וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין בחורה עם ציצים שלא יודעת לשיר

12.4.2001 / 18:01

יעל בדרשי על הביוגרפיה המצולמת של מריאן פייתפול, מסוג הסיפורים שאף פעם לא נמאס לשמוע

יש סיפורים שאף פעם לא נמאס לשמוע: הם קורצו מהחומר מהן עשויות האגדות. היה היתה בארץ אנגליה ילדה קטנה, בת טובים ושמה מריאן. אמה היתה ברונית אוסטרו- הונגרית, אביה מרגל בריטי אמיץ וטוב לב. מריאן היתה ילדה זהובת שיער, עדינה ומחונכת. כשהיתה בת עשר נפרדו הוריה, ועולמה של מריאן הקטנה חרב עליה. אביה האהוב עבר לארץ אחרת ולא נודעו עקבותיו. עוד לא התאוששה מהמכה שניחתה עליה, והנה מכה נוספת: האם הקפדנית החליטה לחנך את מריאן למוסר וערכים, ושלחה אותה למנזר. אהה! שבע שנים תמימות עברו על הילדה בקרב הנזירות הקשוחות. למרות שהיתה חסודה ותמימה, הנזירות הקתוליות לא אהבו אותה. עצם יופיה של הקטינה הבלונדינית היה סימן להפקרות ולטומאה.

ואכן, ההפקרות והטומאה לא איחרו לבוא. יום בהיר אחד, בהיותה בת 16 שנים, הוזמנה השושנה הבריטית הצחורה למסיבה בלונדון. מכל המסיבות, דווקא במסיבה הזאת היו הרולינג סטונס. מריאן הגיעה לשם עם האינטלקטואל הצעיר ג'ון דאנבר, ה"נסיך" שהציל אותה מציפורני הנזירות ולימים נשא אותה לאשה. "האם היא יודעת לשיר?", שאל המפיק של הסטונס את דאנבר, מבלי לפנות אליה בכלל. אף אחד לא ידע, אבל מה זה משנה. העיקר שהיא בלונדינית עם ציצים גדולים. כמו שאמר סרג'יו קונסטנצה מגבעת חלפון: "אין בחורה שלא יודעת לשיר".

ישבו להם מיק ג'אגר וקית ריצ'רדס במטבח לילה שלם, עד שכתבו את As Tears Go By במיוחד בשביל מריאן. אף אחד לא ידע שהשיר הזה ילווה את חייה ושדמעות יהיו מנת חלקה. חוץ ממנת ההרואין כמובן. השאר, כמובן, היסטוריה.

לביוגרפיות של כוכבי רוק יש בדרך כלל נוסחה קבועה, שתמיד עובדת. ילדות קשה, כישרון נדיר, התגלות מקרית והצלחה פתאומית. הכוכב מטפס מעלה וסוחף את העולם מיד. הוא מצליח, עשיר ומוקף מעריצים, אבל בעצם אומלל ובודד. ההצלחה, ההערצה והכסף הופכים לכלוב זהב, והוא שבוי בתדמית ובקריירה. אף אחד לא מבין אותו באמת. יכול להיות שגם קרוב משפחה, חבר או אהוב מתים פתאום או עוזבים אותו לאנחות. לא נותר לו אלא להטביע את יגונו בטיפה המרה, בבקבוק, במזרק ובגלולה. לכאורה הוא בשיאו. העולם עוד לא יודע על ההרגל המחפיר, אבל אז באה הנפילה הגדולה. הכוכב הדועך נמצא על סף המוות. התמכרות, השפלה, נסיון התאבדות. אבל ברגע האחרון, ממש לפני הסוף, פתאום נגלה האור שבקצה המנהרה. הכוכב חוזר לחיים. הוא מיטיב את דרכיו, נגמל מה"הרגל", מוצא אהבה חדשה (מישהי שמטפלת בו כאחות רחמניה) וחוזר לאולפן ההקלטות. ואז, בדיוק ברגע הנכון לפרומו, מגיע הצוות של גיא רוזנטל מVH1 ומצלם עליו פרק של BEHIND THE MUSIC.

כזאת היא הביוגרפיה המצולמת על מריאן פייתפול שתוקרן ביום שישי (13 באפריל בשעה21:00) בערוץ 8. היא עובדת על הנוסחאות הידועות. כולם בסדר עם כולם, האמירות הקשות מרוככות, אין השמצות. מריאן מאופרת היטב ולבושה כסבתא בריטית מהוגנת: אין ספק שהיא פיקחה ביד רמה על כל שלבי ההפקה. ובכל זאת, למרות שראינו כבר אלפי כאלה, מרתק וכיף לראות שוב. מה שמדהים במיוחד אצל מריאן פייתפול הוא שבתור סבתא עם קול סדוק, לב שבור ושירי דיכאון, היא הרבה יותר רלוונטית מהבלונדינית ששרה על סוף היום לפני שהוא התחיל. לא כל כך יפה ולא בת 16, אבל יודעת משהו על העולם הזה. במבטא בריטי של המעמד העליון, בזרת מורמת ובשפה מתונה, היא מתחשבנת עם הגברים שניצלו אותה וזרקו אותה, השוביניסטים מלאי הקסם של שנות השישים. איפה היא ואיפה הם? השירים שהיא כותבת היום לוקחים בהליכה כל שיר שמיק ג'אגר או קית ריצ'רדס כתבו לאחרונה. יאללה ג'וזי כץ, שחקי אותה, עכשיו תורך.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully