וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החותלות, קווים לדמותן

2.4.2001 / 11:22

יעל נעמני על "עם או בלי", ההיסטוריה של האופנה במאה העשרים בסדרה תיעודית מרתקת שמסתתרת טוב מדי בלוח השידורים

בשקט-בשקט התגנבה לה "עם או בלי" בחזרה ללוח השידורים של ערוץ 8. מדובר בסדרה בריטית בת ארבעה פרקים על האופנה במאה העשרים. היא מחולקת לארבעה פרקי נושא: מין, כוח, מרד ופנטזיה, ובמסגרתם היא חודרת אל עולם שלכאורה הוא מאוד חשוף, אך מאחורי הקלעים של המסלול - כפי שהיא עוזרת לגלות - מתקיים לו עולם עם היסטוריה לא קצרה, שמורכב לא רק מפריטי הרכילות העסיסיים של תככים, סמים והפרעות אכילה.

הפרק הראשון מייצג בהחלט: יש דוגמניות, יש מעצבים, יש צלמים, יש עורכי אופנה, יש כוראוגרף מסלול (אותו בחור שהופיע כקוריוז בפרק הראשון של "יורוטראש", סדרת הביזאר של המעצב ז'אן פול גוטיה משנות התשעים, שעלתה לא מזמן בשידורי הלוויין; בהקשר הנוכחי הוא לא אטרקציה יוצאת דופן, אלא מייצג עוד פן של הנושא הנידון) ושאר אנשי מקצוע. שום סיפורי זוהר, שום רסיסים צהובים. כולם ללא יוצא מן הכלל, ברהיטות משתנה, באנגלית רבת מבטאים ובצרפתית, מתייחסים לנושא של הפרק: אופנה ומיניות. בין לבין יש סקירה היסטורית קצרה וממצה: מהאשה החדשה והאנדרוגינית של שנות העשרים, דרך תולדות המחוך ועד מי אם לא מלקולם מקלארן, המנהל המיתולוגי של הסקס פיסטולס, שלחנות שלו ושל ויויאן ווסטווד - שהזינה את ראשוני הפאנקיסטים בחצי השני של שנות השבעים - קראו "סקס".

"עם או בלי" שודרה כבר בעבר. מי שראו אותה אז מאוד התלהבו כי היא רצינית אבל לא כבדה, מלאה בפרטים ובדימויים אבל לא מעייפת, מצולמת, ערוכה ומקוריינת היטב. מבחינת ההמשכיות אין בעיה לתפוס רק פרק אחד מתוכה, אבל כדאי להשקיע ולראות את כולה. היא פשוט מעניינת. ועוד דבר, הסדרה נעשתה בסוף שנות התשעים, ימים אחרונים של תופעת הסופר מודלז – עוד הוכחה שלפעמים דברים שכבר נחשבים חלק קבוע מסדר העולם מתגלים בסופו של דבר כזמניים. זה לא שנעמי קמבל נראית היום רע, אלא שעוד בנות חולקות איתה בנטל. סוג של צדק חברתי, אם מתעלמים מגובה הסכומים שאותן בנות מקבלות, או: כמה משפחות אפשר היה להאכיל בסכום שדוגמנית בינלאומית מקבלת ליום.

* "עם או בלי" משודרת בערוץ 8 ביום ראשון בשעה 23:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully