ונשאלת השאלה כיצד פעלו השוטרים במצרים שמזמינים אותם לפעול ולהנהיג שוב את העם? רש"י מסביר "אותם שאתה מכיר שנתמנו עליהם שוטרים במצרים בעבודת פרך, והיו מרחמים עליהם ....עתה יתמנו בגדולתם כדרך שנצטערו בצרתם". כלומר, השוטרים ידעו לנהל ולהנהיג את העם בזמן שהיו בצרה במצרים ולהניע אותם לעשיה בעזרת אמפטיה. תורת ניהול זו המבוססת על הבנה וראיית האחר נדרשת גם עכשיו לעם ולמשה.

נראה כי תפקיד הזקנים היה מוגדר היטב: "וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם וְלֹא תִשָּׂא אַתָּה לְבַדֶּךָ". משה רבנו קבל הוראות מאת ה', והזקנים הפיצו אותן ודאגו לביצוען בפועל. אם תפקידם הינו מנהלי-תפעולי בלבד, מדוע הם היו זקוקים להשראה נבואית? הספורנו עונה על שאלה בכך שכשהעם ידע שזקנים זוכים לנבואה הם יבטחו בהנהגתם. ביטחון זה במנהיגים והכרה בכך שמשה הוא המקור היחיד להוראות וקשר עם הקב"ה ירגיע את העם. כל אחד יוכל למצוא מבין המנהיגים את זה שנח לו לדבר ולפעול למולו. ביצור השליטה יביא לקבלה והתלונות יפחתו.

אנו נמצאים עכשיו בשלהי האביב, עונת החתונות, ובתי רבים מוקמים בישראל (בשעה טובה ובמזל טוב!). כמו כן, אנו בעיצומה של מלחמה שלא ידוע סופה אך ידוע שחיילים ומפקדים רבים פועלים בתיאום בשטח. לעומת כל אלו אנו במשבר ההנהגה. לכן חשוב שנדע, גם מי שמקים בית, גם מי שיצא להילחם שכפי שהשתקף מבקשתו של משה - לא ניתן לעשות הכל לבד, בטח לא להנהיג לבד את העם. זה לא טוב למנהיג וגם לא לעם.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת אלומה הפועלת לקידום מוביליות חברתית של צעירים וצעירות וישראל

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully