וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תאמינו לאף אחד

18.4.2001 / 11:15

יעל בדרשי על סרט התעודה המומלץ "מרטין", שחושף באופן מתוחכם את הבעייתיות של מושג האמת

לא מפיקים בכל שנה סרט מקורי על השואה, ולכן יום השואה הוא יומם הגדול של השידורים החוזרים. במקרה של "מרטין" זה רק לטובה. הסרט, שביים רענן אלכסנדרוביץ' ושזכה בפרס וולגין, הוא מסוג הסרטים שכדאי לראות פעמיים, ואפילו שלוש.

מרטין הוא קשיש שמגיע מדי בוקר אל המוזיאון שבמחנה הריכוז דכאו. הוא גר בסביבה. הוא לא נמנה על עובדי המוזיאון. הוא מגיע לשם כבר חמישים שנה באופן עצמאי ומציע פרשנות אלטרנטיבית להסברים הרשמיים של המדריכים. הם טוענים שבדכאו לא השתמשו בגז - הוא טוען שכן. הם טוענים שלא רצחו שם יהודים - הוא יכול להראות את השוחה שלתוכה ירו בהם. הוא יודע את האמת, כי הוא היה כלוא שם כאסיר. הוא ראה הכל במו עיניו. במו אוזניו הוא שמע את סיפורי הזוועה של חיילי הצבא האמריקאי, ומה הם ראו במחנה בסוף המלחמה. עליו לא יעבדו. מערכת ההכחשה וריכוך העובדות של הגרמנים לא תכופף אותו. הוא שם כדי לספר לעולם את האמת.

אבל מהי האמת? בסיפור של מרטין מתגלים סדקים. הביוגרפיה שלו מלאה פערים. רענן אלכסנדרוביץ' הצליח ליצור סרט דוקומנטרי מותח, שעשוי כמו סרט בלשי. בסיפור המסגרת הבמאי, ידידתו היווניה ועוד חבר מגיעים למחנה, נתקלים במרטין ועוקבים אחריו עד הבית. בהתחלה הם מרחמים עליו. אחר כך הם מגלים עליו כל מיני דברים שהופכים את הסיפורים שלו לחשודים. מעשיו במחנה הופכים את עדותו ללא אמינה. טוויסט בעלילה. האמפתיה הופכת לאכזבה, ההזדהות לביקורת. הוא לא בסדר, המרטין הזה. אולי גם הסיפורים שהוא מספר לא נכונים? מי צודק? למי להאמין? רגע, אולי גם הבמאי של הסרט מבלף פה ושם, מייפה ומשנה את העובדות כך שהן יבנו דרמה טובה? צריך לבדוק גם אותו. כבר אי אפשר להאמין לאף אחד.

"מרטין" מעלה, בחוכמה ועורמה, את השאלות הגדולות שבבסיס כל עלילה, בדיונית או אמיתית. האם יש כזה דבר, מספר אמין? האם צריך לפסול את עדותו של מרטין ולא להאמין לסיפוריו רק בגלל שהוא בנאדם עם חולשות אנושיות? האם יש סתירה בין התנהגותו של אדם ואמות המידה המוסריות שלו לבין אמינות זכרונותיו? אילו זה היה כך, הרבה ניצולי שואה היו פסולים לעדות. עדות בגוף ראשון היא בעייתית, אבל אין עדות אחרת. אין מספר יודע כל.

וזאת הגדולה של "מרטין": הוא חושף את הבעייתיות של סיפור האמת. כל סיפור, בין אם הוא מסופר בגוף ראשון ובין אם הוא מסופר בקולו הסמכותי של מספר יודע כל, בין אם הוא היסטורי, אוטוביוגרפי או בידיוני, הוא קודם כל סיפור. והאמת? יש אמת. אי אפשר להאמין לאף אחד, אבל חייבים להאמין למישהו. צריך פשוט לבחור.

* הסרט "מרטין" משודר בערוץ 2 ביום רביעי, 18 באפריל, בשעה 23:25


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully