וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברהנו טגניה עיתונאי חרוץ, אבל הוא ממש זקוק לחזור לשיעורי אזרחות

עודכן לאחרונה: 6.9.2024 / 12:30

למה בעצם המשטרה צריכה למנות דובר חדש ושנוי במחלוקת כשיש לה עיתונאים כמו טגניה שדואגים לה כל כך יפה בערוץ המשפיע בישראל?

משפחות חטופים מפגינות מול מצודת זאב בתל אביב.4 בספטמבר 2024/מטה משפחות החטופים

באולפן של חדשות 12 יושבים שני אנשים, כתב משטרה מוכר וג'ינג'י צעיר עם גופיה קרועה. המגיש, גיא פלג, שמחליף את עודד בן עמי ב"שש" שואל אותם שאלות. הם עונים. ברקע רואים את המעצר של הג'ינג'י. עידו בורל שמו. פעיל קבוע במחאה למען משפחות החטופים. עוזר פרלמנטרי של סגן יו"ר הכנסת. ילד טוב חיפה. בסרטון רואים אותו עומד בתוך השטח המגודר חוטף מכות משוטרים כשהוא חמוש בטלפון נייד. הוא לא נראה איש כבד במיוחד, ובכל זאת מספר לא מבוטל של שוטרים ניגש כדי להכניע את הג'ינג'י החביב שסך הכל יצא להפגין למען החזרת החטופים שלנו הביתה. בזמן שהוא משחזר את האירוע האלים, כתב המשטרה מתחיל לנזוף בו. הוא עדיין לובש את הגופיה שנקרעה לו מכך שהשוטרים גררו אותו על הכביש, כשהכתב מסביר לו שנהגו בו "בכפפות של משי". הכתב, ברהנו טגניה שמו, הופתע לשמוע שלא סיפרו למפגין החוצפן שההפגנה שהוא השתתף בה לא חוקית.

לפי עמוד הוויקיפדיה שלו, אביו של ברהנו טגניה היה מורה ומנהל בית ספר. זה מוזר, כי אם יצא לכם לראות דיווחים של טגניה מהפגנות בשנתיים האחרונות עולה מהן מסקנה די עגומה: ברהנו טגניה זקוק לשיעורי רענון באזרחות. יכול להיות שהוא עיתונאי חרוץ ושקדן, אבל ברגע שאני רואה כתב משטרה פולט את המילים "הפגנה לא חוקית" אני מבין שאין לו מושג בסיסי ביסודות הדמוקרטיה. למעשה, אם כבר משהו צריך להיות "לא חוקי" זה שימוש של עיתונאים במושג הזה.

נתחיל מהסוף: אין דבר כזה הפגנה לא חוקית. כלומר, יש - בדיקטטורות. רודנים לא אוהבים שמפגינים נגדם ולכן הם קובעים שהפגנות הן לא חוקיות. בדמוקרטיות, ונכון לכתיבת שורות אלה ישראל עדיין מחשיבה את עצמה לכזאת, זכות ההפגנה היא זכות יסוד. בהיעדר חוקה, בישראל ניתן להסתמך על כמות בלתי מבוטלת של פסיקות בית משפט שהכירו בזכות הבסיסית הזאת.

בישראל כן יש מושג חוקי של "התקהלות אסורה". מתי זה קורה? כשקצין משטרה מחליט שיש חשש שהמפגינים "יפרו את השלום" (כך בלשון החוק). החוק מתייחס לשלב בו הפגנה הופכת להתפרעות בשלב בו "יש בהתקהלות כדי להטיל אימה על הציבור". בשלב זה, לפי החוק בישראל, קצין משטרה צריך לתקוע בחצוצרה (בחיי), כדי להודיע למפגינים להתפזר בשקט.

חצוצרה. החוק מדבר על חצוצרה. במידה ואין חצוצרה, החוק קובע כי ניתן לשרוק במשרוקית. אם זה נשמע לכם ארכאי זה בגלל שזה ארכאי. החוק מבוסס על החוק הקולוניאלי שהנהיגו הבריטים בארץ ישראל בשנות ה-30 של המאה הקודמת. בקיצור, ככה הבריטים רצו לדכא הפגנות של יהודים בארץ ישראל המנדטורית. חיפוש בגוגל ימצא לכם ציורים מהמאה ה-19 מאירועים רבי משתתפים בלונדון, שם תוכלו לראות את חלק מהשוטרים אוחזים בחצוצרה בדיוק מהסיבה הזאת. זה גם החוק המאוד כללי שמתיר לשוטרים לעצור, באלימות, הפגנות בישראל של היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ברהנו טגניה. קשת 12, צילום מסך
ברהנו טגניה ועידו בורל/צילום מסך, קשת 12

בחזרה להווה: מותר לכל אזרח להפגין. המושג "הפגנה לא חוקית" פשוט לא קיים בלקסיקון של אף דמוקרטיה. יש הפגנות שמאתגרות את הדמוקרטיה. הפגנות שבבסיסן קריאה לאלימות או פרובוקציה. יש הפגנות שמידרדרות להתפרעויות ולכן הופכות להתקהלות אסורה. חסימת כבישים למשל, היא אסורה. לחילופין הפגנות בשעות הלילה עשויות לעבור על חוק הרעש, ולכן יש לפזר אותן. יש הפגנות ברישיון, ואז צריך לעמוד בתנאי הרישיון. ומצד שני, וזו נקודה קריטית, לא צריך רישיון בשביל להפגין, מכיוון שכאמור, מותר לכל אחד להפגין.

בחזרה לברהנו טגניה, שבשנתיים האחרונות עושה עבודת שטח מרשימה של סיקור ההפגנות בתל אביב. אני לא ציני, זו עבודה לא פשוטה. בשטח, בחום הכבד, עם רעש של זמבורות וריח של גללי סוסים משטרתיים מסביב. ובכל זאת, בזמן שעיתונאים רבים מביאים תיעודים מטורפים של אלימות משטרתית, לעתים ללא שום סיבה מעבר להרתעה, ברהנו תמיד מביא את הצד של המשטרה למסך. בתמימות מעיקה כמעט: "במשטרה יודעים להגיד ש", או "מהמשטרה מוסרים לי ש" - אף פעם אין דיווח ענייני של מה שהעיניים שלו ראו. שוטר יכול לדחוף מפגין מול הפרצוף שלו, והוא יחפש קודם לשמוע את התירוץ של הדובר לפני שהוא יגיד: "שוטר מזמבר פה לאיזה ילד את הצורה בלי סיבה".

בהפגנת הענק ביום ראשון, ברהנו עמד לו בנינוחות על כביש איילון החסום ודיווח על כך שעשרות מפגינים מתחילים לרדת אל הכביש. באותו הזמן עמיתים שלו מעיתון "הארץ" נדחפו והושפלו על ידי שוטרים למרות שלבשו תג עיתונות בולט על בגדיהם. את ברהנו לא דחפו למרות שעמד על איילון. למה? נסתרות דרכי השם.

"מסע ההפקרה" לזכרם של 27 החטופים, כיכר הבימה. אורי סלע
הפגנות בתל אביב/אורי סלע

בזמן הדיווח נעמדו ליד טגניה מפגינים נלהבים שהצליחו לפרוץ לאיילון וניסו לומר מילים למצלמה, אך הכתב החרוץ נזף בהם שיפסיקו להפריע לו ולבסוף החזיר את השידור לאולפן כי סירב לתת להם במה. אם באמת מדובר בפורעי חוק אלימים, איזה מין כתב פלילים לא ירצה לדבר איתם בשידור חי? למה למנוע מהצופים לשמוע את הצד של המפגינים ממקור ראשון? למה בעצם המשטרה צריכה למנות דובר חדש ושנוי במחלוקת כשיש לה עיתונאים כמו טגניה שדואגים לה כל כך יפה בערוץ המשפיע בישראל?

לא ברור מה השתנה אצל טגניה, שבעבר ידע לבקר את המשטרה כשצריך, ובהרצאות שהוא מעביר הוא מספר על הדיסוננס שהיה לו בזמן סיקור ההפגנות של יוצאי אתיופיה. לפתע, כשההפגנות הן למען החזרת חטופים מהשבי או שמירה על הדמוקרטיה, טגניה הפך למעריץ מספר אחד של אותם שוטרים שפוצצו במכות את יוצאי אתיופיה בהפגנות, הכל כך מוצדקות ההן.

דווקא בתקופה בה אמון הציבור במשטרה הפך לרעוע כל כך, טגניה מחליט פשוט לא לעשות את העבודה שלו. המפגין עידו בורל ציטט את ראש השב"כ כשאמר ש"אין בישראל משטרה", והוסיף שהשוטרים האלימים בהפגנות הם פשוט מליציות של בן גביר, והזכיר שבעבר בן גביר עצמו דיבר בשבח חסימות כבישים, ולכן הוא צבוע כשהוא לא מאפשר היום לחסום כבישים. גיא פלג שאל שאלות הוגנות, והסביר שאי אפשר לצפות מהמשטרה להכיל חסימת כביש כמו איילון במשך שעות - אך טגניה השתולל בתגובה והבהיר למפגין: "אם זה באמת היו מליציות של בן גביר, לא היו נותנים לך לחסום כביש שניה". ראוי להזכיר שבורל בכלל לא נעצר באיילון, אלא בשטח שהשוטרים עצמם הגדירו שמותר להפגין בו.

באולפן מול גיא פלג, ברהנו עוד ניסה להוכיח שהוא "מבקר" את המשטרה, והודיע שהוא מתנגד להחלטה של המשטרה לשלול רישיונות נשק ממפגינים שייעצרו על תקיפת שוטר. אשכרה? זו הביקורת שלך? שאנשים שחשודים במעשה פלילי לא יוכלו להחזיק נשק? זה לא האובייס? גיא פלג הגיב בציניות שזה מפתיע אותו שהמשטרה של השר איתמר בן גביר תרצה לקחת נשק מהאזרחים, וטגניה - שהבדיחה פשוט עברה לו מעל הראש - הסביר את הרציונל של המשטרה (לשם שינוי, זה באמת נשמע רציונלי, ולא ברור למה טגניה התעקש שהוא "מבקר" את ההחלטה).

כל זה כמובן לא מקרי. ביולי 2023 ברהנו טגניה הביך את עצמו ואת כלי התקשורת שהוא מייצג כשהגיע בהזמנת המשטרה לעשות סיבוב במכת"זית כאילו מדובר במתקן שעשועים חדש בסופרלנד, ולא בכלי דורסני שבא לפגוע במפגינים שבאותם ימים הפגינו למען הדמוקרטיה. כיום, בזמן ההפגנות הכי מוצדקות בתולדות המדינה, ולבטח הכי מוסריות - למען החזרת חטופינו הביתה - טגניה ממשיך להתייצב בצד של המכת"זית. כעת, כשמשטרת תל אביב מתכוונת לפזר בואש על המפגינים, זו נראית כמו החלטה נכונה. אין מספיק אבקת כביסה בעולם שתוציא את הסירחון הזה מהבגדים. ועדיין עדיף להיות בצד המסריח של ההווה, מאשר בצד הלא נכון של ההיסטוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully