וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבקה קרמר, כוכבת הצ'יזבטרון ("הן אפשר"), מתה בגיל 94

עודכן לאחרונה: 30.9.2024 / 11:00

קרמר שרה סולו בכמה מהלהיטים הגדולים של הלהקה הצבאית, בהם "זה הכול עניין של אופי" ו"שיר אפור". לימים השתתפה בתפקיד קטן בסרט "הלהקה", ועד שנותיה האחרונות התנדבה בבית הפלמ"ח בת"א. "היה לי כל כך בצ'יזבטרון, זה נתן לי אוויר לנשימה כל חיי", אמרה לוואלה ב-2019

רבקה קרמר, מתוך "החיים הסודיים של שייקה אופיר". פיליפ בלאיש, מתוך "החיים הסודיים של שייקה אופיר",
רבקה קרמר, 2019/פיליפ בלאיש, מתוך "החיים הסודיים של שייקה אופיר"

רבקה קרמר, מכוכבות הציז'בטרון - הלהקה הצבאית של הפלמ"ח - הלכה לעולמה אתמול בגיל 94 בביתה בבני ציון. היא תובא למנוחות היום (שני) בשעה 17:00 בבית העלמין של המוסד.

קרמר, ילידת ליטא ששם משפחתה המקורי הוא מדניק, עלתה לארץ בגיל שלוש ולמדה מוזיקה אצל המלחין דניאל סמבורסקי ("שיר העמק", "רוץ בן סוסי"). בשנת 1947 התגייסה לפלמ"ח. במאי הצ'יזבטרון שמואל בונים, שהכיר אותה, הציע לה להצטרף ללהקה כשנה לאחר מכן, לאחר שג'יפ ובו חברי הלהקה עלה על מוקש ואחת הזמרות, אהלה הלוי (בתם של מייסדי תיאטרון אוהל, ואשתו של חבר הלהקה שייקה אופיר), נפצעה בתקרית.

"בונים ראה אותי ואמר: 'היי רבקה'לה, את לא צריכה לשבת פה, בואי לצ'יזבטרון'. אהלה הייתה פצועה והצ'יזבטרון התחיל לעבוד על עצמו מחדש - אז הצטרפתי ומצאתי את מקומי יפה מאוד". סיפרה קרמר בריאיון לנדב מנוחין בוואלה בשנת 2019. "היה לנו כיף, מאמה'לה. היינו בנסיעות, באוטובוסים, במשאיות ובטנדרים. שייקה [אופיר] כל הזמן החזיק לנו מורל גבוה. אז זה היה כיף. היינו צעירים ויפים. אני מתגעגעת לזה".

"חיים חפר כתב חומר כל כך מקסים שאף אחד לא הגיע לברכיים שלו. במובן הזה הוא היה גאון", אמרה קרמר על מעמד הצ'יזבטרון ביחס ללהקות צבאיות אחרות שפעלו במקביל אליו במלחמת העצמאות. "הצ'יזבטרון ביי פאר הייתה ה-להקה בגלל נעמי ושייקה ואליקום שפירא. אין מה להשוות. מזלי שנפלתי לתוך העניין הזה. ואני שמחה מאוד על זה. זה נתן לי גז ואוויר לנשימה לכל חיי, ממש-ממש".

"שאגו בחורים כי נגמר. מה נגמר?"

קרמר הייתה חלק מהתכנית השלישית, הרביעית והחמישית של הלהקה ושרה סולו בכמה מהלהיטים הגדולים של ההרכב, בהם "זה הכול עניין של אופי", "שיר אפור", ובמיוחד היא זכורה בתור הסולנית של "הן אפשר" (שכתב חיים חפר והלחין דוד זהבי), מהשירים האהובים ביותר של התקופה ההיא, שלימים זכה לביצועים רבים נוספים, ביניהם של אריק איינשטיין, שושנה דמארי ויפה ירקוני.

"קודם כל אני טוענת שזה שיר השלום הראשון. 'שאגו בחורים כי נגמר' - מה נגמר? המלחמה נגמרה - אבל היא לא נגמרה ואת זה אנחנו יודעים עד עצם היום הזה", אמרה לוואלה. "זה הולך איתי לאורך כל הדרך. אני לא נפרדת מזה".

עם פירוק ההרכב, קרמר המשיכה לקריירה קצרה בעולם הבידור עד שעזבה את הבמות לגמרי. לימים השתתפה בתפקיד קטן בסרט "הלהקה" של אבי נשר, העוסק גם הוא בלהקה צבאית. היא נישאה למקס קרמר, ונולדו להם שלוש בנות. בשנותיה האחרונות התנדבה במוזיאון הפלמ"ח, ולפני כמה שנים השתתפה בפרק של "סליחה על השאלה", שהוקדש לזקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully