וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועמד מס. 19 - איליה ספיצרוב

15.9.2004 / 16:36

הסיבות להתרסקותו של פרוייקט הריאליטי הראשון

כה חשקה נפשי בתפקיד הפוץ המשכיל שיורד לחייהם של היפים והאמיצים המשתגלים בלב ים, שנאלצתי להתגבר על הבוז שאני רוחש כלפי ז'אנר הריאליטי המציצני, ולהקליק על הקישור לאתר "היאכטה". התאים האפורים שלי נכנסו מיד להלם אלרגי, ובמשך שבוע ימים התקשיתי להחליט מאיפה להתחיל את ההשתלחות בתפלץ האינטרנטי הזה. לאחר התלבטות ארוכה הגעתי למסקנה שבמקרה זה הקטילה תהיה קלה מדי, ולקחתי צעד קטן לאחור על מנת לנתח בצורה שפויה את הסיבות להתרסקותו של פרוייקט הריאליטי הראשון שאשכרה מצליח לבייש את הז'אנר.

לפנינו מקרה חסר תקדים בו מצליח צוות ההפקה המבריק לתעל את כל הרע והמכוער שבאדם, לתוך אפיק תקשורתי אחד. יצר הסאדיזם של הצופים, בצע הכסף של בזק ויצר החרמנות הבלתי נדלה של המשתתפים מתערבבים כאן בבליל ארסי שטרם נראה כדוגמתו.

בעוד שהריאליטי הטלוויזיוני משתדל לגעת בנושאים רגישים כגון זוגיות, כישרון או תחרותיות, העדיף תאומו המקוון להתעלם באופן בוטה מכל הערכים האנושיים ולהתמקד בסקס חייתי, חסר מניעים ונטול כל מתח מיני. השאלה היחידה ששאלו את עצמם המפיקים היא איך לגרום לפריטים הצעירים להזדווג, מתוך הנחה מוטעית שקיים יחס ישיר בין כמות המשגלים לאחוזי הרייטינג. הם שכחו כנראה, שהאלמנט המכריע ביותר להצלחת תכנית מעין זו הוא הצורך בתחושת ההזדהות בין הצופים למשתתפי השואו. "היאכטה" לעומת זאת, יצרה ניכור וריחוק בין הגולש המשחק את תפקיד האלוהים לבין המתמודדים שמאסו עד מהרה בתפקידם כעבדי מין.

אין זה סוד שחברת ההפקה חשה אכזבה מרה לנוכח הכישלון, של מה שנראה כמתכון בטוח להצלחה. ניסיונות חוזרים ונשנים להציל את "המציאות ללא צנזורה" באמצעות הדחות, איומים ושינויים בחוקי המשחק לא צלחו, והגולשים המשיכו להצביע בעכבר. אמנם בזק בינלאומי הספיקה לקטוף בדרך שערורייה או שתיים, ולהדליק כמה צ'קלקות אדומות במסדרונות משרד התקשורת, אך הדבר לא מנע את גסיסתו המהירה של העניין הציבורי בפרוייקט.

לזכותו של הגולש הישראלי ייאמר, שהוא העדיף לשמר את הגבול הדק שבין עולם הריאליטי לתעשיית הפורנו ולא לספוג יריקה נוספת בפרצופה של האינטליגנציה.

על הכותב

איליה ספיצרוב - סטודנט שנה ה' לארכיטקטורה בטכניון, אוהב את מה שאני עושה ועושה את מה שאני אוהב. כמה מחברי הטובים מכנים אותי "הילד" בשל העובדה שאני עתודאי. מלבד עיסוקי באדריכלות אני משתעשע מדי פעם בכתיבה ומקריא מפרות יצירתי בפני קרובים וחברים. עד עכשיו לא התקבלו תלונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully