וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנן בן ארי לא לבד: 10 שירים על גירושין שיגרמו לכם לבכות לבד ברכב

עודכן לאחרונה: 20.8.2024 / 10:19

שיר האהבה הראשון נכתב כבר לפני 4,000 שנים. מאז נכתבו עוד אלפי שירי אהבה, לרבות אהבה נכזבת. אחרי ההבנה המאוחרת שהלהיט "עטלף עיוור" של חנן בן ארי הוא בעצם שיר על משבר זוגי, חיפשנו את 10 שירי הפרידה הכי טובים שנכתבו. מוזמנים לבכות איתנו או להתעצבן בתגובות

ההיסטוריון היהודי-אמריקאי שמואל נח קרמר היה אחד המומחים הגדולים ביותר בכל הנוגע למסופוטמיה העתיקה, עירק של היום. הוא הצליח לפענח את כתב היתדות השומרי של תקופת הברונזה, ואחראי על לא מעט ממצאים שעזרו לנו להבין את ההיסטוריה של העולם. בין השאר הוא מצא את אחד הממצאים הכי מדהימים בתולדות האריכאולוגיה: השיר העתיק ביותר הידוע לאדם. באופן לא מפתיע, מדובר בשיר אהבה.

"שיר האהבה של שו-סין", נכתב בערך בשנת 2000 לפני הספירה, ובכך הוא מקדים ביותר מאלף שנים את שיר השירים המקראי, המיוחס לשלמה המלך, שנחשב עד אז לשיר האהבה העתיק בעולם.

שיר האהבה של שו-סין. Creative Commons
שיר האהבה של שו-סין כתוב בכתב יתדות שומרי, כפי שהוא מוצג במוזיאון באיסטנבול כיום/Creative Commons

התמה פשוטה. כלתו של המלך האשורי שו-סין שרה על אהבתה אליו, ביום החתונה: "יופייך נהדר, מתוק כדבש, אריה שלי, יקר ללבי; חתני, כבשת אותי, אני עומדת רועדת לפניך; אריה שלי, נלך לחדר המיטות". ד"ר קרמר עצמו סיפר על ההתרגשות שאחזה בו כשהוא הבין מה הוא מצא: "בהתחלה התרגשתי מזה שמצאתי ממצא ששמור בצורה כל כך טובה, אבל ברגע שתרגמתי את המילים הבנתי שמדובר בשיר... קראתי אותו שוב ושוב, אי אפשר היה לטעות, החזקתי בידיי את אחד משירי האהבה העתיקים ביותר שאי פעם כתב בן אנוש".

מאז ועד היום, אין אף נושא שנכתבו עליו יותר שירים מאשר אהבה, לרבות אהבה נכזבת. השבוע התפרסם שחנן בן ארי מתגרש מאשתו הדסה, לאחר שהביאו לעולם שבעה ילדים. בכתבה בוואלה תרבות שפורסמה אתמול מצא ניר יהב רמזים למשבר ביחסים בין בני הזוג בין שירי האלבום, ובעיקר בלהיט "עטלף עיוור".

קויק: חנן בן ארי שר "עטלף עיוור"/אינסטגרם

יכול להיות שבעתיד "עטלף עיוור" יהפוך לאחד מהשירים העבריים הכי מזוהים עם גירושים. אולי. קשה עד בלתי אפשרי לבחור את 10 שירי האהבה הגדולים אי פעם, בעיקר כי מה זו אהבה? באותה מידה אי אפשר באמת לבחור את 10 שירי הגירושין הכי טובים אי פעם. ובכל זאת ניסינו. חלקם עצובים, חלקם זועמים, חלקם אופטימיים, חלקם עדיין מלאים באהבה. זאת לא תמיד נגמרת אחרי הפרידה.

אז מראש נסכים שהרשימה שלפניכם לא מושלמת. אתם יכולים להתלונן על זה בטוקבקים (בטח חלקכם כבר שם), אבל אנחנו יודעים. בחרנו להשתמש רק בשירים שלא מדברים על פרידה רגילה אלא על פרידה משמעותית, סטייל גירושין. וגם הוספנו לעצמנו אתגר ובחרנו חצי מהרשימה בעברית, וחצי באנגלית. אתם יותר ממוזמנים להציע שירים משלכם שלדעתכם היו חייבים להיות ברשימה. לחלופין, אתם יכולים גם פשוט לחשוב רגע על איך זה הרגיש לכל אחת מהזמרות או הזמרים בלב בזמן שהם שרו את השיר בפעם הראשונה.

שלום חנוך - הדרכים הידועות

אפשר היה לבחור בכל שיר מתוך אלבום המופת "חתונה לבנה" של שלום. ואני קורא לו "שלום" כי כולנו קוראים לו שלום. הוא חלק מהפסיפס הזה של סיפור המדינה הזאת. הוא חלק מאיתנו. רובנו לא זוכרים, אם בכלל ידענו, מה השם של גרושתו של שלום, כי היא נדחקה מהנרטיב. זה כוחו של היוצר. היצירה "חתונה לבנה" מספרת בתוך פחות משעה סיפור על אהבה טהורה שמתחילה עם זריחה ראשונה, נשברת כמו תאונה בסלואו מושן, וננעלת מחוץ לשער הברזל. "אין חשש", שר שלום, "פותח דף חדש". זה נשמע קל, אבל המוזיקה מאחורה, עם הסאונד האגרסיבי של לואי להב, לא משאיר מקום מקום לספק: מאחורי הדף החדש הזה מסתתר לא מעט כאב.

טיילור סוויפט - All Too Well

אי אפשר באמת לכתוב רשימת "שירי הפרידה הכי גדולים בהיסטוריה" בלי לכלול את המלכה הבלתי מעורערת של שירי פרידה, טיילור אליסון סוויפט. הבעיה האמיתית היא לבחור רק שיר אחד שלה. בשיר Happiness היא מתייחסת באופן מובהק לגירושין, בשיר We Are Never Ever Getting Back Together היא מתייחסת בצורה כיפית לסוף המוחלט, בשיר So Long, London היא מתייחסת לפרידה מתקופה ומנוף השגרה, בנוסף לפרידה מהאדם. ויש עוד עשרות דוגמאות כאלה. אם בכל זאת חייבים לבחור, אז All Too Well, השיר הארוך ביותר שאי פעם כבש את פסגת מצעד הפזמונים האמריקני, הוא כנראה שיר הפרידה האולטימטיבי, שלוקח אותנו לסיבוב שלם בזיכרון של טיילור מהיחסים שלה ושל השחקן ג'ייק ג'ילנהול - עד לפרידה הכואבת. הגרסה הארוכה של השיר, מלאה בעקיצות ציניות כלפי האהוב לשעבר, מוסיפה לזכרונות נימה בוגרת יותר ומפוכחת יותר. הפרידה הכאיבה לה והשאירה צלקות, אבל היא הרבה יותר שלמה איתה, בלי פילטרים ובלי קיצורי דרך.

מתי כספי - לא ידעתי שתלכי ממני

באלבום השני של מתי כספי המוכר בכינוי "הפעמון" ניתן למצוא את אחד משירי האהבה היפים ביותר שנכתבו בעברית - "ברית עולם". בצד השני של אותו אלבום ניתן למצוא את אחד משירי הפרידה הכי יפים שנכתבו בעברית - "לא ידעתי שתלכי ממני". שניהם הולחנו על ידי כספי, כשאת המילים כתב אהוד מנור המנוח. הקונטרסט בתוך האלבום מזכיר שכמה שהאהבה גדולה יותר, כך הפרידה מכאיבה יותר. מאחורי יצירת השיר מתחבא סיפור משעשע: מתי כספי כתב את הלחן לשיר, וכולם היו מוכנים להקלטת קטעי השירה באולפן - אך הייתה בעיה אחת: אהוד מנור טרם העביר את המילים. בזמן שכספי והנגנים מחכים באולפן, מנור חש לאולפן, וכתב את מילות השיר תוך פחות משעה. מקוצר זמן, השיר הוקלט בטייק אחד, כשלפי האגדה כספי נחשף למעשה לעוצמות של מילות השיר בלייב בזמן שביצע את השיר לראשונה. עד כדי כך הוא סמך על מנור שיתאים את המילים למוזיקה שלו. יש לשיר עשרות גרסאות כיסוי, אבל אף אחת מהן לא קורעת לב כמו המקורית.

בוב דילן - Sara

המוזיקאי המשפיע ביותר של המאה ה-20 נכנס לספרי ההיסטוריה בגלל לא מעט סיבות. שירי המחאה שכתב בסיקסטיז, המעבר שלו ממוזיקת פולק אקוסטית לחשמלית, והדרך שמיזג פואטיקה עם פזמונאות, בצורה ששינתה את הדרך שבה כותבים מוזיקה פופולרית עד היום. העובדה שהוא גם כתב כמה משירי האהבה הכי יפים בכל הזמנים בדרך כלל נשמטת הצידה. אחד מהשירים האלה הוא "שרה", השיר החותם את האלבום "תשוקה" מ-1976. את השיר הוא כתב לאשתו-בנפרד באותה תקופה, שרה. מתוך מאות השירים שדילן כתב בחייו, זה השיר האוטוביוגרפי ביותר, בצורה אותה הוא גם לא יכול להכחיש (דבר שיעשה ללא מעט משיריו האוטוביוגרפיים האחרים בדיעבד). השיר מלא ברמיזות אוהבות לחיי הנישואין של שרה ושלו, וגם זכרונות מגידול הילדים המשותפים. בנוסף חושף השיר חרטות של הכותב: "את חייבת לסלוח לי על כך שאני לא ראוי". דילן יספר בריאיון ל"רולינג סטון" שנים לאחר מכן שהוא לא יודע אם הוא כתב את השיר על שרה כפי שהייתה, או כפי שהיה רוצה שהיא תהיה: "זו הייתה שרה האמיתית או שרה שבחלומות שלי? אני עדיין לא יודע". בלילה שהשיר הוקלט בסטודיו בניו יורק ביולי 1975, שרה, שכבר חיה בנפרד מדילן, הגיעה לאולפן. דילן ניגש למיקרופון ואמר לה: "השיר הזה בשבילך". אף אחד מהנגנים באולפן לא הכיר את השיר, אך הם הצטרפו לדילן שביצע את השיר במלואו בלייב, בצורה גאה ובטוחה. זה היה מספיק. הזוג חזר לחיות יחד. שנתיים אחרי זה הם יתגרשו בכל זאת. ככה זה.

חוה אלברשטיין - הרי את מותרת

אף אחד לא שלט באמנות דיוק הרגש כמו המשורר דוד אבידן. "הרי את מותרת לכל אדם", המשפט המפורש משטר הגט, המוכר לכל זוג שהתגרש ברבנות, מופיע כבר בכותרת השיר ומבשר את סופו הבלתי נמנע. מדובר בשיר על זמני ואוניברסלי, שמצליח לתאר בצורה המושלמת ביותר את קריסת הזוגיות עד הסיפא המושלמת: "מַה שֶּׁהָיָה הָיָה וּמַה שֶּׁעָבַר עָבַר". השיר זכה למספר ביצועים שונים על ידי אמנים שונים, אך אין תחרות לגרסאות של חוה אלברשטיין (שבעצמה ביצעה אותו בכמה לחנים שונים) שמצליחה להוסיף אהבה וקצת מתיקות הומוריסטית לפרידה הכואבת.

ג'ורג' הריסון - So Sad

פטי בויד הייתה האישה הכי יפה בלונדון כשג'ורג' הריסון מהביטלס הציע לה להתחתן איתו. היא עדיין הייתה האישה הכי יפה בלונדון כשאריק קלפטון התאהב בה, כשהייתה כבר נשואה לחברו הטוב ביותר. סיפור האהבה המשולש הזה סופר מספיק פעמים (כולל באתר הזה), כמו גם העובדה שעל פטי בויד נכתבו כמה משירי האהבה היפים בכל הזמנים. Something של הביטלס, שכתב ג'ורג'. ו-Layla ו-You Look Wonderful Tonight של אריק. אלא שעל פטי נכתב גם אחד השירים העצובים ביותר אי פעם, שיר הפרידה של ג'ורג' מאהובת נעוריו. השיר So Sad נכתב מהזווית של גבר שהשלים עם הגירושין, אבל זה לא אומר שעצוב לו, מאוד, על כך שאי אפשר להתחיל את הכל מההתחלה.

הכל עובר חביבי - בלוז מדרגות הרבנות

אף רשימה על שירי גירושין לא תהיה שלמה בלי הלהיט הענק של "הכל עובר חביבי". האגדה מספרת ששלומית אהרון לא אהבה את השיר, אך צדי צרפתי שכנע אותה לבצע אותו. איזה מזל שהוא עשה את זה. התוצאה היא לא רק אחד מהשירים הכי שמחים שנכתבו אי פעם על גירושין (מהזווית של מאהבת שמחכה שהאהוב שלה יקבל גט) אלא בכלל אחד משירי הבלוז התיאטרליים, שמציג את אהרון בשיא כוחה כזמרת. את מילות השיר כתב העיתונאי המנוח אמנון דנקנר, והלחין יובל דור, בעלה של אהרון באותה תקופה. ח"י שנים אחר כך דור ואהרון ייפגשו ברבנות ויתגרשו, לא ידוע כמה ריקודים היו שם, אם בכלל.

פליטווד מאק -Go Your Own Way / Silver Springs

בכתבה הזאת לא נוכל לצלול לסיפורי האהבה/פרידה המטורפים בתוך "פליטווד מק", שהפכו את האלבום שלהם "שמועות" לאחד מהאלבומים האהובים בהיסטוריה. הרבה לפני שטיילור סוויפט נולדה, פליטווד מק ידעו להכניס רמזים מתוך החיים האמיתיים של חברי הלהקה לשירים שלהם, ונתנו למעריצים הצצה לתוך חדר המיטות שלהם. לצדו של המתופף מיק פליטווד, הלהקה הייתה מורכבת משני זוגות: ג'ון וכריסטין מקווי, ולינדזי בקינגהאם וסטיבי ניקס. שני הזוגות עברו תהליך של פרידה בזמן יצירת האלבום, דבר שהשפיע על התוצר הסופי. מכיוון שמדובר באחד האלבומים האהובים בהיסטוריה של המוזיקה הפופולרית, אפשר לקבוע שלפחות אמנותית, הפרידה עשתה לכולם רק טוב. דמיינו איך זה הרגיש לסטיבי ניקס לשיר את הפזמון של "Go Your Own Way" שכתב בן הזוג שלה מזה 8 שנים, אחרי שהוא שר לה בצורה פסימית את שורת הפתיחה: "לאהוב אותך זה לא הדבר הנכון לעשות, איך אני יכול לשנות את מה שאני מרגיש?". ניקס עצמה כתבה שיר תגובה מדהים בשם "Silver Springs", שמשום מה לא נכנס לאלבום (לא חסרות ברשת תיאוריות קונספירציה לסיבה האמיתית). ניקס שרה שם מילים אוטוביוגרפיות שקשה לברוח מהן, אפשר להבין למה בקינגהאם לא רצה את השיר באלבום: "יכולתי לאהוב אותך, אבל לא נתת לי, אני אעקוב אחריך, עד שהצליל של הקול שלי ירדוף אותך - אתה לעולם לא תברח מהצליל של האישה שאהבה אותך".

דפנה ארמוני - אוהבת אותך עוזבת אותך

שלום חנוך אחראי לכמה משירי האהבה היפים ביותר שנכתבו בעברית. ניתן להניח שבמרוצת השנים נכנסו מתחת לחופה אלפי ישראלי כששיריו מתנגנים ברקע. "קח לך אישה", "גיטרה וכינור", "אהבת נעוריי" ועוד שירים הוכיחו שמדובר ברומנטיקן חסר תקנה. זו גם הסיבה שהרשימה הזאת מתפארת בשני שירים פרי עטו. רק מי שיודע לאהוב בגדול, יודע להיפרד בעוצמות כאלה. שלום כתב את מרבית שירי אלבום הבכורה של דפנה ארמוני, שהייתה בת זוגו דאז. את השיר כתב שלום אחרי סיומה של מערכת יחסים ארוכה, והפעם במקום לכתוב מהזווית הגברית הוא נתן לקול הענק של ארמוני להמריא עם אחד הפזמונים הנשיים הכי חזקים שנכתבו פה. השיר אמנם נכתב על ידי גבר, אבל הוא הצליח לתמצת את הלבטים הנשיים לקראת גירושין בצורה מושלמת: "אם בכל זאת אני לא טועה, אולי כמו כל אישה נשואה, חשוב שאדע אם אני מפסידה - ומה המחיר".

אבבא - The Winner Takes it All

כמו במקרה של פליטווד מק, גם להקת "אבבא" נאלצה להתמודד עם פרידה בין חברי הלהקה, שזלגה לתוך היצירה שלהן. וכך הסולנית אנייטה פלטסקוג אחראית על קטעי השירה הנוגים, שכתב ביורן אולבאוס על הליך הגירושין של השניים, אחרי שבע שנים ושני ילדים. אולבאוס עצמו הכחיש לימים שהשיר אוטוביוגרפי: "זה שיר על גירושין, אבל הוא בדיוני לחלוטין - כי הדבר היחיד שאני יכול להגיד זה שבמקרה שלנו לא היה מנצח או מפסיד". מאידך, הודה ביורן, שבפעם הראשונה שאנייטה קראה את המילים של השיר, הדף התמלא בדמעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully