וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתה שייך לאסכולת דוגמה או סתם חולה פרקינסון?

16.4.2001 / 10:27

עדו פלוק על העונה החדשה של "שבתות וחגים", סדרה שמעמתת משחק משובח עם תכנים משומשים להפליא

פיסת המידע הראשונה ששמעתי על הפקת העונה הראשונה של "שבתות וחגים" היא כי הסדרה צולמה ונערכה תחילה כסרט עלילתי ולאחר מכן נחתכה לפורמט טלוויזיוני. הסרט אף הוקרן בזמנו בהקרנה חגיגית בסינמטק. לדידי, אין דבר מרתיח יותר מסדרה שפרקיה הם כנפיו המקוצצות של סרט. מודה – היחסים ביני ובין "שבתות וחגים" לא נפתחו ברגל ימין. העונה החדשה, שתחל את שידוריה בערוץ 3 ביום שני (16 באפריל, 21:15), סיפקה הזדמנות מצוינת לתת הזדמנות נוספת לסדרה, שיש כאלה הטוענים שהיא הדרמה הטובה ביותר שנעשתה כאן.

ובכן, בשורה לצופים האדוקים: העונה החדשה של "שבתות וחגים" מספקת עוד מהחומרים של קודמתה. עוד מהקונספטואליות הריאליסטית ועוד מהתכנים המוכרים – שני המרכיבים העיקריים והקוטביים של מוצר הטלוויזיה הזה, שהופכים אותו לאגוז קשה במיוחד לפיצוח.

קשה לשפוט את "שבתות וחגים". מצד אחד מדובר, כאמור, בפורמט משוחרר מעכבות. נראה כי מזמן כבר לא ניתן בארץ חופש פעולה כה גדול לבמאי (רני בלייר) לתוות משנה אמיצה הכוללת בימוי המתבסס על אימפרוביזציה, עריכה מחוספסת, עתירת קפיצות ועבודת מצלמה כאילו-מרושלת, הכל במטרה להשיג את אותה תחושה מציאותית חמקמקה, שנדמה שתהפוך בשנות האלפיים לז'אנר מרכזי (הרי לארס פון טרייר, כוהן הצילום הרוטט וקבוצת "דוגמה", כבר מזמן חצה את קווי המיינסטרים).

מן הצד השני עומדת ההשקפה התוכנית של "שבתות וחגים", בניצוח צוות התסריטאים (אורי סיוון, ערן קולירין ואריק רוטשטיין), המטפלת בצורה פשטנית וחסרת מעוף בסוג אחד ויחיד של חומרים - זוגיות במשבר, משבר גיל המעבר, משבר הורים וילדים ועוד מיני צירופים שכאלה. נראה שבלהט הזה להתחקות אחר המציאות ואותו מושג חמקמק המכונה "החיים האמיתיים", איבד התסריט של "שבתות וחגים" כל פרספקטיבה, יכולת חשיבה עצמאית ואפילו הומור; יכולות המבדילות אותו מאחותו המסוגננת והמיוחצנת יותר, "הבורגנים". מהבחינה הזו, התסריט של "שבתות וחגים" יכול לעמוד בקו אחד עם תסריט לסבונייה אוסטרלית, אפילו אם כאן מגוננים עליו הרבה סגנון, מחשבה וחבורת שחקנים מדהימה.

כי אם משהו מקסים באמת ב"שבתות וחגים", הרי זהו צוות השחקנים שופע הכישרון (אלון אבוטבול, יעל אבקסיס, דרור קרן, אתי אנקרי, רומי אבולעפיה, מירב גרובר, קובי שטמברג והשאר), שהופך כל מריבה מזויפת וכל בכי קלישאתי (ויש כאלה הרבה שם, בעונה החדשה) לעניין שגם לגדול הציניקנים יהיה קשה להתבדח עליו.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully