וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הכל שחור

28.10.2004 / 19:00

יורם אליקים יוצא למסע הרוחני עם יציאת הקאנטרי הגותית של מנהיג ה-Castanets, ומוצא גוונים שונים של שחור


האגדה מספרת שריימונד רפוסה, מנהיג ה-Castanets, עזב את בית-הספר התיכון בגיל 15 ויצא למסע של ארבע שנים ברחבי ארצות-הברית. הדהירה התלושה בשולי השוליים של הממלכה המצועצעת עיצבה את תפיסתו המוזיקלית הקאנטרית-גותית ואת פואטיקת המרחבים הייחודית שלו. "Cathedral", אלבומו הרשמי הראשון של הצעיר הסורר מסן-דייגו (היוצא ב- Asthmatic Kitty, או חתולה-אסתמטית – לייבל האינדי המלבלב והשווה בדיקה של סופיאן סטיבנס) הוא אינטרפרטציה מוזיקלית כובשת לדרכי העפר החרוכות שבהן כיתת רגליו, לכוכים המיוזעים, ספוגי רוחות הרפאים שבהם עשה את הלילות, ולאהבות הקטנות ונטולות המשקעים שחווה בתקופה המסתמנת כמשמעותית ביותר בחייו עד כה.

בתוך טייפון אלבומי הקאנטרי הפסיכדלי והאלטרנטיבי, האלבום הזה מנצנץ כמו כוכב מצוחצח על דש בגדו של שריף מזדקן. תקליט עגמומי אך לא יללני ומתרפס, שקונה אותך בתחושת העיזבון והבדידות האותנטית שלו. קולו מחוסר הגיל, העמוק והחלול של רפוסה צד אותך ולא מרפה כבר מהדקות הראשונות של המסע. הוא מגיש שילוב כובש בין הכובד והדידקטיות הבלתי מעיקה של סמוג לאפיות הנוגה של רוי אורביסון, ובדרך דולה לא מעט מהרפרטואר הווקאלי והגישה המוזיקלית האוטוביוגרפית של בוני "פרינס" בילי ושל דייוויד יוג'ין אדוארדס, סולן 16 Horsepower. את התרכובת הקולית המרגשת הזאת הוא יוצק אל מסגרות עץ מלודיות המורכבות מגיטרות אקוסטית תובעניות,Lap Steel , פסנתר, סקסופון (סטייל הרכב הבלוז-רוק הביצתי המפוספס Morphine), מנדולינה ומיטב הפעמונים הצורמים והקסילופונים החלודים שהדרום יכול להציע.

החיבה המוחצנת של משורר השוליים לגוונים גותיים אינה הופכת את האלבום לקודר ומעיק, הודות לשזירה נבונה בין קינות מפויסות, דואטים מתקתקים וקטעי בלוז-פולק במשקלים ווקאליים שונים, ולפנטון הצלילי המדוקדק ורב-ההשראה. רוב שירי "Cathedral" אמנם דוברים קאנטרית-פסיכדלית ועוטים הילה שחרחרה, אך זוהי רק נקודת המוצא של רפוסה וחבריו (סמנו במרקר זוהר במיוחד את הווקאליסטית האורחת ברידג'ט דה-קוק), המצליחים לתמרן היטב את דרכם אל מעבר לגבולות הז'אנר ולשעוט אל עבר אופק מוזיקלי מדברי, המזכיר לעתים את הרכב הפופ הצבי Low.

האלבום הקצר ערוך בצורה מרתקת, המותירה את המאזין ערני ורעב. דרך פרימה כאוטית אך אחראית של סופי שירים, ובאמצעות ריתוך אסטרטגי של קטעים קצרים, "Cathedral" מצליח לשמוט את הקרקע מתחת רגליך ולהותיר אותך דרוך עם תחילתה של כל רצועה. מהאלבומים המרגשים שיצאו השנה.

קאסטנטס, "Cathedral" (יבוא, Asthmatic Kitty)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully