וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ז'אקו ארליך, מחלוצי הקולנוע הישראלי, הלך לעולמו בגיל 93

עודכן לאחרונה: 20.8.2024 / 12:59

ארליך, שהיה מעמודי התווך של הקולנוע הישראלי, ערך סרטים מכוננים כמו "סאלח שבתי" ו"שלושה ימים וילד". הוא נודע בעיקר בזכות הטרילוגיה התיעודית פורצת הדרך על השואה, שיצר יחד עם חיים גורי ודוד ברגמן, ושזכתה להכרה בינלאומית

ז'אקו ארליך. עמוד היוטיוב של יד ושם, צילום מסך
יהי זכרו ברוך. ז'אקו ארליך/צילום מסך, עמוד היוטיוב של יד ושם

ז'אקו ארליך, עורך קולנוע פורץ דרך וממייסדי הקולנוע הישראלי, נפטר היום (יום שלישי) בגיל 93. ארליך, יליד שטרסבורג 1931, שרד את השואה בצרפת ובשווייץ ועלה לישראל ב-1949.

ארליך התפרסם בעיקר בזכות הטרילוגיה התיעודית פורצת הדרך על השואה, אותה יצר יחד עם המשורר חיים גורי ודוד ברגמן. הטרילוגיה, שכללה את הסרטים "המכה ה-81" (1974), "הים האחרון" (1979) ו"פני המרד" (1985), נחשבת לאבן דרך בתיעוד השואה בקולנוע הישראלי. "המכה ה-81" אף היה מועמד לפרס האוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר בשנת 1975.

הטרילוגיה התאפיינה בגישה ייחודית לתיעוד השואה, תוך שימוש בחומרי ארכיון נדירים ועדויות מקוריות ממשפט אייכמן, ללא קריינות או ראיונות ישירים. "התמונות צריכות לדבר מתוך עצמן", אמר ארליך לפני כשנתיים בריאיון לאתר ארכיון הסרטים הישראלי.

לצד עבודתו על הטרילוגיה, ארליך ערך סרטים ישראליים מובילים כמו "סאלח שבתי" של אפרים קישון ו"שלושה ימים וילד" של אורי זוהר. הוא החל את דרכו המקצועית בפריז, שם עבד במחלקת האפקטים המיוחדים של סטודיו סנט לו והיה מעורב ביצירת אפקטים לסרטים הוליוודיים, כולל "היום הארוך ביותר" שזכה באוסקר על אפקטים מיוחדים.

ארליך ראה בטרילוגיה על השואה את פסגת הישגיו המקצועיים, ותיאר אותה כ"חשובה רגשית לאין שיעור מכל שאר מה שעשיתי". העבודה על הפרויקט נמשכה למעלה מ-15 שנים. לצד הקריירה הקולנועית המפוארת, ארליך היה גם צייר מוכשר והמשיך ליצור אמנות פלסטית לאורך חייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully