וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציור המפורסם של ואן גוך הסתיר סוד שנחשף רק 100 שנים לאחר מכן

23.9.2024 / 0:03

"ליל כוכבים", ציור השמן המפורסם של וינסנט ואן גוך, טומן בחובו פרט מידע מפתיע שהמדענים חשפו אותו רק 100 שנים לאחר שצויר

הציור ":ליל כוכבים" של ואן גוך במוזיאון המומה/@themuseumofmodernart

"ליל כוכבים", אחד מציורי השמן המפורסמים ביותר של הצייר ההולנדי וינסנט ואן גוך משנת 1889, תואם להפליא את העקרונות האסטרונומיים של השמיים שלנו, כך גילו חוקרי מדעי האטמוספירה לאחרונה. הציור, המוצג כיום במומה, המוזיאון לאמנות מודרנית שבניו יורק, מרמז על כך שהאמן הקדים בהרבה את המוחות המדעיים של המאה ה-19.

המדענים מאמינים כי משיכות המכחול המודגשות של ואן גוך נראות מחושבות ומטרתן להציג כתמי זרימת אוויר בלתי אחידה ובלתי נראית, הידועה בשם זרימה טורבולנטית, שגורמת לשינויים בחזות של שמי הלילה. למרבה הפלא, הוא צייר את הציור באור יום בסטודיו ללא חלונות, לפי Artnet - הציור מתאר את הנוף הנשקף מחלון חדרו של ואן גוך בסנטוריום הפסיכיאטרי שבו שהה בשל דיכאון, בעיירה הצרפתית סן רמי שבפרובאנס.

כעת, חוקרים שפרסמו את הממצאים ב-Physics of Fluids, זיהו את מה שהם תיארו כ"זרימה טורבולנטית נסתרת" בציור הכוכבים של ואן גוך. נראה שהאמן "ידע" על עקרונות בדינמיקה של נוזלים שלא הויו מוכרים למדע עד כמעט 100 שנים מאוחר יותר - כמו סולם לתנועת האנרגיה האווירית שתוכנן על ידי המתמטיקאי ג'ורג' בצ'לור ב-1959.

"קנה המידה של משיכות הצבע שיחק תפקיד מכריע", אמר הסופר והמדען יונגשיאנג הואנג, "עם תמונה דיגיטלית ברזולוציה גבוהה, הצלחנו למדוד במדויק את הגודל הטיפוסי של משיכות המכחול ולהשוות אותן לסולמות הצפויים מתיאוריות הזרימה הטורבולנטית".

דיוקן עצמי של וינסנט ואן גוך מ-1889. Everett Collection, ShutterStock
ואן גוך ידע לפני כולם?/ShutterStock, Everett Collection

מעבר לכך, מחקר משנת 2019 הציע שהוא התייחס לזרימה טורבולנטית לא רק באטמוספירה, אלא גם בכוכבים במרחק שנות אור. מחברי המחקר הנוכחי בחנו סוגים שונים של משיכות מכחול בנסיבות דומות כמו עלים מתנפנפים ברוח כדי לסווג תנאי רוח אטמוספריים כמו צורתה והאנרגיה שלה. גורמים אחרים לגבי בהירות בתוך צבעים שונים נבדקו גם הם ביחס לאנרגיית התנועה. מה שהם למדו יותר מכל בעזרת הניסויים - כולל מבט על 14 הצורות המסתובבות של "ליל כוכבים" - היה כיצד לוואן גוך היה קשר מוזר לתנועת האדמה הטבעית והשמיים שלנו.

"זה חושף הבנה עמוקה ואינטואיטיבית של תופעות טבע", אמר הואנג, "הייצוג המדויק של הזרימה הטורבולנטית של ואן גוך עשוי להגיע מלימוד תנועת העננים והאטמוספירה או תחושה מולדת כיצד ללכוד את הדינמיות של השמיים".


עוד בנושא:
בתוך כרית עם דם, בשקית איקאה: החזרה המוזרה של הציור הגנוב של ואן גוך

חוקרים חושבים שהם יודעים מה באמת הרג את ואן גוך

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ציור ליל כוכבים של ואן גוך. Creative Commons
ציור ליל כוכבים של ואן גוך/Creative Commons
תנועות משיכות המכחול של ואן גוך נותחו במחקר. Yinxiang Ma/Xiamen University, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תנועות משיכות המכחול של ואן גוך נותחו במחקר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, Yinxiang Ma/Xiamen University

העבודה המרחבית והבהירות המכוונת נמצאו בהתאמה לתנועות בפועל של האטמוספירה בקנה מידה של האנרגיה המונעת בתנועה שלה - הידועה מדעית כחוק קולמוגורוב משנת 1940. במיוחד מנקודת מבט אקדמית, "ליל כוכבים" בולט בבהירות המתפזרת לאורך הציור יחד עם הדקויות של הזרימה הטורבולנטית שהוזכרה לעיל מהאטמוספירה.

כעת, הצוות בוחן את יצירת המופת של ואן גוך כדי לחשב מחדש מה אנו יודעים על הרעיון של זרמי אוויר ותופעות קשורות. "נראה שהגיע הזמן להציע הגדרה חדשה של זרימה טורבולנטית כדי לאמץ יותר מצבים", אמר הואנג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully