וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריאליטי בע"מ

13.9.2004 / 10:29

דיוויד רוזנטל על "הפטרון", התשובה של רשת ABC האמריקאית לתוכנית הריאליטי-תאגיד של דונלד טראמפ

בשנת 95' הגה בחור צעיר בשם מארק קיובאן רעיון. כחובב כדורסל שלא תמיד יכול היה לעקוב אחרי קבוצת המכללות האהודה שלו הגיע למסקנה, שבעידן האינטרנט אפשר להתחיל לשדר מחוף לחוף ויחד עם שותפו טוד וגנר הקים את ערוץ אודיונט, שהעלה שידורי ספורט דרך הרשת.

הרעיון המהפכני של הצעירים השאפתנים תפס תאוצה ועשה גלים, כשמיליוני חובבי ספורט התחברו לשידורי רדיו דרך מסך של שבעה-עשר אינץ', ויכלו להאזין לקבוצה שהם אוהדים בניו יורק גם אם הם נמצאים בקצה השני של היבשת. ב-98' המירו השניים את שם האתר לברודקאסט.קום, ויצאו להנפקה בבורסה. המניה שנסחרה בפתיחת יום המסחר של ה-17 ביולי ב-18 דולר נסגרה על שער של 62.75 דולר וב-1999 הפכה יאהו! את קיובאן ושותפו לביליונרים כשקנתה את החברה תמורת סכום עתק של 5.7 מיליארד דולר.

כשיש כסף מחפשים צעצועים וכשיש הרבה כסף קונים את הצעצועים הכי יקרים. בשנת 2000 רכש קיובאן את קבוצת הכדורסל של הדאלאס מאבריקס מה-NBA. קווי דמותו חורגים לחלוטין מאלה של בעלי קבוצת ספורט ממוצע בארה"ב. הוא אינו יושב בתא הבעלים היוקרתי אלא במושב סמוך למגרש, יחד עם כל השרופים, ובמקום ז'קט ועניבה לובש ג'ינס וחולצה של שחקני הקבוצה. הוא מקלל שופטים, נכנס לתגרות, יוזם מתיחות אחד באפריל עם הקהל ומאוהב קשות במדיה ובהמולה סביבו. קיובאן נחשב לאחד האנשים האהודים בעולם הספורט האמריקאי בזכות היותו "אחד משלנו", לא עוד הבעלים המנוכר והלא קשוב אלא ה"קול" האולטימטיבי, שיושב עם אוהדים על כוס בירה ולפעמים עומד ומוכר בעצמו נקניקיות בדוכן. כעת הוא משלים את מסע כיבוש התקשורת עם תכנית ריאליטי החדשה של ABC – ה"בנפקטור", או בתרגום חופשי – הפטרון, שתעלה לאוויר ביום שני בעיתוי לא מפתיע, ארבעה ימים בלבד לאחר שידור הבכורה של העונה השניה של "המתמחה" של דונאלד טראמפ במתחרה, NBC.

לתפוס טרמפ על טראמפ

אף אחד לא ממש יודע מהי עלילת ה"בנפקטור", לפעמים נדמה שגם לא קיובאן עצמו. מה שחשוב הוא שיהיו תככים, מריבות וקרבות פוליטיים עליהם הוא ישקיף מהצד. בעוד טראמפ מציע עבודה של 250 אלף דולר לשנה, קיובאן נותן פי ארבעה. במזומן. לאחר פרק הסיום לא יצטרכו המשתתפים לעבוד עבורו, אבל בתכנית עצמה יירקו הרבה דם. מה בדיוק הם צריכים לעשות הוא לא ממש מגלה, אבל העובדה שקיובאן לא רצה את "האנשים המוכשרים, החכמים והיפים ביותר" מעידה על כך שהמתחרים יהפכו לכלי שרת מושפלים שיעזרו לו להנציח את דמותו החבר'ה-מגלומנית לא רק בתחום הכדורסל וברחבי טקסס אלא בשעות הפריים של הטלוויזיה. הרעיון הוא ליצור מיקרוקוסמוס של חייו שלו, ולתת להם משימות שהוא עצמו עבר בדרך להצלחה. הוא לא יגיד "אתה מפוטר" אלא "מצטער, חלום מיליון הדולר שלך נגוז".

הוגי תכניות הריאליטי חדרו בשנים האחרונות לבטן הרכה של אמריקה, מעולם פנטזיה של משימות בלתי אפשריות ויחסים עם קופים, פילים ומפיקים מוזיקליים לחיי העבודה היומיומיים, ללב ליבו של הקפיטליזם - עולם הקורפוריישן. אם "הניצול" עוד היתה מימושה של פנטזיה רובינזון–קרוזואית ותשובה מעשית לשאלה "מה תעשה אם יום אחד תהיה לבד ביער ותצטרך לאכול רק ג'וקים", הרי שכעת המודלים הם אנשים שהתמחו ביצירת הון עצמי בדרך החתחתים של הג'ונגל האנושי. כמה הצליחה "המתמחה" בעונתה הראשונה תעיד העובדה שהזוכה, ביל ראנסיק, נעלם יחסית מהשטח בעוד דווקא מתחרים שהפסידו בשלבים קודמים גרפו הון מכתיבת ספרים, צילומי דוגמנות וחשיפה מרובה.

כעת מנסה ABC לשגר את התשובה האולטימטיבית לטראמפ. מול הקשיחות של הניו-יורקי הנרקיסיסט בעל שיער הצמר-גפן-מתוק, יעמוד צעיר בלתי נלאה, בן למעמד הפועלים מפיטסבורג, פנסילבניה, וינסה לכרסם ברייטינג ולא פחות חשוב, במעמדה של "המתמחה" בזרם היאפי-ריאליסטי במרקע. מעניין לעקוב? אולי, למי שעדיין לא מאס בתופעה הקרויה "ריאליטי טי. וי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully