וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שרנו למען החטופים בטמפרטורה מתחת לאפס, עם אצבעות קפואות ולב בוער"

יותם זיו

8.9.2024 / 13:17

תום אורן, שיחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-30, נחשב ל"ילד הפלא" של הג'אז הישראלי. עם הישג היסטורי חסר תקדים והופעות עם אגדות ג'אז, הוא יגיע להופיע ביום שלישי בישראל. בריאיון לוואלה תרבות הוא נזכר במופע למען החטופים בניו יורק ומספר על הקשר עם אבי נשר

טבח 7 באוקטובר תפס את המלחין והפסנתרן תום אורן בניו יורק. "לקח לי זמן להבין את ממדי האסון. התמונה הנוראה הלכה ונעשתה ברורה יותר, ואנחנו חיזקנו אחד את השני מקרוב, ואת המשפחות והחברים בארץ מרחוק", נזכר אורן. לדבריו, המוזיקאים הישראלים מצאו נחמה במוזיקה: "ישבנו שעות כל פעם בדירה אחרת, שרנו וניגנו מוזיקה ישראלית", סיפר. בתחילת ינואר, החיזוק המוזיקלי הזה יצא מחוץ לבית, לאוויר הקר של החורף בניו יורק.

במסגרת פרויקט הגברת המודעות לחטופים הישראלים בשבי החמאס, הוצב בכיכר וושינגטון בעיר ה"פסנתר הצהוב", המיזם של עידית אהל, אימו של הפסנתרן אלון אהל, פסנתרן מוכשר בן 22, שנחטף מפסטיבל הנובה. "מאחורי המיזם המקסים של עידית עמד הרצון לשלוח לאלון ולשאר החטופים מסרים של חיזוק ואהבה - עם הפסנתר שכל כך אהב לנגן בו", מציין אורן.

ביום ראשון בבוקר, כשכמה קרני שמש החלו לבצבץ מבין העננים, התקבצו בכיכר ליד הפסנתר הצהוב כמה פסנתרנים ישראלים ואורן ביניהם. "הגענו כדי לנגן למען החטופים והשבתם הביתה. בטמפרטורה מתחת לאפס, באצבעות קפואות ולבבות בוערים, ניגנו מהבוקר עד הערב. בצהריים הצטרף גם דויד ברוזה. ליוויתי אותו כששר את 'יהיה טוב' ו'מתחת לשמיים': השירים תפסו עצמה של המנון והקהל שר יחד איתנו בהתרוממות רוח".

בשעות אחר הצהריים החלה להתארגן מול הישראלים והפסנתר הצהוב, הפגנת נגד פרו-פלסטינית כשחגורה של שוטרים ואנשי ביטחון חצצה בין שני המחנות - המוזיקאים הישראלים הפנו את הרמקולים לכיוונם. "ניגנו ושרנו לעומתם את, 'אין לי ארץ אחרת', ולבסוף - 'התקווה'. היה ברור לכל מי צועק סיסמאות חלולות רוויות שנאה - ומי שר ומפזר אהבה", נזכר אורן.

תום אורן. יח"צ,
תום אורן ודויד ברוזה/יח"צ

תום אורן שיחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-30 נחשב ל"ילד הפלא" של הג'אז הישראלי. הוא גדל בבית מוזיקלי ומנגן בפסנתר כמעט מיום היוולדו. השמיעה האבסולוטית שלו אפשרה לו, עוד לפני שהלך לגן, לנגן משמיעה בלבד שירי ילדים, מנגינות מפסקול של משחקי מחשב וסדרות בטלוויזיה. אבל זה לא ה"פלא" היחיד אצלו. אורן החל לקרוא ולכתוב תווים במקביל ליכולת שלו לקרוא ולכתוב אותיות בשפה העברית. מאז המשיך ללמוד מוזיקה קלאסית וג'אז עם מורים פרטיים ובמוסדות מוזיקליים בישראל. הוא המשיך את לימודי המוזיקה שלו ב"ברקלי" בבוסטון ועוד בטרם סיומם הצטרף לרביעייה של הסקסופוניסט אלי דג'יברי, מבכירי סצינת הג'אז הישראלית ואחד מהישראלים המצליחים בג'אז העולמי ומי שהופיע פעמיים בחגיגות יום הג'אז הבינלאומי בבית הלבן.

ב-2018 אורן נכנס "לספרי ההיסטוריה" של הג'אז הישראלי והעולמי גם יחד. את מה שהשיג הפסנתרן הישראלי בגיל 24, השיגו מעט מוזיקאי ג'אז בעולם, ועד כה, אף לא ישראלי אחד. מדובר בתחרות החשובה והיוקרתית ביותר של הג'אז העולמי, שאת חשיבותה לעולם הג'אז ניתן לדמות למשמעות של זכייה באוסקר בתעשיית הקולנוע. מעבר לפרסום ולהכרה בו, התחרות היוקרתית זיכתה אותו ב-25 אלף דולר ובחוזה הקלטות באחד הלייבלים המובילים בארה"ב - "קונקורד". אלבום הבכורה שלו שהוקלט ב"קונקורד" יצא ב-2021 וכלל עיבודי ג'אז לשיריה של אימו, המוזיקאית דורלי אורן חזון.

עוד בטרם יצא האלבום, אורן החל לכתוב את המוזיקה לפס הקול של סרטו עטור השבחים של הבימאי אבי נשר, "תמונת ניצחון". לביצוע של החלקים התזמורתיים, נעזר אורן בחבריו הג'אזיסטים מהביג-בנד של קונסרבטוריון שטריקר בתל אביב, בניצוחו של יובל כהן.

בימים אלו קפץ אורן לביקור מולדת קצר כדי לנגן בפעם הראשונה מול קהל ישראלי את המוזיקה שלו - קטעים חדשים שהקליט בניו יורק לקראת אלבומו החדש שייצא בחודשים הקרובים. הטריו שלו, על טהרת מוזיקאים ישראלים צעירים, הגיעו איתו מניו יורק: עילם פרידלנדר, בס ואביב כהן בתופים.

מה יהיה בהופעה שלכם בתל אביב?

"קודם כל, למרות שמדובר באלבום טריו שני, הוא מרגיש כמו אלבום ראשון. בגלל שבשונה מהאלבום הקודם, שהיה עיבודים ללחנים של אימי, באלבום החדש אנחנו מנגנים מוזיקה שלי. בחרתי את הקטעים בקפידה, ואני מצפה לשתף גם את הסיפורים מאחוריהם בבוא העת".

למרות שהוא מנגן מאז שהוא זוכר את עצמו וזוכה להערכה גדולה בישראל, הזכייה בתחרות היוקרתית בעולם הג'אז הזניקה את הקריירה שלו במהירות. במובן הזה הוא לא היחיד. כמה מכוכבי הג'אז הגדולים בעולם לרבות הסקסופוניסט ג'ושוע רדמן, החצוצרן אמברוז אקינמוסיר, הזמרת ססיל מקלורין סלוונט והפסנתרן טיגראן חמסיאן. חייבים חלק ניכר מההצלחה שלהם למקום הראשון בו זכו.

עם מסתכלים על שמות צוות השופטים שהעניק לאורן את המקום הראשון, אפשר להבין כמה עמוק נטועה התחרות הזו בסצינת הג'אז העולמית, שכן שפטו בתחרות כמה מטובי מפסנתרני הג'אז בעולם.

מה השתנה בחייך כמוזיקאי מאז הזכייה בתחרות?

"הזכייה בתחרות הובילה אותי למקומות סוריאליסטיים. כבר מהרגע הראשונה שאחרי ההכרזה, הבנתי שחלק מהפרס הוא נגינת הקטע האחרון של הערב יחד עם הרכב אגדי, שכולל את השופטים בתחרות ומוזיקאים נוספים שהיו ועדיין הגיבורים שלי. כשהגעתי לניו יורק לפני שנתיים, היה לי צ'אנס להיפגש ולדבר שוב עם כמה מהשופטים, שכל אחד מהם הוא אמן ענק. לא פחות חשוב זו חותמת האיכות שהמקום הראשון מאפשר שפותחת דלתות בניו יורק. כך זכיתי להופיע עם הטריו שלי והמוזיקה שלי באחד המועדונים החשובים בעיר - דיזי'ס קלאב בלינקולן סנטר, זה היה הערב בלתי נשכח".

ב-2017 כשעדיין למד במגמת הג'אז ב"ברקלי", התנסה הפסנתרן הצעיר לראשונה בחייו בנגינה עם אחד מאלילי נעוריו - הסקסופוניסט אלי דג'יברי. "אלי דג'יברי הוא גיבור שלי ושל חבריי עוד מימי התיכון. כשקיבלתי הזמנה לאודישן לא רשמי בבית שלו ביפו, חיכיתי בהתרגשות ענקית במשך חצי שעה מחוץ לביתו, רק כדי לדפוק על הדלת בדיוק בזמן".

מאז אורן אייש את עמדת הפסנתרן באלבום רביעייה של דג'יברי וניגן אותו בהופעות רבות. "אחרי שמונה שנים שאני מופיע ומקליט עם אלי, ההתרגשות לא חלפה". אלי דג'יברי, מצדו, אוהב לעבוד עם מוזיקאים צעירים: "בעיני זה סוג של ווין ווין. אני משתף אותם בראייה שלי על דברים, בגלל הניסון שלי, אבל באותו זמן אני גם מקבל מהם את הכישרון ואת רוח הנעורים שלהם, זה מחייה את המוזיקה שלי".

גם אבי נשר, במאי הסרט "תמונת ניצחון" שופע מחמאות למוזיקאי הצעיר: "תום אורן הוא עילוי מוזיקלי. פניתי אליו בגלל שהסרט מתרחש בשנות ה-40, הסווינג והביג-בנד היו פופולריות מאוד וידעתי שהז'אנר בא לו בקלות. תהליך העבודה עם תום היה קסום בעיני והחל דרך התמה המרכזית של הסרט שיש לה חשיבות רבה. ממנה התחילה העבודה המשותפת שלנו על פס הקול. יומיים אחרי שהסברתי לתום את החשיבות והמשמעות שלה הוא התקשר אלי ואמר לי שסיים לכתוב אותה. כשהוא ניגן לי אותה בפעם הראשונה הוקסמתי. הוא כתב מוזיקה יפהפייה ומאוד קולנועית. אני בטוח שהוא יהיה מלחין גדול של מוזיקה לסרטים אם ילך בדרך הזו".

פעם ראשונה שאתה כותב מוזיקה לסרט, איך הרגשת?

תום אורן: "אבי עשה לי קורס בזק מדהים. הוא 'סטורי טלר' ומוזיקאי בנפשו. למרות שהוא במאי קולנוע, הוא דיבר איתי במונחים מוזיקליים. העבודה איתו הייתה מעוררת השראה ברמות הגבוהות ביותר. אני מתרגש מהעובדה שאת התוצאה המוזיקלית אפשר לשמוע גם בנטפליקס ובאלבום הפסקול שיצא בהפצת סוני. לאחרונה אני חושב הרבה על הסרט שלו. לצערי הרב הוא רלוונטי מאוד לימינו. אבי מתאר בסרט את מלחמת העצמאות שהתנהלה במקביל בשתי חזיתות, כמו המלחמה שמתנהלת כעת: המלחמה בשטח - ומלחמת יחסי הציבור, שבה כל צד מבקש להפיק תמונת ניצחון".

seperator

תום אורן יופיע ב-10.9 במועדון ה"גריי" בתל אביב

  • עוד באותו נושא:
  • ג'אז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully