וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה ביטלה הקרנת סרט פלסטיני ביפו בנימוק תמוה, וזימנה את מנהל המקום לחקירה

עודכן לאחרונה: 10.10.2024 / 22:08

המשטרה עצרה את האירוע לאחר ששר התרבות האשים כי הסרט "לוד" "מציג תמונת שקר ומוציא את דיבת ישראל וחיילי צה"ל", ונימקה זאת בהיעדר אישור מהמועצה לביקורת סרטים - שעוסקת בהקרנות מסחריות בבתי הקולנוע. זהו מקרה שני מסוגו בשבועות האחרונים, אחרי "ג'אנין ג'נין"

תיאטרון אלסאריא, יפו. תיאטרון "אלסריא", אתר רשמי
תיאטרון אלסאריא, יפו/אתר רשמי, תיאטרון "אלסריא"

המשטרה ביטלה הקרנה של הסרט "לוד" של רמי יונס ושרה פרידלנד הערב בתיאטרון סראיא ביפו, וזימנה את מנהלו, מחמוד אבו ערישה, לחקירה - כך הודיע מוסד התרבות הערב (רביעי). זאת, לאחר ששר התרבות מיקי זוהר פנה למשטרה בבקשה לבחון את האירוע, וברקע מחאה של פעילי ימין קיצוני נגד הסרט.

לטענת אנשי התיאטרון, המשטרה הודיעה להם כי היא דורשת מהם לאשר מראש כל הקרנה של כל סרט בעתיד יחד עם המועצה לביקורת סרטים - גוף ארכאי שתפקידו לאשר הקרנות מסחריות בבתי הקולנוע, ולסווג את גילאי הצפייה לסרטים. ככל הידוע, היא אינה נוהגת לאשר כל סרט שמוקרן בישראל במסגרות אחרות: שלושה גורמים בעולם הקולנוע אמרו לוואלה שהמועצה בוחנת אך ורק סרטים היוצאים להפצה מסחרית, בעוד הקרנות בסינמטקים, VOD ופסטיבלי קולנוע, למשל, אינם נדרשים להגיש אליה סרטים. "המועצה לא יכולה לכסות את אלפי הסרטים האלה", אומר אחד מהם לוואלה. כך או כך - פסילה ממש של סרט היא נדירה ביותר בעשורים האחרונים, והמועצה נוטה שלא לעשות זאת מטעמים של חופש הביטוי. אם המשטרה עצמה הופעלה כדי למנוע הקרנת סרט מפני שלא קיבל את האישור, הרי שמדובר באירוע חריג מאוד.

הסרט "לוד" מוגדר כ"סרט דוקו מדע בדיוני", שחלקו עשוי באנימציה, על "עיר שפעם חיברה את פלסטין אל העולם, מה שהיא הייתה, מה שהיא עכשיו, ומה שהיא יכלה להיות". אחד ממפיקי הסרט הוא המוזיקאי רוג'ר ווטרס, הידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות. הסרט השתתף בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בעמאן, וזכה בו בפרס הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר.

שר התרבות זוהר, שגם בעבר קרא למנוע הקרנת סרטים ביקורתיים על ישראל, האשים כי הסרט "מציג תמונת שקר הזויה אשר בה חיילי צה"ל ביצעו לכאורה טבח אכזרי, מציין את גירוש הפלסטינים מלוד ומציג תמונה שקרית שכביכול העיר לוד נחרבה בגלל מדינת ישראל - מוסיף להוציא את דיבת מדינת ישראל וחיילי צה"ל". הוא טען עוד כי להקרנת הסרט יכולות להיות "השלכות חמורות שיכולות להיות נוגעות להתססה, אלימות וביזוי סמלי המדינה וצה"ל דווקא בתקופה קשה זו".

דוברות המשטרה מסרה תגובה מבלבלת ובה נכתב: "למרות שהסרט צריך לעבור אישור להקרנה, ביקשנו לצפות בסרט מאחר ויש לו תכנים של הסתה, כי הפרומו שלו מדבר על טבח בחייילי צהל ומוציאה את חיילי צהל כמי שפוגע באזרחים". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נימק את ההחלטה כך: "הם חייבים להבין שחוק הוא חוק ופקודה היא פקודה גם אם היא משנת 1927", תוך שהוא מתכוון, ככל הנראה לפקודת המועצה לביקורת סרטים והצגות.

לפני חודש המשטרה פעלה באופן דומה עם הקרנת סרטו החדש של מוחמד בכרי, "ג'אנין ג'נין", ומנעה את הקרנתו בחיפה ובתל אביב, והשר זוהר אף אמר כי משרדו בוחן את שלילת תקציב התיאטרון. בעקבות זאת פנה תיאטרון סראיא ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בדרישה להנחות את המשטרה לחדול מהתערבות בפעילות האמנותית של התיאטרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"המשטרה ממנה את עצמה כצנזורית"

תיאטרון סראיא מסר בתגובה כי לדרישות המשטרה אין בסיס משפטי, וכי היא "ממנה את עצמה כצנזורית על התרבות והאמנות, כדי להילחם בתרבות הערבית ובאמנים הפלסטינים".

"מאז אתמול בערב המשטרה ביפו בקשר איתנו בנוגע להקרנת הסרט 'לוד' של הבמאים רמי יונס ושרה פרידלנד. בהתחלה הם התקשרו כדי לתאם בשל הפגנה של הימין הקיצוני, אך בהמשך טענו שהחוק 'מחייב כל מוסד שמקרין סרט לקהל הרחב לקבל אישור מהמועצה לביקורת הסרטים של משרד התרבות'. בסביבות השעה ארבע אחר הצהריים עדכנה אותנו המשטרה, באמצעות ראש אגף החקירות של מרחב יפו, כי אסור לנו להקרין את הסרט מכיוון שהקרנתו נחשבת לעבירה פלילית, והמשטרה תהיה מוכנה למנוע את ההקרנה בפועל. הם דרשו מאיתנו ליידע את כל רוכשי הכרטיסים על ביטול ההקרנה והדגישו זאת בזימון אליו הגיע מנהל התיאטרון מחמוד אבו ערישה והיו"ר פאטמה חליוה בשעה שבע בערב", נמסר.

"המשטרה, שאמורה לאכוף את החוק, מחוקקת חוקים חדשים לפי רצונה ומשתמשת בחוקים שפג תוקפם, כדי למנות את עצמה כצנזורית על התרבות והאמנות, וכדי להילחם בתרבות הערבית ובאמנים הפלסטינים, שכן לטענות שלה אין כל בסיס משפטי. זו הפעם השנייה בתוך שבועות ספורים שבה המשטרה מונעת קיום פעילות של תיאטרון אלסראיא בצורה בלתי חוקית. יש מי שחושב שהוא יכול להשתיק את קולנו ולמחוק את זהותנו, תוך שהוא מצפצף אפילו על החוק. זו לא סופה של המאבק להקרנת הסרט 'לוד' ו'ג'נין ג'נין 2', ולסיפור הזה עוד יהיה המשך", הוסיפו.

  • עוד באותו נושא:
  • מיקי זוהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully