וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופר והמחזאי גבריאל בן שמחון ("מלך מרוקאי") הלך לעולמו בגיל 86

עודכן לאחרונה: 13.7.2024 / 23:15

בן שמחון, יליד מרוקו, כתב בספריו ובמחזותיו על תרבות יהודי מרוקו, וכן היה גם ממייסדי החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים, נכדים ונינים

גבריאל בן שמחון. יוני בן שמחון, באדיבות המשפחה
גבריאל בן שמחון/באדיבות המשפחה, יוני בן שמחון

הסופר והמחזאי פרופ' גבריאל בן שמחון, הידוע בזכות מחזהו החשוב "מלך מרוקאי", הלך לעולמו ביום חמישי האחרון בזכרון יעקב בגיל 86 - כך נודע היום (שבת).

בן שמחון, שהיה גם משורר וממייסדי החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, נולד במרוקו בשנת 1938 ועלה לארץ ישראל בשנת 1947. הוא למד ספרות ומקרא באוניברסיטה העברית בירושלים, ואת הדוקטורט בלימודי קולנוע ותיאטרון עשה בסורבון. כחוקר קולנוע הוא כתב בעיקר על הקולנוע האיטלקי ועל סרטיו של פליני בפרט.

בשנות ה-60 הוציא את ספר שיריו הראשון, "ימות שקט וחול", ועבד במקביל כעיתונאי במעריב. מחזהו הראשון היה "מלך מרוקאי", שעלה בתיאטרון הבימה ב-1980 וזכה להערכה רבה. המחזה עסק באירועים משיחיים בקהילה היהודית בכפר במרוקו, לקראת העלייה לארץ ישראל. את ההצגה ביים יוסי יזרעאלי, ושלמה בר והברירה הטבעית כתבו את המוזיקה עבורה. בהמשך כתב את הספרים "המהלכים על המים", "הולכת עם כמון חוזרת עם זעתר: סיפורי אהבה מרוקאיים", "פנטזיה מרוקאית", "נערה בחולצה כחולה", "המרוקאי האחרון", "זרים", והמחזות "בוזמימה" ו"1948". ספרו תורגמו לאנגלית, צרפתית, איטלקית, ולערבית-מרוקאית (דאריג'ה).

בתו, הסופרת רחלי פליישון, ספדה לו בשיחה עם וואלה תרבות: "מה שהיה מאוד מיוחד באבא שהוא נולד במרוקו, והוא אהב והעריך מאוד את התרבות והאנשים שם, כי הוא ראה את היופי שם. כשהוא הגיע לארץ והכיר את התרבות האשכנזית, הוא העריך גם אותה מאוד וראה את גדולתה. מה שהוא עשה זה פשוט שילוב של שתי התרבויות האלה וזה מה שהיה בו יפה. אנשים מאוד אהבו לדבר אתו ולהקשיב לו כי הוא ידע גם לכבד ולהעריך אותם וגם ידע איך ליצור איזושהי יצירה שכוללת את כולם, גם את האשכנזים וגם את הספרדים. בעצם הוא יצר אותנו, את שלושת הילדים שלו, ואנחנו גם אשכנזים וגם ספרדים ובעצם ישראלים. זה המיקס של הביחד שהוא יצר. בנוסף, הוא התרגש מכל שאבות אבותינו התפללו אלפייים שנה להגיע לארץ ישראל והוא בחייו הפך להיות מי שמגשים את מה שהם חלמו. זו תחושה אמוד גדולה של הנה הם חלמו אבל אני עושה את מה שהם רצו".

"קרה משהו נפלא", מוסיפה פליישון, "עשרה ימים לפני שהוא נפטר הוצאתי ספר עם סיפור העלייה שלו. זו הרפתקה יוצאת דופן של משפחה שנכנסה לאוניית דיג, במטרה להגיע לארץ ישראל, עברה המון הרפתקאות עד שהעבירו אותה לקפריסין ורק שני ילדים מהמשפחה נלקחו באוניה של יתומים לארץ כי רק יתומים יכלו להכנס לארץ. אז הכריזו עליהם כיתומים ואז הם נכנסו לישראל. הוצאתי את סיפור ההרפתקה הזה בהוצאת ידיעות אחרונות ממש עשרה ימים לפני שנפטר. אבא הספיק לראות את אחד העותקים הראשונים של הספר לפני מותו, כשהוא היה בהכרה".

בן שמחון הותיר אחריו שלושה ילדים, נכדים ונינים.

  • עוד באותו נושא:
  • תיאטרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully