וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתי באי הבודד הזה, היו שם כוסיות שחבל על הזמן

18.1.2001 / 10:06

עדו פלוק שולח אתכם בדחיפות ל"להתחיל מחדש", גם אם בדיון הפוסט קולטורלי ב"אורנה ואלה" תצהירו כי מדובר בפארסה מגוחכת וכי אין כמו שברול

"להתחיל מחדש" הוא סרט שנוח מאוד לשנוא. לאהוד את הסרט הזה הולך להיות צעד ממש לא פופולרי. מדובר, אחרי הכל, בסרט אמריקאי עד העצם. סרט שרובו ככולו פרסומת ענק למותג קואופרטיבי (חברת המשלוחים פדקס), סרט שבמרכזו גימיק "לבד על האי" שהפך בשנה האחרונה עקב שטף הצואה המציאותית האמריקאית לאופנה האחרונה. סרט שכוכבו הראשי (טום הנקס) הוא מלך המיינסטרים וזללן אוסקרים אולטימטיבי. סרט של האיש (רוברט זמקיס) ששני רק לשפילברג בבחירת הפרוייקטים הפומפוזית ובשימוש המגלומני באפקטים. לעזאזל, במעגלים חברתיים מסוימים, הודאה בחיבתך ל"פורסט גאמפ" (גם עליו אחראי הזוג זמקיס-הנקס) עלולה בהחלט להתפרש כבגידה.

אם עדיין לא הבנתם, "להתחיל מחדש" הוא לדידי אחד הסרטים הטובים שיצאו השנה. התעוזה שבהענקת שעת מסך הוליוודית שלמה לשחקן בודד על אי, ללא גיבויה של דמות אנושית מסוג ששת או אפילו קופיף לחלוק איתו חוויות היא כבירה, ואולי אפילו חסרת תקדים כשמדובר במיינסטרים הוליוודי.

כדי לחדד את הנקודה, מעט על התוכן: צ'אק נולנד (נו לנד בלעז - ללא יבשה. אין ברירה, תתחילו להתרגל להתחכמויות הפשוטות של זמקיס), איש שכל חייו מתרכזים סביב מושג העמידה בזמנים (סוג של חניך תורן בצה"ל), נשטף אל אי בודד אחרי שמטוסו מתרסק. מכאן ממשיכה שעה של צ'אק לבד על האי. הפסקול מורכב מרחשי הסביבה בלבד, ללא מוזיקה. המונולוגים המעטים מורכבים מדיבור של נולנד אל כדורעף שנשטף גם הוא אל האי.

הייתי רוצה לראות במאי זוטר יותר מגיש סינופסיס כזה לאולפני "דרימוורקס". רק שורה מצומצמת מאוד של במאים קופתיים במיוחד היו יכולים להצליח לדחוף פרויקט כזה. זמקיס עומד בשורה הזאת. זמקיס, יודעים האולפנים, יוסיף לסרט את השטיקים המסחריים המוכרים ויהפוך אותו ללהיט. והם צודקים בהחלט.

זמקיס עטף את הסרט היטב במעטפת הוליוודית נוצצת. אל האי הוא הביא כאמור כדורעף, שייתן בכל זאת צידוק לכמה מונולוגים. לצ'ק נולנד הוא סידר ארוסה שנשארה מאחור, ואת הרגע בו עוזב הסרט את האי מילא בכינורות נאלחים דיסני סטיילי. אבל לעומת זאת השכיל זמקיס למלא את הסרט ברמיזות פשוטות להתפתחות האדם, מוסד האמונה (הכדורעף), האמנות (שימו לב לרגע בו נשטף קיר הפלסטיק אל חופו של האי וצ'ק מעמיד אותו ובוהה בו – סוג של פוסטמודרניזם), ואפילו מסעות אודיסאוס (החזרה אל האשה. לא אוסיף כדי לא לקלקל).

יכול להיות שבמאי צעיר ו"מוטרף" היה מזקק את הסרט וחותך את הקצוות. בטוח שלא היה מביא לאי כדורעף ומאפשר מונולוגים ומוזיקה דביקה. אבל, כאמור, לבמאי צעיר לא היתה ניתנת לעולם ההזדמנות. שואו ביזנס, זוכרים?

לא תוכלו להתעלם גם מעשרות הקילוגרמים שהשיל הנקס מעצמו לשם הסרט, מהצילום המדהים של דון בורג'ס (שצילם גם את "פורסט גאמפ"), מהתפקידים הקטנטנים של הלן האנט וכריס נות' (הלא הוא מיסטר ביג של "סקס והעיר הגדולה", שתפקידו בסרט עומד על שורה אחת בדיוק), ובעיקר מהסוף התמוה והלא מוצלח.

את "להתחיל מחדש" אתם חייבים לראות, גם אם בדיון הפוסט קולטורלי ב"אורנה ואלה" תצהירו כי מדובר בפארסה מגוחכת וכי אין כמו שברול.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully