וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחיית ניסימיקו

19.4.2001 / 11:05

לרגל זכייתו במכרז לערוץ החדשות, מנסה שי גולדן לפצח את סוד ההצלחה של מר ניסים משעל

ברצוני להסב את תשומת לבכם לסגנונות הפנייה השונים הנהוגים במחוזותינו הטלוויזיוניים אל מגישים ומגישות בתחום החדשות, האקטואליה והאקטואליה לייט:

1. הפנייה הישראלית – דן, דן, אתה יודע בדיוק למה אני מתכוון (הסתחבקות סנטימנטלית עם קורטוב איום מוצפן בפנייה אל דן שילון, בימי המעגל העליזים). ובהמשך לאותה גישה, "רפי, אני גאה להיות החטוף הישראלי הראשון שמתראיין בטלוויזיה", בהתרסה חנפנית אל רפי רשף. וכן הלאה.
2. הפנייה הישראלית המוגזמת – דומה עד מאוד לקודמתה, אלא שמלווה בתוסף מצ'ופח, בסגנון "אתה גדול מהחיים דודו, אפילו אשתי אומרת", או "קטעים איתך יא יצפאן".
3. הפנייה השובינסטית המתנשאת, המכוונת מעל לראשה של המראיינת – "תסלחי לי, אבל אין לך מושג על מה את מדברת". מכוונת בעיקר למגישות חדשות. "כדאי שתבדקי את המקורות שלך לפני שאת שואלת שאלה כזו שר בקבינט המדיני המצומצם". משוגרת לעבר השטרנהליות, הקוטלריות ולפעמים גם החיימוביצ'יות של העולם.
4. הפנייה השוביניסטית המהולה בכבוד – "נדמה לי שטוב היית עושה אם היית מראיינת קודם את היועץ המשפטי לממשלה בנושא". דרך עדינה לומר ליחימוביצ'יות וללביא-נשיאליות, "אני משתין על דעתך, אבל לא מעוניין להיכנס איתך ראש בראש בשידור חי".
5. הפנייה המחנכת – "שאלת שאלה, לא? לא? אז אני מבקש ממך מאוד לתת לי לסיים את דבריי". בדרך כלל מופנית לגלעד עדינים של העולם. לעתים סובלים ממנה גם הרזי ברקאים, הגדי סוקניקים, ולאחרונה, אפילו העמנואל רוזנים.
6. הפנייה הבזה למראיין אך מוחלת על כבודו מפאת מעמדו – "יעקב (כאן יכול להיות מדובר הן באחימאיר או באילון), אני מבין לאן אתה חותר, אך ברצוני להשיב על שאלתך במילים שלי".
7. הפנייה ללב לבו של הקונצנזוס המעונב – אני מבקש לנצל את הבמה הזאת, ברשותך, כמובן, להציג את החלטת הממשלה".
8. הפנייה המיוחדת בהחלט על שם ניסים משעל – "ניסים משעל! ניסים משעל!! ניסים משעל!!! ניסים משעל!!!! (וכן הלאה). הפנייה רשומה בטאבו על שמו של איש העסקים – דאז – אהוד ברק, בראיון ה"לבן בעיניים" המפורסם, עוד תחת פנסי התאורה של הערוץ הראשון.

כיצד תסבירו, ידידיי, את העובדה שמכל כרישי התקשורת העברית לדורותיה, האחד והיחיד אליו פונים הכל במין ממלכתיות נזפנית, מהולה ביראת כבוד, במעט חרדת קודש, ועם זאת באיזו ענוותנות קנטרנית, כמעט מורתית, הוא ניסים משעל מיודענו? האם מורא הכיפה הסרוגה הוא שריכך את ליבם? אפשר. האם מדובר בסגנונו התקיף, הנבחני עד להגזמה של הניסים? בין השאר. האם פשר העניין טמון דווקא בפלטפורמה התקשורתית הרשומה על שמו? לא בהכרח. מה, אם כן, סודו של הניסים משעל, שאינו נרטב באף אחת מהפניות הישראליות הרצ"ובות?

לאחר שהפכתי בעניין, עליי להפיל על אוזניכם מסקנה זו: מדובר בשילוב מבעית של נרקיסיזם סאדיסטי היונק את כוחו ממזוכיזם אינפנטילי (עם ספלאש מגלומניה). ניסים משעל מדשדש בביצת הברברת בחינניות השמורה לכל הצפרדעים האחרות, אולם הוא מסתייע בפורמליות הבלתי אמצעית, זו המושתת על מאזן אימה אפל בין העיתונאי למושא עבודתו. מרואייניו הם כגלדיאטורים המושלכים לזירה, רק על מנת להקיז איש את דם רעהו ואזי להתחנן לחסדיו של המשעל, לזכות בחיים, רק כדי לשוב בשבוע הבא לסיבוב התרת דמים נוסף. והם שבים, בחפץ לב, מזוכיסטים קטנים (בל נתעלם מתשואות הקהל ברקע). משעל, לא אחת, הביך בשידור חי, העמיד לקלס, חרחר מדון, כרה ריב ומשטמה, והכל בכסות של זכות הציבור לצפות בניסים משעל. עיתונאות אגרסיבית, כמעט אלימה, על גבול הסדיזם, זוכה לתדלוק מצד הסייד קיק הנצחי – חיים הכט. בדומה לאותו גיזמו התלוי על כתפו של הגיבור ומזכיר לו להיות מנוול, כך הכט צמא הדם, הוא האדם היחיד הרשאי לקרוא למר משעל "ניסים".

והנה כעת נתבשרנו כי ניסים משעל עתיד למנכ"ל את "חדשות 24", הקבוצה הזוכה במכרז להקמת CNN הישראלי. מנכ"לות... הממ... האם הדבר אומר שהתחנה תהיה בצלמו? משום ש... זאת אומרת, בלי לפתוח פה לזכיין, חדשות בנוסח ניסים משעל, מסביב לשעון, איך לומר, ועוד במדינה שלנו, זו עומדת להיות שעת המבחן של הצופה הישראלי. נמושה או שמא ג'דיי? בוגר פלס"ר, או אולי טבעוני רך קנה? האם מישהו יוכל לעמוד בקצב של ניסים? האם מישהו יוכל להבטיח את מהימנותם של שירותי שח"ל, בכל רחבי המדינה, בכל שעות היממה? האם מישהו יוכל להבטיח כי שנית מצדה לא תיפול? בל חשש, אנו ב"חדשות 24" מבטיחים כי גם אם תיפול, מאשפתות נקימה, רק כדי לצעוק את קריאתם של ההולכים למות קבל עם ומצלמה, "ניסים משעל! ניסים משעל!! ניסים משעל!!!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully