וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קהילת לודז' נחשבת ים-תיכונית?

10.5.2001 / 10:25

רואי וולמן על רוח הלוחמנות של שאול ביבי ב"זמן שאול", תוכנית שאינה מומלצת לאשכנזים

רגע אחד לפני שתוכנית הטלוויזיה של שאול ביבי מתחילה, צריכה להופיע שקופית על המסך שתסביר כי התוכנית הבאה אינה מתאימה לאשכנזים. ולא בגלל שהתכנים שעולים בה לא יעניינו את הקהל יוצא ארצות אשכנז, נהפוך הוא, גם בולסי הקניידלך שמבין הצופים יוכלו בהחלט להתרשם כי הפרק הראשון היה מרתק, דינמי וניכר שהושקעה בו מחשבה מקורית. אלא שצופים אשכנזים רגישים עשויים למצוא את עצמם זעים בכורסתם בחוסר נוחות ובמבוכה רבה, אפילו חרדה - ממש כמו ילדים מול פורנוגרפיה או סצנות אימה.

ולשם מכוון ביבי ביודעין. "זמן שאול", שהיא תכנית מזרחית ושמשודרת בלוויין בערוץ "בריזה" המזרחי ("לקרוא למשהו ים-תיכוני זה בשביל לצאת נחמדים" מציין ביבי), הופכת את האשכנזי לסובייקט האחר כבר מהפתיחה. ביבי מציג את הדברים במונחים של "אנחנו" אל מול העולם המערבי-אשכנזי, שאונס "עלינו" את כלליו וחוקיו וגורם לכמה מ"איתנו" לשנות את עורם, לברוח מהמזרחיות "שלנו", ושלהם "אנחנו" קוראים במילת הגנאי "משתכנזים". במילים אחרות נראה כי מדובר בתכנית לוחמנית שהיא קודם כל אנטי-אשכנזית ורק אחר כך פרו-מזרחית.

ירידה לעומקה של תופעת המשתכנזים ופיצוחה נעשתה בפגישה עם שלושה אנשים שעשו את זה מאחורי קווי האויב - רונית שמאי שהיא מרצה לפילוסופיה, רון אסולין שהוא יועץ פוליטי ואייל גולן שהוא אייל גולן. ביבי, שנחשב בעיני לאחד משני הפובליציסטים המעניינים ביותר בעיתונות, מתגלה כמראיין סביר שמשתמש בעיקר ביכולת טבעית לתת לאנשים להרגיש נוח מאוד לצידו. אך מה שבעיקר פעל עבורו במקרה הזה היתה הדינמיקה הממלכדת והמאוד לא תמימה של מערכת הטיעונים שלו. ביבי כמו הגיע בכדי להוציא מהמשתכנזים הודאה שבעל פה על דבר השתכנזותם. אם יאמרו "נכון, צודק, אנחנו אנטי-אשכנזים אבל מסתירים את הבית בשביל להצליח בחוץ"- הנה הוכחה ניצחת. אם יאמרו "לא, אנחנו באמת מאמינים במודל הים-תיכוני" - הופה! לבטח הם פוחדים מתגובה חריפה של המוסד האשכנזי שבליבו הם מושתלים.

בנוסף התקיים בתוכנית הראשונה "קונגרס ציוני" של נהגי מוניות בדרום תל אביב, שדן בהיבטים שונים של התופעה, כמו עברות שמות ונטישת זמרים מזרחיים את ההארדקור של הזרם הטורקי בשביל עיבודי פופ, נוהלה שיחה כאובה עם המשורר המזרחי משה בן-הראש שלו תשובות חד משמעיות מדוע על אף עשרת ספרי שיריו אין הוא מוצא את מקומו בסצנה המקומית, והכרה עם הטרנד הנאו-מרוקאי - קוסקוס וכוס קיאנטי במאתיים שקל. ועם זאת, בסוף התוכנית עדיין נשאלת פתוחה השאלה מיהו באמת המשתכנז? מדוע כל מי שמחליט כי למוצא האתני המזרחי אין ממש חשיבות בחייו אוטומטית זכאי לתואר המפוקפק הזה? במה זה נבדל מאשכנזי פולני שאינו יודע דבר אודות פולין ואף אינו רוצה לדעת? והאם העקירה מהשכונה היא באמת שונה במהותה והרת אסון הרבה יותר מעוד מקרה קלאסי של מי שבורח מחנק הפרוורים אל העיר הגדולה?

* התוכנית "זמן שאול" משודרת בערוץ "בריזה" של הלוויין בימי חמישי בשעה 21:00


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully